„Otwieramy przyszłość” to nazwa strategii Spółdzielczej Grupy Bankowej na lata 2021-2024, przyjętej dziś przez Zgromadzenie Prezesów SGB.
Ten fundamentalny dla zrzeszenia banków spółdzielczych dokument precyzuje najbardziej istotne cele, jakie stoją przed Grupą, i przedstawia warunki ich wykonania oraz filary, na których opierać się będzie działalność i rozwój SGB w najbliższych latach.
Od 2019 roku Spółdzielcza Grupa Bankowa mobilnie przyspiesza – konsekwentnie inicjuje i realizuje w sprawnym tempie projekty, które zmieniają kształt i wizerunek polskiej bankowości spółdzielczej. Przyjęta właśnie strategia „Otwieramy przyszłość” to spójny program przeobrażeń. Ich głównym motywem jest umocnienie roli Banków Spółdzielczych SGB jako nowoczesnego oraz solidnego partnera finansowego, który wspiera lokalne społeczności w realizacji ich celów, marzeń i aspiracji.
Cztery filary strategii SGB
Działania Spółdzielczej Grupy Bankowej w latach 2021-2024, określone w strategii „Otwieramy przyszłość”, opierają się na czterech głównych filarach wzrostu. DOBRO KLIENTA to pierwszy z nich. Postawienie interesu klientów w centrum uwagi SGB wyraźnie wyznacza kierunek rozwoju Grupy. Jest on definiowany przez dostępność do wielu atrakcyjnych produktów. To zaawansowana aplikacja mobilna z użytecznymi funkcjami czy otwarta i przyjazna bankowość internetowa. Usługi dopasowane są do różnych grup klientów. W planach SGB znajdują się m.in. atrakcyjne formy współpracy z rynkiem młodych konsumentów, kredyty studenckie, oferty ubezpieczeń i dedykowane doradztwo. Zainteresowaniem Banków Spółdzielczych SGB cieszyć się będzie nie tylko rynek klientów detalicznych, ale także sektor przedsiębiorstw rolnych i rolnictwa indywidualnego, segment jednostek samorządu terytorialnego, sektor nieruchomości oraz mikro, małe i średnie firmy.
Ta segmentacja pozwoli na precyzyjne dopasowanie ofert do potrzeb i aspiracji klientów. SGB planuje między innymi wzmocnić swoją ofertę leasingu AGRO, kontynuować współpracę z samorządami i oferować im zaawansowane produkty transakcyjne, stworzyć dobre warunki współpracy finansowej z deweloperami, udostępnić swoją aplikację przedsiębiorcom oraz wzbogacić ofertę usług i produktów dla sektora MŚP.
CYFROWA MOC to z kolei filar stanowiący o technologicznej sile Zrzeszenia, którego pierwsze efekty poznaliśmy już przy okazji „Mobilnego przyspieszenia”. Ta strategia będzie kontynuowana ze szczególną energią. Zapewni Grupie jakościowy skok w procesie optymalizacji systemów centralnych oraz automatyzacji działań, obniżenia kosztów infrastruktury informatycznej, narzędziowego wsparcia sprzedaży, uproszczenia procedur czy wreszcie rozwijania zabezpieczeń związanych z cyberbezpieczeństwem. W ramach Zrzeszenia SGB nadal rozwijane będzie Security Operations Center, jednostka odpowiedzialna za 24-godzinny monitoring oraz alarmowanie w przypadku pojawienia się potencjalnych zagrożeń ze strony cyberprzestępców.
DOBRO GRUPY to filar ze zbiorem przedsięwzięć, które wspierają współpracę wewnątrz Zrzeszenia SGB, animowanych między innymi przez SGB-Bank SA. W ramach tego filaru powstanie dedykowana sieć obsługi Banków Spółdzielczych SGB, zespoły doradców oraz narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie relacjami.
EFEKTYWNOŚĆ to ostatni, ale równie ważny filar rozwoju SGB. Grupa zamierza obniżyć koszty utrzymania infrastruktury, a także – poprzez centralizację – koszty zakupów. Jednocześnie położy nacisk na wzrosty przychodów we wszystkich bankach Zrzeszenia. Temu ma służyć między innymi silne wsparcie marketingowe udzielane bankom ze strony SGB-Banku SA, spójny system wizerunkowy czy promocja kultury współpracy. Jednym z celów SGB do 2024 roku będzie zwiększenie poziomu skali swojej działalności o około 20%, biorąc pod uwagę coraz efektywniejszą dystrybucję swojej oferty, a także zwiększenie efektywności swoich działań. Grupa przewiduje do 2024 r. osiągnąć ROE na poziomie 7%.
Siłą SGB będzie lokalność
Wyróżnikiem bankowości spółdzielczej jest doświadczenie – do Banków Spółdzielczych SGB zaliczają się banki sięgające korzeniami do połowy XIX wieku. Od dawna działają one na rzecz lokalnych społeczności i ten właśnie kierunek został w strategii „Otwieramy przyszłość” bardzo silnie podkreślony.
Przemysław Pilarski.
Nowoczesne technologie i najlepszy personel
Celem Spółdzielczej Grupy Bankowej jest koncentracja na klientach, zrzeszeniu, pracownikach oraz efektywnym modelu operacyjnym, którego napędem stał się postęp technologiczny.
– Nie ma i nigdy nie powinno być podziału na lepszych i gorszych klientów – mówił w podsumowaniu swojego wystąpienia prezes SGB-Banku, Mirosław Skiba. – Nie istnieje też podział na klienta banku komercyjnego i klienta banku spółdzielczego. To tak nie działa.
Klient wszędzie jest taki sam. Ma podobne wymagania i aspiracje, oczekuje traktowania z taką samą atencją i chce mieć tak samo dobre, najlepsze oferty. Żeby zdobyć jego przychylność, to my musimy się wyróżnić! Być lepsi od konkurencji. Mieć więcej empatii, zrozumienia, ale też – dostarczać klientom najlepszy produkt na rynku. Dać mu taką jakość usług, jakiej nie mają inni.
Zgromadzenie Prezesów Spółdzielczej Grupy Bankowej przyjęło strategię „Otwieramy przyszłość” zdecydowaną większością głosów, bez głosów sprzeciwu. Strategię przedstawił Zarząd SGB-Banku SA, po konsultacjach z całym Zrzeszeniem SGB oraz systemem ochrony
SSO SGB zapewniającym bezpieczeństwo grupy.