Wezwania do zwrotu kapitału – dlaczego wysłaliśmy je do naszych klientów

Dlaczego zdecydowaliśmy się na taki krok

Przede wszystkim, chcemy otwarcie komunikować się z naszymi klientami. Wzywając klientów do zapłaty, przekazujemy im informację o ich sytuacji prawnej oraz o tym, jakie działania mogą podjąć, jeśli nie chcą toczyć sporu dotyczącego umowy.

— Nasze działanie wynika wprost z uchwały Sądu Najwyższego z 25 kwietnia 2024 r., oznaczonej sygnaturą III CZP 25/22, która odnosi się do zagadnienia biegu przedawnienia roszczeń w sporach frankowych. Jeśli klient zakwestionował ważność umowy kredytu frankowego, np. napisał reklamację lub powołuje się na postanowienia abuzywne, to zgodnie z uchwałą następuje rozpoczęcie trzyletniego biegu przedawnienia roszczeń banku o zwrot kapitału – tłumaczy Mariusz Dymowski, dyrektor Pionu Produktów Detalicznych i Firm w PKO Banku Polskim.

Co to oznacza w praktyce?

Jeśli klient zakwestionuje ważność umowy kredytu, to zgodnie z  uchwałą, rozpocznie się trzyletni bieg terminu przedawnienia roszczeń banku o zwrot kapitału, nawet jeśli klient jeszcze nie pozwał banku. W związku z tym wysyłamy wezwania do zapłaty. Jeśli zwrotu kapitału nie otrzymamy, będziemy składali pozew. Gdybyśmy tego nie zrobili, to w razie późniejszego unieważnienia przez sąd umowy kredytu frankowego, moglibyśmy nie móc odzyskać kapitału. Dlaczego? Ponieważ roszczenie banku mogłoby być uznane za przedawnione. Klient, na mocy wyroku, mógłby otrzymać zwrot wszystkich wpłaconych do banku rat kapitałowo-odsetkowych. Zyskałby nie tylko darmowy kredyt, ale wręcz darmową nieruchomość.

Do kogo wysyłamy wezwania

Wezwania zwrotu kapitału wysyłamy do klientów, którzy do końca 2021 r. zakwestionowali ważność umowy kredytu frankowego. Wezwań nie wysyłamy klientom, którzy nie zakwestionowali ważności umowy.
O ile nie zmieni się prawo w tym zakresie, do końca następnego roku wyślemy wezwania do kolejnej grupy klientów, którzy do końca 2022 r. w jakikolwiek sposób podważyli ważność umowy.

Jakie rozwiązania przygotowaliśmy dla naszych klientów

W wezwaniu, przekazujemy nie tylko informację o sytuacji prawnej klienta, ale proponujemy mu również możliwe rozwiązania.
– Może spłacić wypłacony kapitał.
– Może złożyć oświadczenie, że odstępuje od kwestionowania związania umową. W takim przypadku, wycofamy żądanie zwrotu kapitału i umowa będzie wykonywana na dotychczasowych warunkach.
– Może złożyć wniosek o mediację, zapoznać się z naszą propozycją ugodową i podjąć rozmowy o ugodowym zakończeniu sporu.
Cały czas zachęcamy do zawierania ugód. Najlepszym i najszybszym rozwiązaniem dla klientów i dla banku jest ugoda, która pozwala zaoszczędzić na kosztach postępowań i kompleksowo rozliczyć umowę frankową. W styczniu rozpoczniemy kolejną akcję informacyjną i zaprosimy klientów do podjęcia mediacji.
ŹRÓDŁOPKO Bank Polski