Zgromadzenie Prezesów Banków Spółdzielczych SGB przyjęło nową strategię Spółdzielczej Grupy Bankowej na lata 2025-2028. Dokument z hasłem „Więcej niż biznes” wyznacza kierunki rozwoju 174 banków SGB oraz SGB-Banku, koncentrując się na dwóch filarach: rozwoju biznesu i zwiększaniu sprawności operacyjnej.
Nowa strategia to odpowiedź na oczekiwania trzech kluczowych grup klientów:
- klientów indywidualnych,
- przedsiębiorców,
- rolników i producentów rolnych.
W jej ramach opracowano 15 inicjatyw strategicznych i zdefiniowano 34 projekty kluczowe wspierające realizację inicjatyw strategicznych. Ambicją Zrzeszenia jest m.in. rozwój cyfrowych kanałów obsługi, segmentacja oferty produktowej, standaryzacja procesów kredytowych, rozwój kompetencji pracowników oraz wdrożenia usług związanych ze społeczną odpowiedzialnością i zrównoważonym rozwojem w oparciu o kryteria ESG.
Mirosław Skiba, prezes Zarządu SGB-Banku, podkreśla wagę Strategii:
– Strategia „Więcej niż biznes” to nasza odpowiedź na transformację, którą przechodzi sektor bankowy. Nasi klienci – od młodych, nowoczesnych użytkowników, aż po aktywnych przedsiębiorców i rolników – oczekują dziś zaufanego partnera, który mówi ich językiem i rozumie ich realne potrzeby. Dużo inwestujemy w cyfryzację, integrację usług i rozwój kompetencji, aby sprostać tym oczekiwaniom. Chcemy być szybsi, lepsi i bliżsi – bez kompromisów w sferze jakości i bezpieczeństwa. Ale przede wszystkim chcemy, by hasło „Więcej niż biznes” znaczyło – więcej dla klientów indywidualnych, przedsiębiorców i więcej dla lokalnych wspólnot.
Podobną opinię wyraził Przemysław Pilarski, przewodniczący Rady Zrzeszenia i prezes Zarządu Gospodarczego Banku Spółdzielczego w Mosinie:
– W strategii musimy zadbać o dalsze budowanie kapitałów i inwestycje w komfort i obsługę klienta. W centrum naszej uwagi zawsze pozostaje człowiek i lokalna społeczność. To rolnik, który rozbudowuje swoje gospodarstwo, przedsiębiorca tworzący miejsca pracy oraz ich rodziny, którym Grupa SGB oferuje wsparcie i stabilność finansową.
Jan Grzesiek, przewodniczący Rady Nadzorczej SGB-Banku i prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Jarocinie, zwrócił uwagę na wymiar wspólnotowy strategii:
– Dokument łączy myślenie biznesowe z solidarnością społeczną i lokalnym zaangażowaniem. To strategia w duchu Międzynarodowego Roku Spółdzielczości, w którym akcentujemy bliskość i troskę o warunki życia małych społeczności, z ich perspektywami rozwoju, kulturą, edukacją i aktywnością biznesową.
Strategia zakłada również jeszcze większe wzmocnienie działań marketingowych, rozbudowę aplikacji mobilnej, rozwój leasingu i faktoringu, budowę Centrum Usług Zrzeszeniowych oraz rozwój kompetencji pracowników.
KLUCZOWE CELE STRATEGII DO 2028 ROKU:
- co najmniej 35% wzrost portfela kredytowego,
- wzrost aktywów o 45%,
- utrzymanie kosztu ryzyka poniżej 0,9%,
- utrzymanie wskaźnika TCR odnoszącego się do bezpieczeństwa finansowego Zrzeszenia na poziomie powyżej 20% w całym okresie realizacji Strategii,
- co najmniej 20% wzrost liczby rachunków prowadzonych w Bankach Spółdzielczych SGB.
Strategia „Więcej niż biznes” to wspólny, ambitny, przemyślany plan na przyszłość, gdzie relacje i innowacje są w centrum działań.
Celem jest budowanie jeszcze silniejszych więzi z klientami, elastyczne reagowanie na dynamiczne zmiany rynkowe oraz wspieranie długofalowego, stabilnego rozwoju – zarówno samej Grupy, jak i lokalnych społeczności, w których działa. Ma być także impulsem do dalszego umacniania pozycji banków spółdzielczych jako nowoczesnych, odpowiedzialnych partnerów dla klientów indywidualnych i biznesowych.
W Zgromadzeniu wzięli udział przedstawiciele Banków Spółdzielczych SGB oraz Zarządy SGB-Banku SA i Spółdzielczego Systemu Ochrony IPS-SGB oraz SGB Leasing, SGB Factoring i BODiE. Obecni byli również członkowie Zarządu KZBS, izby gospodarczej reprezentującej bankowość spółdzielczą.
Zgromadzenie Prezesów SGB to jeden z najważniejszych organów Zrzeszenia, uprawniony między innymi do przyjmowania strategicznych kierunków rozwoju Grupy i wyboru członków Rady Zrzeszenia.
Więcej o strategii na stronie: https://www.sgb.pl/wiecej-niz-biznes/