Wśród wartości Alior Banku szczególne miejsce zajmuje „Zwinność”. Przekłada się ona na dynamiczny sposób działania instytucji, która sprawnie przechodzi od fazy pomysłu do realizacji. W praktyce zwinność oznacza szybką reakcję na zmieniające się okoliczności rynkowe i potrzeby klientów oraz niezwłoczne wdrażanie odpowiadających na nie nowatorskich rozwiązań. Jak na „Cyfrowego buntownika” przystało, rok 2018 był dla Alior Banku pod kątem tempa i efektów wdrażania innowacji bardzo udany.
Alior Bank działa zgodnie z wyznaczoną na lata 2017-2020 strategią „Cyfrowego buntownika”, która zakłada budowanie przewagi konkurencyjnej m.in. w oparciu o technologię. Bank inwestuje w IT i innowacje, przeznaczając w szczególności nakłady finansowe na rozwój infrastruktury IT, nowe systemy i narzędzia mobilne, współpracę z fintechami oraz bezpieczeństwo cyfrowe. Już teraz może poszczycić się jednym z najsprawniejszych IT na rynku usług finansowych, którego zespół potrafi blisko współpracować z biznesem.
– To pozwala nam wdrażać innowacje znacznie szybciej niż robi to nasza konkurencja. Nasi klienci chcą od nas „coraz więcej i coraz szybciej”, więc my podejmując to wyzwanie, musimy być zawsze krok dalej. Nauczyliśmy się nie tylko odpowiadać na potrzeby, ale nawet je wyprzedzać – wyjaśnia Agata Strzelecka, Wiceprezes Zarządu Alior Banku. Alior Bank dba o to, by dostarczać klientom najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu bankowości mobilnej i internetowej oraz płatności, służące wygodzie i bezpieczeństwu użytkownika.
Rozwój płatności mobilnych
Klienci Alior Banku posiadający zbliżeniowe karty płatnicze i smartfony z systemem Android mogli już płacić zbliżeniowo telefonem, korzystając z usługi Google Pay. Od II kwartału 2018 r. analogiczna usługa pod nazwą Apple Pay jest dostępna także dla klientów posiadających iPhone’y lub zegarki Apple Watch, czyli urządzenia mobilne z ekosystemu firmy Apple z systemem iOS.
Zbliżeniowe płatności mobilne w Alior Banku dostępne są dla posiadaczy kart Mastercard wydawanych do rachunków bankowych i Kantoru Walutowego.
– Płacąc za pomocą Apple Pay (iPhone’em, Apple Watchem, na iPadzie lub komputerze Mac), użytkownik nie musi mieć ze sobą fizycznej karty płatniczej – w czasach, w których nie rozstajemy się ze smartfonami jest to bardzo wygodne. Płatności mobilne są bardzo prostą i w pełni chroniącą prywatność użytkownika metodą płatności, która zyskuje coraz większą popularność wśród naszych klientów – tłumaczy Łukasz Majchrzyk, ekspert ds. marketingu Alior Banku.
Prywatność i bezpieczeństwo są w Apple Pay kluczowe. W płatnościach Apple Pay z użyciem karty kredytowej lub debetowej jej numer nie jest zapisywany, ani w pamięci urządzenia, ani na serwerach Apple’a. Zamiast tego przypisywany jest unikalny Numer Konta Urządzenia, który po zaszyfrowaniu, przechowywany jest z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego elementu (ang. secure element) urządzenia. Każda transakcja jest natomiast autoryzowana za pomocą unikalnego, generowanego dynamicznie, jednorazowego kodu bezpieczeństwa. Użyta w rozwiązaniu Apple Pay usługa Mastercard Digital Enablement Service wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie płatnicze – takie jak EMV, tokenizacja czy szyfrowanie.
Biometryczne logowanie i autoryzacja transakcji
Do tej pory aplikacje mobilne „Alior Bank” i „T-Mobile Bankowe” na urządzenia z systemem Android i iOS umożliwiały logowanie oraz autoryzację operacji odciskiem palca. W IV kwartale 2018 r. w obu aplikacjach mobilnych w wersjach na urządzenia z systemem iOS, bank udostępnił również funkcję autoryzacji transakcji za pomocą Face ID (na modelach wykorzystujących biometrię twarzy).
– Sprawdzanie tożsamości z wykorzystaniem biometrii staje się coraz powszechniejsze, ponieważ czyni identyfikację prostszą, wygodniejszą, a nawet bezpieczniejszą. Użytkownik nie musi zapamiętywać wielu haseł i PIN-ów, co bywa uciążliwe – wyjaśnia Agata Strzelecka, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Płatność jedną kartą z każdego zakątka świata
Ze względu na stale rosnącą liczbę Polaków wyjeżdżających na wypoczynek za granicę, Alior Bank uruchomił kartę wielowalutową, która umożliwia realizację płatności w obcych walutach bez kosztów przewalutowania i wypłaty z bankomatów bez prowizji banku. Usługa była jak dotąd dostępna wyłącznie dla klientów indywidualnych. W III kwartale 2018 r. Alior Bank poszedł krok dalej i jako pierwszy bank w Polsce, wprowadził kartę wielowalutową dla przedsiębiorców, która zapewnia obsługę aż 23 walut bez przewalutowań, w ramach rachunków pomocniczych, które można powiązać kartą. Dzięki tej karcie wielowalutowej MasterCard Debit Commercial można dokonywać transakcji bezgotówkowych, wypłacać gotówkę w bankomatach i kasach banków, korzystać z samoobsługowych terminali transakcyjnych, dokonywać transakcji zbliżeniowych oraz na odległość typu „MOTOEC”. Kartą wielowalutową można również realizować płatności telefonem lub smartwatchem w ramach usług Apple Pay i Google Pay.
