PPK – brytyjski program w polskim wydaniu. Jakie wnioski dla pracodawców?

Program PPK jest wzorowany na brytyjskim programie planów emerytalnych dla pracowników, wprowadzonym w 2012 roku. Poza wykorzystaniem najlepszych praktyk podczas tworzenia regulacji prawnych, warto również skorzystać z doświadczeń brytyjskich firm, tworzących plany dla swoich pracowników. W brytyjskich PPK uczestniczy ok. 10 milionów pracowników, czyli 87% objętych programem. Ponad 3 miliony z nich – a są to pracownicy 20 tysięcy firm – ma PPK w Aviva UK.

Podobne wyzwania demograficzne i emerytalne skłoniły Brytyjczyków do wprowadzenia w 2012 roku programu planów emerytalnych, które pracodawcy tworzą dla swoich pracowników (tzw. workplace pensions albo auto-enrolment programme). To brytyjskie rozwiązanie tak mocno zainspirowało twórców naszego programu PPK, że można określić PPK jako brytyjski program w polskim wydaniu.

Najważniejsze podobieństwa między brytyjskimi i polskimi PPK:

  • pracodawca tworzy program na podstawie umowy z wybraną instytucją finansową, do którego zgłasza automatycznie wszystkich zatrudnionych
  • obowiązkowy dla wszystkich pracodawców zatrudniających co najmniej 1 pracownika – obowiązek rozciągany stopniowo od największych do najmniejszych firm
  • składki do programu wpłacają solidarnie pracownik i pracodawca
  • limit opłat określony ustawowo na bardzo niskim poziomie (0,75% aktywów w Wielkiej Brytanii, 0,6% w Polsce)
  • pracownik może wystąpić z programu, składając odpowiednie oświadczenie

Ważną różnicą między PPK w obu krajach jest to, że Brytyjczycy dość mocno zwiększyli poziom minimalnej wpłaty do programu w relacji do wynagrodzenia:

  • 2012-2017: minimalna wpłata 3% (2% pracownik + 1% pracodawca)
  • 2018: minimalna wpłata 5% (3% pracownik + 2% pracodawca)
  • 2019: minimalna wpłata 8% (5% pracownik + 3% pracodawca).

Korzystanie z brytyjskich doświadczeń, w tym uczenie się na błędach, to dodatkowa wartość, jaką proponujemy polskim pracodawcom podejmującym decyzje w sprawie PPK. Jesteśmy liderem rynku w zarządzaniu brytyjskimi PPK, a zarazem mamy wieloletnie doświadczenie w Polsce. To dodatkowy atut wzmacniający ofertę naszego PPK, i tak już mocną jeśli chodzi o niski poziom opłat, odciążenie pracodawców od bieżącej obsługi pracowników uczestniczących w PPK oraz przejrzyste materiały informacyjne – mówi Marek Przybylski, prezes Aviva Investors TFI.

Atuty oferty Aviva Investors TFI

Program PPK jest ściśle regulowany, więc oferty instytucji finansowych dostępne na portalu MojePPK.pl są podobne. Co nas wyróżnia?

  • bezpośrednie doświadczenia z wprowadzania programu PPK w Wielkiej Brytanii + pozycja lidera na tamtejszym rynku
  • wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu aktywami zarówno polskimi, jak i na rynkach międzynarodowych
  • brak opłat w funduszach PPK do końca 2020 r.
  • wsparcie pracodawcy przez dedykowanego opiekuna – eksperta w zakresie programów emerytalnych
  • kompleksowe rozwiązanie obsługowe dla pracodawcy, ograniczenie formalności do minimum
  • każdy pracownik objęty PPK zyskuje dostęp do serwisu online MojaAviva, gdzie może łatwo sprawdzać stan swoich środków.

Umowa z Comarchem

Pod koniec czerwca Aviva Investors TFI zawarło umowę z firmą Comarch na integrację systemu informatycznego do obsługi procesów związanych z zarządzaniem funduszami w ramach PPK z aplikacją Comarch PPK. Usługa pozwoli na sprawne uruchomienie i obsługę PPK oraz jego automatyzację w firmach, które korzystają z systemów Comarch HR i Comarch PPK i zlecą prowadzenie PPK Avivie. Dzięki temu wszystkie dane potrzebne do zarządzania PPK, począwszy od umów o przystąpieniu do programu, przez deklaracje pracowników oraz informacje o wysokości składek będą bezpośrednio przekazywane z oprogramowania kadrowo-płacowego firm do systemów informatycznych Aviva.

O co najczęściej pytają nas pracodawcy?

  • integracja z systemami kadrowo-płacowymi
  • komunikacja do pracowników
  • narzędzia do obsługi uczestników PPK od strony pracodawcy i pracowników
  • jak wybrać instytucję finansową – jakie kryteria dobrać
Exit mobile version