Medbus to mobilna przychodnia, która co roku w ramach akcji „Zrób sobie Dzień na U” odwiedza miejscowości i mniejsze miasta, by ułatwić ich mieszkańcom dostęp do badań i promować profilaktykę zdrowotną. W tym roku zagości w północno-zachodniej Polsce – od 3 czerwca będzie można bezpłatnie potwierdzić swoje zdrowie, wykonując badanie USG lub badanie znamion, a także zdobyć wiedzę na temat profilaktyki zdrowotnej. Akcję organizuje Fundacja Rak’n’Roll, a jej partnerami są Nationale-Nederlanden i La Roche-Posay.
„Dzień na U” to czas, którego potrzebuje każdy i każda z nas, żeby raz w roku wykonać profilaktyczne badania i potwierdzić swoje zdrowie. Sezon letni jest do tego doskonałą okazją – przed wakacyjnymi wyjazdami warto zatroszczyć się nie tylko o wymarzoną wycieczkę, ale również o siebie.
Medbus odwiedzi w tym roku aż 10 miast północno-zachodniej Polski: Człuchów (3.06), Bytów (4.06), Sławno (5.06), Białogard (6.06), Gryfice (7.06), Kamień Pomorski (8.06), Nowogard (9.06), Łobez (10.06), Złocieniec (11.06) oraz Wałcz (12.06). W czterech mobilnych gabinetach organizatorzy zapewnią łącznie 1400 bezpłatnych badań USG piersi, jąder i tarczycy oraz badanie dermatoskopowe znamion. Dodatkowo, w ramach akcji odbędą się konsultacje psychoonkologa. Organizatorzy umożliwią naukę samobadania piersi i jąder na fantomach oraz podzielą się wiedzą na temat bezpiecznego przebywania na słońcu. Chętni dostaną również materiały edukacyjne o fotoprotekcji oraz próbki kremu ochronnego z filtrem.
Raz w roku potwierdź swoje zdrowie
Profilaktyka zdrowotna to jeden z najważniejszych filarów współczesnej medycyny. Regularne badania pozwalają cieszyć się pełnią życia i realizować swoje pasje, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości – na szybką i skuteczną interwencję. Mimo to, zgodnie z badaniem „Zdrowie i zachowania prozdrowotne Polaków” przeprowadzonym we wrześniu 2024 r. przez ośrodek badania opinii publicznej CBOS, zaledwie ok. jedna trzecia dorosłych, częściej niż raz w roku wykonuje profilaktyczne badania medyczne lub zapobiegawczo odwiedza dentystę.[1] Wśród licznych wymówek pojawiają się brak czasu i trudny dostęp do specjalisty.
Od wielu lat prowadzimy projekt „Dzień na U”, w którym zachęcamy do regularnego potwierdzania zdrowia. Znając najczęstsze wymówki Polaków, oprócz zachęcania, ułatwiamy też zrobienie badania, m.in. prowadząc akcję „Zrób sobie Dzień na U”. W poprzednich latach odwiedziliśmy 13 miast północno-wschodniej i wschodniej Polski. Prawie 1800 osób skorzystało z badań. Przed nami 10 miast w północno-zachodniej Polsce, w których wykonamy 1400 badań. Wierzymy, że nawet jednorazowe doświadczenie może być początkiem dobrego profilaktycznego nawyku – mówi Olga Myślińska z Fundacji Rak’n’Roll.
Akcja „Zrób sobie Dzień na U” jest doskonałą okazją zarówno do zadbania o siebie, jak i nauki samobadania oraz zasad bezpiecznego przebywania na słońcu.
Inwestycja w profilaktykę zdrowotną to najlepszy sposób, by zadbać o lepsze jutro – zarówno własne, jak i naszych bliskich. Wspierając po raz kolejny inicjatywę „Zrób sobie dzień na U”, chcemy budować bardziej świadome społeczeństwo i dawać ludziom narzędzia, by mogli zatroszczyć się o to, co najważniejsze – zdrowie. Wsparcie kolejnej już tury bezpłatnych badań w medbusie, po raz trzeci rok z rzędu, to dla naszej firmy nie tylko wyraz codziennej troski, ale również dobry wyraz filozofii, która nam przyświeca. Jednocześnie również już od trzech lat dajemy naszym pracownikom możliwość wzięcia dodatkowego dnia wolnego, właśnie „Dnia na U”, który mogą przeznaczyć na badania profilaktyczne. To więcej niż benefit – to nasze realne działanie na rzecz zdrowia. Cieszy nas, że do tej inicjatywy dołącza coraz więcej firm – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej i rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden.
