Santander Consumer Bank: Prawie trzy czwarte Polaków nie planuje w najbliższych miesiącach dokształcać się i zdobywać nowych kompetencji zawodowych

Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji” wykazało, że aż 72 proc. Polaków nie zamierza w najbliższym czasie się dokształcać ani zdobywać nowych kompetencji zawodowych. Wzrost cen jest jednak jedynie częściowo winny, ponieważ połowa badanych stwierdziła, że w ogóle nie miała tego w planach.

Interesujące jest to, że aż 27 proc. respondentów z grupy, która chce w najbliższym czasie się dokształcać, deklaruje, że skorzysta w tym celu z pomocy pracodawcy. Spory odsetek sięgnie też po swoje oszczędności (24 proc.).

Wrocław, 06 września 2022 r. Aż 72 proc. Polaków nie zamierza w najbliższych miesiącach się dokształcać czy zdobywać nowych kompetencji zawodowych. Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku nie wykazało korelacji ze względu na płeć, natomiast można zauważyć, że im wyższy wiek respondenta, tym spada chęć do nabywania nowych umiejętności. Tym samym dokształcać nie zamierza się 61 proc. ankietowanych w wieku 40-49 lat i 73 proc. 50-latków. Zaskakuje jednak fakt, że wśród osób, które nie chcą w najbliższym czasie uczyć się nowych rzeczy jest również aż 56 proc. 30-latków. Co ciekawe, chęć do dokształcania się niekoniecznie zależy od stanu portfela, brak planów związanych z samorozwojem w najbliższych miesiącach dotyczy również 56 proc. zarabiających od 7 000 zł netto w górę.

W grupie, która w najbliższych miesiącach planuje się dokształcać (26 proc.), dominują najmłodsi przed 30 rokiem życia (41 proc.). Częściej są to też osoby z ukończonymi studiami (41 proc. w porównaniu do 23 proc. respondentów z wykształceniem średnim i 15 proc. z podstawowym lub zawodowym). Wśród planujących zdobywanie nowych kompetencji brakuje jednak tych z najmniejszymi dochodami – z takim zamiarem nosi się jedynie 10 proc. zarabiających do 1 999 zł netto i 15 proc. z dochodem od 2 000 do 2 999 zł na rękę.

– Wydawać by się mogło, że na brak planów związanych z dokształcaniem się w najbliższych miesiącach musi mieć wpływ rosnąca inflacja – komentuje Agata Krawczyk, Kierownik Zespołu Produktów Kartowych z Santander Consumer Banku. – Jak pokazują wyniki badania, niekoniecznie jest to jednak prawdą. Jedynie co dziesiąty ankietowany odpowiedział, że wzrost cen powoduje, że w tym momencie nie ma na ten cel środków (10 proc.). Z kolei blisko 15 proc. respondentów wskazuje, że właśnie inflacja jest powodem, dla którego zamierzają zdobyć nowe umiejętności i uzyskać awans lub znaleźć lepiej płatną pracę. Jednocześnie nieomal 12 proc. ankietowanych twierdzi, że już wcześniej odłożyła pieniądze na kursy, szkolenia i inne formy nauki.

Planując dokształcanie się, pracownicy sięgają po pomoc pracodawcy

Jak wynika z danych zebranych w badaniu, już 27 proc. osób z grupy planującej zdobywanie nowych kompetencji zawodowych chce w tym celu skorzystać z wsparcia pracodawcy. Jest to bardzo dobra wiadomość, świadcząca o tym, że na polskim rynku jest wiele firm, które są gotowe zainwestować w rozwój pracownika. Ponadto badani planujący dokształcanie się wskazywali, że sięgną w tym celu po własne oszczędności (24 proc.). Większość z tej grupy respondentów opłaci takie plany jednak z bieżących przychodów (52 proc.).

– Plany samodokształcania nie muszą się jednak równać z naruszaniem domowego budżetu lub długo odkładanych oszczędności – dodaje Magdalena Mazurek, Marketing Menedżer z Centrum Rozwoju Produktów Sprzedaży Bezpośredniej Santander Consumer Banku. – Zawsze można sięgnąć po dopasowane produkty bankowe np. kredyt gotówkowy, tzw. równoratka lub kartę ratalną Comfort Plus ze stałą spłatą. Dzięki tego rodzaju rozwiązaniom można kupować co się chce i gdzie się chce, mając pewność, że zawsze będzie się spłacać tę samą kwotę, ustaloną na starcie. Warto sięgnąć po takiego typu produkt i nie wstrzymywać istotnych planów, zwłaszcza jeśli mają one związek z rozwojem osobistym.

W obecnych czasach wiele kursów czy szkoleń odbywa się również online. Taka forma zajęć z jednej strony pozwala zaoszczędzić nie tylko czas, który normalnie spędzilibyśmy na dojazdach, ale także koszty z nimi związane. Z drugiej strony zdalna nauka niekiedy wymaga inwestycji w lepszej jakości sprzęt, aby uczyć się komfortowo i efektywnie, np. w nowy komputer czy tablet.

– Kupując tego typu urządzenia również warto skorzystać z pomocnych produktów  finansowych. Niezależnie czy wybierzemy sklep stacjonarny czy internetowy, bardzo dobrze sprawdzi się kredyt na zakup towarów i usług. Dzięki niemu nie musimy inwestować dużych sum pieniędzy od razu – wartość towaru rozkładamy na wygodne w spłacie miesięczne raty. Ponadto zakupy na raty pozwalają  nam także zainwestować w lepszej jakości sprzęt, który będzie bardziej dopasowany do naszych potrzeb i wystarczy na dłużej – podsumowuje Renata Wrzaskowska, Ekspert Ds. Projektów Marketingowych z Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

ŹRÓDŁOSantander Consumer Bank