Moda na rowery opanowuje Katowice

Prezydent Marcin Krupa wraz z partnerami biznesowymi i instytucjonalnymi symbolicznie zainaugurowali dziś nowy sezon funkcjonowania największej w woj. śląskim miejskiej sieci wypożyczalni rowerów. Spośród 54 aktualnie funkcjonujących stacji zdecydowana większość znajduje się w tych samych lokalizacjach, w których działały w zeszłym roku. Rower miejski cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców. Potwierdzają to liczby – w zeszłym roku jednoślady wypożyczono ponad 200 tysięcy razy, a łącznie w systemie zarejestrowanych jest aż 41 tysięcy katowiczan. Z rowerów korzystają dziś zarówno studenci, seniorzy, jak i rodziny, które za pomocą rowerów typu cargo mogą przewozić małe dzieci.

Katowiczan ucieszy fakt, że w najbliższych miesiącach ilość miejskich jednośladów w Katowicach wzrośnie. W ramach głosowania w zeszłorocznym budżecie obywatelskim katowiczanie zdecydowali o utworzeniu 12 nowych stacji rowerów miejskich. – Podjąłem także decyzję, by od lipca uruchomić 9 dodatkowych stacji, by coraz większa grupa mieszkańców mogła korzystać z tego środka transportu. Tym samym w tym roku łącznie będzie można wypożyczyć rower z 75 punktów rozsianych po całym mieście – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Sieć co roku będziemy powiększać, aż docelowo będzie ona wynosić 150 stacji – dodaje prezydent.

Ważną zmianą dla użytkowników rowerów miejskich jest możliwość podróżowania od tego roku pomiędzy miastami, które posiadają system Nextbike. Oznacza to, że wypożyczając rower w Katowicach będzie go można oddać m.in. w Tychach, Sosnowcu, Chorzowie czy Gliwicach. Zmiana ta została wprowadzona dzięki dobrej współpracy miast w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która będzie pokrywać koszty relokacji rowerów pomiędzy gminami.

Łącznie w tym roku koszt wdrożenia systemu rowerów miejskich w Katowicach wyniesie ponad 2 mln zł.

Sponsorskie stacje rowerowe

Dużą rolę w katowickim systemie rowerów miejskich odgrywają tzw. stacje sponsorskie, czyli takie, za których utrzymanie płacą instytucje publiczne czy prywatne firmy. – Dziękuję wszystkim naszym partnerom za otwartość i przyjęcie naszego zaproszenia do wspólnego tworzenia sieci rowerowej w Katowicach. Dziś pokazujemy, że współpraca miasta Katowice z biznesem, uczelniami czy centrami handlowymi ma wymierny efekt dla naszych mieszkańców. Dodatkowe stacje rowerowe ulokowane w bardzo ważnych punktach miasta znacząco podnoszą możliwości mieszkańców Katowic w zakresie podróżowania po mieście – mówi prezydent Marcin Krupa.

Od początku kwietnia w Katowicach działa 13 stacji sponsorskich w następujących lokalizacjach: Silesia City Center, Silesia Business Park, Osiedle Franciszkańskie, GPP Business Park, Politechnika Śląska przy ul. Krasińskiego, Katowickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego przy ul. Krasińskiego 14, Saint Etienne 1, Osiedlu Sławika, Osiedlu pod Kasztanami, Galeria 3 Stawy, Green Park, ING Sokolska i ING Roździeńskiego. Warto dodać, że w Katowicach udział podmiotów prywatnych w organizacji i finansowaniu systemu roweru miejskiego jest jednym z największych w Polsce.

Na końcu materiału prezentujemy wypowiedzi przedstawicieli stacji sponsorskich.

10 mln zł na drogi rowerowe

Bardzo ważną informacją dla rowerzystów są tegoroczne plany rozbudowy sieci dróg rowerowych. – Traktujemy rower zarówno jako środek rekreacji, jak i transportu. Dlatego decyzją prezydenta Katowic inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. Przykładowo w 2017 roku zrealizowaliśmy projekty warte ponad 7 mln zł, w ubiegłym roku wykonaliśmy szereg działań koncepcyjnych i projektowych, dzięki którym w tym roku będzie można wykonać prace w terenie. W 2019 roku powstanie ok. 14 km tras rowerowych, na co przeznaczymy ponad 10 mln zł – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.