Jako marka La Roche-Posay, ekspert w dziedzinie pielęgnacji, z dumą ponownie łączymy siły z fundacją Rak’n’Roll w ramach tegorocznej akcji „Zrób sobie Dzień na U”! Skóra to nasz największy organ, tarcza przed światem, dlatego pragniemy dbać o jej zdrowie i komfort. Wiedząc, że ponad 88% społeczeństwa nie stosuje systematycznie ochrony przeciwsłonecznej, aktywnie edukujemy na temat konieczności stosowania fotoprotekcji przez 365 dni w roku, zachęcając do profilaktyki czerniaka i kontroli znamion. Teraz idziemy krok dalej – z medbusami dotrzemy tam, gdzie dostęp do badań dermatoskopii jest utrudniony, tak by zdrowie skóry było w zasięgu każdego! – mówi Natalia Walencik-Metelska, Senior Brand Manager, La Roche-Posay.
Jak skorzystać z bezpłatnych badań w medbusie?
Zaczynając od 3 czerwca, codziennie przez 10 dni będzie można skorzystać z badań w innym mieście w północno-zachodniej Polsce. Zapisy na badania rozpoczynać się będą o 9.30 w punkcie rejestracyjnym przy mobilnej przychodni, a o możliwości wzięcia udziału decydować będzie kolejność rejestracji. Do rejestracji należy zgłosić się z dokumentem tożsamości. Badania będą wykonywane od 10.00 do 18.00, organizatorzy umożliwiają umówienie się na konkretną godzinę. Liczba miejsc jest ograniczona – każdego dnia w medbusie wykonanych zostanie do 105 badań USG oraz do 35 dermatologicznych badań znamion.
Poniżej lista terminów i lokalizacji, w których pojawi się medbus:
- 3 czerwca: Człuchów, Targowisko Miejskie
- 4 czerwca: Bytów, Rynek
- 5 czerwca: Sławno, pl. Ks. Kard. S. Wyszyńskiego
- 6 czerwca: Białogard, pl. Wolności
- 7 czerwca: Gryfice, pl. Zwycięstwa
- 8 czerwca: Kamień Pomorski, Stary Rynek
- 9 czerwca: Nowogard, parking Hotel Przystań, ul. Zielona
- 10 czerwca: Łobez, parking przy Hali Widowiskowo-Sportowej, ul. Orzeszkowej 7
- 11 czerwca: Złocieniec, ul. Stary Rynek
- 12 czerwca: Wałcz, pl. Wolności
Akcja „Zrób sobie Dzień na U” odbywa się pod Honorowym Patronatem Burmistrza Miasta Człuchów, Burmistrza Miasta Sławno, Burmistrza Miasta Białogard, Burmistrza Miasta Gryfice, Burmistrza Miasta Kamień Pomorski, Burmistrza Miasta Nowogard, Burmistrza Miasta Łobez, Burmistrza Miasta Złocieniec oraz Burmistrza Miasta Wałcz.
„Dzień na U” to kampania zainicjowana w 2019 roku przez Fundację Rak’n’Roll, zachęcająca do regularnego wykonywania badań profilaktycznych, w której zamiast nieskutecznie straszyć chorobą postawiliśmy na pozytywny przekaz. Wiemy, że jednym z usprawiedliwień jest „brak czasu”. Dlatego stworzyliśmy „Dzień na U”, w którym nic nie jest ważniejsze od potwierdzenia zdrowia badaniami profilaktycznymi. Początkowo naszą komunikację kierowaliśmy do kobiet, stąd „Dzień na U”, czyli dzień na wykonanie USG piersi. Skuteczność pozytywnej komunikacji przekonała nas do rozszerzenia działań i skierowania ich również do mężczyzn. Od trzech lat w działania angażujemy również pracodawców, którzy przystępując do programu „Dzień na U” zapewniają swoim pracownikom dodatkowy czas wolny na wykonanie badań. Taką możliwość ma obecnie ponad 50 000 pracowników w 90 firmach i instytucjach.
Więcej informacji o kampanii Dzień na U: www.dziennau.pl
[1] https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=6874, [odczyt: 16.05.2025]