Mastercard ogłasza cel, którym jest stokenizowanie 100% transakcji w e-commerce w Europie. Dzięki temu handel w sieci będzie jeszcze bezpieczniejszy, wygodniejszy i bardziej dostępny dla wszystkich
Dziś, w trakcie robienia zakupów stacjonarnych, możemy przyłożyć kartę lub urządzenie mobilne do terminala płatniczego i w ciągu ułamka sekundy sfinalizować transakcję. Zakupy online powinny być tak samo proste, bezpieczne i wygodne. Dlatego Mastercard współpracuje z bankami, fintechami, sprzedawcami i innymi partnerami, aby do 2030 r. w Europie wycofać ręczne wprowadzanie danych kart płatniczych w handlu elektronicznym, zastępując je jednym kliknięciem na dowolnej platformie internetowej.
Mastercard wdrożył tokenizację już 10 lat temu, jako nowy sposób ochrony danych, w którym 16- lub 19-cyfrowy numer karty zastępowany jest losowo wygenerowanym ciągiem cyfr – tokenem. Dzięki temu rzeczywiste informacje o karcie nigdy nie są przesyłane podczas transakcji, a w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych narażony jest token, bezwartościowy dla złodziei.
Według Juniper Research, straty sprzedawców wynikające z oszustw związanych z płatnościami online mają przekroczyć 91 miliardów dolarów do 2028 roku. Tokenizacja może sprawić, że ta liczba będzie znacznie mniejsza. Obecnie jedna na cztery transakcje Mastercard na całym świecie jest stokenizowana, a liczba ta rośnie o 50% z roku na rok. Tokenizacja skutecznie ogranicza oszustwa w handlu elektronicznym, jednocześnie poprawiając wskaźniki zatwierdzania transakcji. Zmniejsza to obciążenie związane z bezpieczeństwem dla sprzedawców, dostawców usług płatniczych i banków oraz zwiększa zaufanie konsumentów do gospodarki cyfrowej.
„Płatności zbliżeniowe sprawiły, że zakupy stacjonarne stały się bezproblemowe, szybkie i wygodne – istnieje możliwość przeniesienia tego samego doświadczenia do zakupów online. Koncentrujemy się na łączeniu najlepszych w swojej klasie usług cyfrowych, aby zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo, lepsze doświadczenia i nowe sposoby płacenia” – mówi Jorn Lambert, Chief Product Officer w Mastercard.
Tokenizacja karty realizowana jest przez bank wydający kartę i nie wymaga żadnego wysiłku ze strony konsumenta – ani konieczności ponownego wydawania aktywnych kart. Sam proces tokenizacji jednak nie zmieni sposobu realizacji transakcji za zakupy online. To tylko pierwszy krok. Aby wyeliminować ręczne wprowadzanie danych z karty, Mastercard ułatwia sklepom internetowym integrację z Click to Pay, bezpiecznym standardem dokonywania płatności online. Wydawcy kart mogą je udostępniać użytkownikom z aktywną opcją wykorzystania ich w Click to Pay, dzięki automatycznej rejestracji do usługi.
Mastercard wprowadza także tzw. klucze do transakcji online, wykorzystując uwierzytelnianie biometryczne, którego większość ludzi już używa do logowania się do telefonu i innych kont, eliminując potrzebę zapamiętywania haseł lub sprawdzania SMS-ów czy e-maili w poszukiwaniu jednorazowych kodów dostępu, potrzebnych podczas dokonywania zakupów online.
Wszystkie działania zostały podjęte po to, by zapewnić takie samo bezpieczeństwo, prostotę i szybkość realizacji transakcji online, jak w przypadku płatności zbliżeniowych w świecie fizycznym.