Jedną z największych inwestycji rowerowych, które będą zrealizowane w tym roku jest połączenie w ciągu ulicy Armii Krajowej na odcinku od ulicy Bażantów do ul. Marzanny. Koszt budowy tego odcinka o długości 1890 metrów wyniesie 4,8 mln zł. Rowerowe połączenia pojawią się także w okolicy centrów przesiadkowych. Kosztem 650 tys. zł powstanie droga rowerowa pomiędzy Centrum Przesiadkowym „Ligota, a Centrum Przesiadkowym „Brynów” o długości 670 metrów. Z kolei ul. Medyków i Centrum Przesiadkowym „Ligota” połączy droga rowerowa o długości 1540 metrów – wartość tej inwestycji wyniesie 1,05 mln zł. Dodatkowo ulica Medyków zostanie połączona z rondem Huchrackiego drogą rowerową o długości 2,7 km. Z kolei na Osiedlu Witosa realizowana będzie inwestycja o wartości ponad 850 tys. zł – ul. Rataja zostanie połączona z trasą rowerową nr 103. Nowa droga rowerowa powstanie także wzdłuż ul. Lotniska. Ponad kilometr trasy rowerowej połączy ulicę Francuską z ul. Pułaskiego.

Poza budową nowych dróg rowerowych w tym roku będą też wykonywane prace koncepcyjne i projektowe, które umożliwią realizowanie inwestycji w następnych latach. Najważniejsze plany dotyczą m.in. sporządzenia projektu na następujące połączenia: Giszowca i Nikiszowca (o długości 2400 metrów), ul. Radockiego i ul. Braci Wiechułów (820 m), ul. Gospodarczej z ul. Graniczną / Pułaskiego (ok. 4000 m).

Wypowiedzi partnerów systemu rowerów miejskich w Katowicach:

Wspieramy rozwiązania związane z ochroną środowiska naturalnego i kształtowaniem świadomości proekologicznej. W ubiegłym roku dołączyliśmy do systemu rowerów miejskich w Katowicach. Dzięki temu mieszkańcy mogą korzystać z kolejnych stacji rowerowych – ING Sokolska oraz ING Roździeńska – powiedziała Anna Golka, Dyrektor Departamentu Zarządzania Nieruchomościami i Obsługi Banku, Ambasador Strategii Zrównoważonego Rozwoju w ING Banku Śląskim.

– Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Dla nas jest to zrozumiała rzecz, że rozwijanie zrównoważonego transportu jest priorytetem. Od początku jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Korzystają z niej studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Śląskie.

– Jestem dumny, że jako GPP jesteśmy obecni od samego początku w programie. Cieszę się, że rośnie liczba stacji, że jest coraz więcej użytkowników. Sezon rowerowy się wydłuża. Mamy to szczęście, że mamy ścieżkę rowerową, która prowadzi bezpośrednio do GPP i to się wpisuje też w naszą strategię działania, misję firmy, robimy wszystko, żeby tego typu inicjatywy wspierać – powiedział Mirosław Czarnik, prezes GPP Business Park.

Katowicki TBS w tym sezonie będzie miał 4 stacje, więc na wszystkich naszych głównych osiedlach mieszkaniowych takie stacje powstały, ale to nie jest nasze ostatnie słowo. Mieszkańcy chwalą nasze stacje, cieszą się one dużym powodzeniem. Stacja na ul. Krasińskiego była druga w rankingu najbardziej odwiedzanych stacji – podkreślił Janusz Olesiński, prezes KTBS.

Jak wypożyczyć rower miejski?

Wystarczy zarejestrować się w systemie na stronie citybike.pl i wpłacić 10 zł na swoje rowerowe konto – kwota jest do wykorzystania na wypożyczenie rowerów. Następnie możemy rozpocząć podróżowanie rowerem miejskim, który wypożyczamy przy konkretnej stacji, korzystając ze znajdującego się obok terminala lub poprzez aplikację, którą możemy bezpłatnie zainstalować na swoim smartfonie. Dodajmy jeszcze, że pierwsze 15 minut każdego wypożyczenia jest bezpłatne, a pierwsza godziny kosztuje złotówkę.

Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice

ŹRÓDŁOING Bank Śląski