– Nasza karta wielowalutowa to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje biznesy za granicą, chcą mieć szybki dostęp do gotówki poprzez sieć bankomatów na całym świecie, płacą kartą za towary i usługi lub wykonują przelewy w wielu walutach. Dodatkowym atutem naszej oferty jest możliwość samodzielnego zarządzania przez klienta rachunkami walutowymi za pośrednictwem bankowości internetowej – mówi Marek Sołtysiak, dyrektor departamentu produktów klienta biznesowego w Alior Banku.
Rachunek 4×4 – bez opłat i z możliwością dopasowania do przedsiębiorcy
W połowie 2018 r. Alior Bank wprowadził do oferty nowe, innowacyjne rozwiązanie – Rachunek 4×4, w ramach którego, oprócz korzyści dostępnych w czterech pakietach: gotówkowym, krajowym, zagranicznym i oszczędnym, klient otrzymuje zestaw podstawowych usług bez opłat. Są to: prowadzenie rachunku, przelewy internetowe do ZUS i US, wydanie i korzystanie z pierwszej karty debetowej oraz księgowość online na portalu zafirmowani.pl.
– Tworząc nową ofertę, chcieliśmy udostępnić rozwiązania, które najlepiej zaspokoją oczekiwania przedsiębiorców z różnych branż i na każdym etapie rozwoju firmy. Zaproponowana przez nas konstrukcja Rachunku „4×4” jest odpowiedzią na potrzeby klientów. Przedsiębiorcy mogą samodzielnie wybierać dowolne kombinacje pakietów i tworzyć konto w stu procentach dostosowane do specyfiki prowadzonej działalności i rodzaju wykonywanych transakcji – mówi Marek Sołtysiak, dyrektor departamentu produktów klienta biznesowego w Alior Banku.
Każdy pakiet może zostać wyłączony i wyłączony na życzenie klienta. Opłata za jeden pakiet wynosi tylko 10 zł miesięcznie – w ramach tej kwoty klient otrzymuje szereg udogodnień, a opłaty za oferowane usługi są znacznie zredukowane w stosunku do stawek w standardowej Tabeli Opłat i Prowizji. W ramach pakietów bank proponuje np. darmowe przelewy natychmiastowe, brak opłat za wypłaty gotówkowe z bankomatów krajowych lub zagranicznych, brak prowizji za zagraniczne transakcje bezgotówkowe, wysokie oprocentowanie na rachunku lokacyjnym – nawet 2 %. Wybór pakietów nie jest obowiązkowy. Przedsiębiorca może też korzystać tylko podstawowej wersji rachunku, która jest darmowa.
Oferta jest skierowana do nowych klientów biznesowych, którzy rozliczają się na zasadach uproszczonej księgowości. Rachunek można założyć w oddziale banku lub przez internet. Szczegółowe informacje na temat oferty Rachunku 4×4 znajdują się na stronie www.aliorbank.pl
Rozszerzenie wykorzystania robota w działalności banku
Wirtualny Doradca to wykorzystywany w Alior Banku od 2015 r. system oparty na sztucznej inteligencji i analityce mowy, należący do najbardziej zaawansowanej generacji robotów. Jego zadaniem jest wsparcie zdalnego kontaktu z klientami. Został zaprojektowany tak, by prowadzić z nimi logiczną rozmowę – reagować na odpowiedzi i zadawać dopasowane do nich pytania. Wirtualny Doradca wykorzystywany jest w procesie miękkiej windykacji oraz badaniach marketingowych. Wirtualny agent Alior Banku był wielokrotnie nagradzany w prestiżowych międzynarodowych konkursach, m.in.: Distribution and Marketing Innovation Awards (organizowany przez organizację EFMA we współpracy z firmą Accenture), Retail Banker International, BAI Global Banking Innovation Awards, Banking Technology Awards czy Celent Model Bank Awards.
W 2018 r. bank rozszerzył zakres działalności Dronna o wsparcie sprzedaży i kontakt z nowopowstałymi przedsiębiorcami. Prace nad dalszym rozwojem narzędzia obejmują przede wszystkim wdrożenie uczenia maszynowego oraz rozumienie języka naturalnego.
– Pracujemy nad wykorzystaniem coraz nowszych technologii takich jak metoda samouczenia się maszyn w oparciu o analizę danych i odnajdywanie zawartych w nich wzorców. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego, komputery mogą samodzielnie analizować dane oraz automatycznie tworzyć i dostosowywać modele w celu samodoskonalenia i nabywania nowej wiedzy, potrzebnej do rozwiązania zadanego problemu. Wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany, bez potrzeby wcześniejszego zaprogramowania, jednak pod nadzorem człowieka. Rozumienie języka naturalnego jest z kolei technologią, która pomoże usprawnić moduł rozpoznawania mowy i umożliwić rozumienie intencji rozmówcy – wyjaśnia Marcin Król, Dyrektor Działu Rozwoju Systemów i Robotyzacji w Alior Banku.