Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w I kw. 2025 r.

W I kw. 2025 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 2 657 osób. Najwięcej wniosków w tym kwartale – około 950 – wpłynęło w styczniu.

 

W celu przeniesienia rachunku z dotychczasowego banku do innego, z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo, wystarczy złożyć wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. Równocześnie w taki sam sposób można złożyć wniosek o zamknięcie rachunku bankowego.
Za pośrednictwem systemu Ognivo klienci banków mają możliwość wydania dyspozycji przekazania środków czy przeniesienia zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku. Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, którego stajemy się klientem. Na wniosek klienta bank może dodatkowo przekazać informację o dokonanej zmianie rachunku bankowego instytucjom wskazanym przez klienta. Cały proces zajmuje zaledwie kilka dni i nie wymaga udziału klienta.

Liczba wniosków o przeniesienie rachunku bankowego z wykorzystaniem Ognivo w I kw. 2025 r. wyniosła 2 657. W tym samym okresie 2024 r. odnotowano 4 796 takich wniosków. Na zamknięcie dotychczasowego rachunku w I kw. 2025 r. zdecydowały się  2 623 osoby, czyli 99 proc. wszystkich wnioskujących o zmianę rachunku. Przeniesienia salda dokonało 2 477 osób, tj. około 93 proc. wnioskujących. O przeniesienie zleceń stałych wystąpiło 405 osób, a o przeniesienie poleceń zapłaty – 282 osoby.

System Ognivo umożliwia bezpieczną i szybką komunikację online pomiędzy bankami a innymi uprawnionymi podmiotami. Oprócz banków (komercyjnych i spółdzielczych), Ognivo wykorzystywane jest m.in. także przez ZUS, Pocztę Polską, urzędy miast, urzędy skarbowe, izby celne, administracyjne organy egzekucyjne, komorników sądowych.