Od września Bank Pekao S.A., we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., uruchamia innowacyjne rozwiązanie zabezpieczające klientów przed oszustwami. Ochrona behawioralna, będąca dużym wzmocnieniem systemów przeciwdziałania fraudom, pozwoli na bardziej skuteczne rozpoznanie nieuprawnionego dostępu do bankowości elektronicznej poprzez analizę unikalnych wzorców zachowania użytkownika. Nowa usługa będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich klientów, a zgodę na jej aktywację można udzielać od 1 lipca br.
W dobie dynamicznego rozwoju technologii i jednoczesnego wzrostu liczby zaawansowanych cyberoszustw, tradycyjne metody uwierzytelnienia przestają być wystarczające. Loginy, hasła, kody SMS czy autoryzacja mobilna, mogą nie być dostatecznym zabezpieczeniem dostępu do bankowości elektronicznej i realizacji operacji – szczególnie w sytuacjach phishingu, różnego typu manipulacji socjotechnicznej czy nawet przejęcia dostępu do urządzenia klienta. W odpowiedzi na te zagrożenia Bank Pekao uruchamia nową usługę ochrony behawioralnej, która ma na celu zwiększenie skuteczności wykrywania nieuprawnionych dostępów.
– Skala i złożoność oszustw cyfrowych rosną, a przestępcy wykorzystują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji, stąd obowiązkiem banku jest budowanie kultury bezpieczeństwa wśród klientów oraz wdrażanie nowoczesnych i skutecznych narzędzi ochrony. Ochrona behawioralna to krok w rozwijaniu wielowarstwowego systemu zabezpieczeń, dzięki któremu możemy uchronić naszych klientów przed potencjalnym oszustwem. Warto dodać, że nie jest to jedyne rozwiązanie wspomagające bezpieczeństwo środków – już wcześniej wprowadziliśmy m.in. logowanie dwuskładnikowe za pomocą aplikacji PeoPay lub klucza sprzętowego czy możliwość weryfikacji tożsamości pracownika w trakcie rozmowy telefonicznej. Nie zapominamy też o roli edukacji, dlatego stale prowadzimy działania podnoszące świadomość na temat rosnących cyberzagrożeń – mówi Paweł Krakowiak, dyrektor Departamentu Przeciwdziałania Fraudom w Banku Pekao S.A.
Technologia ochrony behawioralnej opiera się na analizie niepowtarzalnych cech zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości elektronicznej – zarówno w serwisie internetowym Pekao24, jak i w aplikacji mobilnej PeoPay. Gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o tym, w jaki sposób użytkownik: korzysta z klawiatury, porusza kursorem lub palcem po ekranie, przewija strony czy trzyma urządzenie mobilne. Z tych danych tworzony jest indywidualny, dynamiczny wzorzec behawioralny klienta. Jeśli system bezpieczeństwa banku, wykorzystujący m.in. te dane, wykryje znaczące odchylenie od wzorca, może zablokować realizację zleconej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji. Rozwiązanie nie wymaga żadnych dodatkowych czynności po jego aktywacji – usługa działa w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.
Od 1 lipca klienci Banku Pekao mogą aktywować usługę ochrony behawioralnej, wyrażając stosowne zgody na przetwarzanie danych, wykorzystując do tego aplikację PeoPay, serwis internetowy Pekao24, kontaktując się telefonicznie przez infolinię bądź udając się do dowolnego oddziału. Gdy formalności te zostaną dopełnione, rozwiązanie zacznie działać automatycznie od września.
Usługa jest wdrażana we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., które posiada zaawansowaną infrastrukturę analityczną m.in. w zakresie oceny ryzyka fraudowego pod względem uwierzytelnienia klienta w sieci. Zintegrowanie rozwiązań behawioralnych z platformą bankowości elektronicznej Banku Pekao pozwala na zwiększenie efektywności i skuteczności detekcji nieautoryzowanych przez klienta działań w czasie rzeczywistym, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z regulacjami nadzorczymi i ochroną prywatności.
Więcej informacji o nowej usłudze ochrony behawioralnej można znaleźć na stronie: Ochrona behawioralna – Bank Pekao S.A.