Bankowość bez barier, edukacja przedszkolaków i akcje dla lokalnych społeczności

Anna Pulnar, specjalista ds. CSR w Banku Millennium

Społeczna odpowiedzialność i idea bankowości bez barier jest od wielu lat wpisana w strategię biznesową Banku Millennium. Naszym celem jest niwelowanie barier cyfrowych i fizycznych w dostępie do usług finansowych i pozafinansowych.

Swoją misję obywatelską realizujemy również poprzez dzielenie się kompetencjami z obszaru finansów w celu rozwiązania najważniejszych problemów społecznych. Jednym z nich jest bardzo niski wśród Polaków poziom ogólnej wiedzy o finansach. Wierząc, że edukacja finansowa powinna zaczynać się już w najmłodszych latach, zainicjowaliśmy projekt dla dzieci „Finansowy Elementarz”.

 

Finansowy Elementarz – edukacja finansowa najmłodszych

W obejmującym trzydzieści krajów świata badaniu poziomu świadomości finansowej przygotowanym przez OECD Polacy znaleźli się na ostatnim miejscu. Tylko 32% Polaków stawia sobie długoterminowe cele finansowe i dąży do ich realizacji. Naszą odpowiedzią na rozwiązanie tego problemu społecznego jest projekt „Finansowy Elementarz”. Jest to prowadzony od 2016 roku, autorski program edukacji finansowej przedszkolaków realizowany przez Fundację Banku Millennium. Celem projektu, realizowanego pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Rzecznika Praw Dziecka, jest wyjaśnienie najmłodszym, poprzez zabawę, podstawowych pojęć z zakresu finansów. Podczas warsztatów organizowanych w przedszkolach dzieci uczą się podstawowych pojęć finansowych: czym są pieniądze, skąd się biorą i jaka jest ich wartość, do czego służy bankomat i karta kredytowa, czym różni się potrzeba od zachcianki i dlaczego warto oszczędzać. W prowadzenie zajęć zaangażowani są wolontariusze – pracownicy Banku Millennium.

Do tej pory odbyło się 6 edycji programu. Łącznie podczas prawie 2 200 warsztatów realizowanych w ramach programu, zostało przeszkolonych prawie 53 000 dzieci z około 630 przedszkoli w całej Polsce. Na potrzeby programu przygotowano specjalne materiały edukacyjne – książki, w których głównym bohaterem prezentującym treść jest Pan Sebastian, książeczki do kolorowania i naklejki. Materiały pomogli tworzyć rodzice – pracownicy Banku Millennium. Książeczki są dostępne także w kącikach dla dzieci w oddziałach banku.

W 2019 roku Finansowy Elementarz zajął 1. miejsce w konkursie „Złoty Bankier” w kategorii „Bank wrażliwy społecznie”, co potwierdza jego dużą wartość edukacyjną i społeczną.

Program wolontariacki Millantrop

Przy wsparciu Fundacji, pracownicy Banku mogą również realizować własne pomysły na działania społeczne. Dwa razy do roku odbywa się konkurs na najlepsze projekty wolontariackie, w którym można wygrać grant na realizację akcji społecznej. Do tej pory w inicjatywach finansowanych z konkursu grantowego wzięło udział ponad 500 wolontariuszy, którzy zrealizowali programy dla kilkunastu tysięcy beneficjentów. Pracownicy banku realizują bardzo różne projekty – od prac remontowych poprzez edukacyjne do ekologicznych. Wolontariusze odnowili już sale szkolne i plac zabaw przy domu dziecka, wyremontowali świetlicę w szpitalu dla dzieci, przygotowali wybieg w schronisku dla zwierząt czy nawet zbudowali boisko szkolne. Ochotnicy prowadzili również warsztaty z edukacji finansowej dla seniorów, promowali czytelnictwo oraz zachęcali młodzież do aktywności sportowej i zdrowego stylu życia. Zrealizowali akcję dla schroniska dla zwierząt i posadzili las.

Taka formuła wsparcia potrzebujących osób i instytucji bardzo dobrze się sprawdza. Projekty zgłaszane są przez pracowników, którzy doskonale znają potrzeby lokalnej społeczności. To sprawia, że pomoc trafia tam, gdzie jest naprawdę potrzebna – często do małych miejscowości czy wsi, gdzie trudno uzyskać wsparcie z innych źródeł.

Bankowość bez barier

Niemal pięć milionów Polaków, to osoby z niepełnosprawnością, z czego około 1,8 mln to osoby z niepełnosprawnością wzroku, a 800 tys. – słuchu. Mając na uwadze tę liczną grupę, Bank oferuje nie tylko ułatwienia w dostępie do oddziałów, bankomatów, serwisu telefonicznego, sposobu obsługi, ale również kanałów cyfrowych. Bank Millennium był jedną z pierwszych firm, która dostosowała swoją stronę internetową do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Za dbanie o dostępność strony www, Bank Millennium otrzymał nagrodę „Strona bez barier” przyznaną przez Fundację „Widzialni”.

Ważnym celem Banku jest również przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Zwiększając dostęp do rozwiązań mobilnych, m.in. e-administracji, zakupu biletów komunikacji, płacenia za parkingi czy przejazdy autostradą umożliwia dostęp do usług bankowych i pozabankowych w każdym miejscu i czasie.

Bank Millennium rozszerza ideę bankowości bez barier również na inne obszary. Przez udostępnianie filmów kinowych w wersji z audiodeskrypcją ułatwia osobom z niepełnosprawnościami wzroku dostęp do świata kultury. Podczas festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity, którego sponsorem głównym jest Bank Millennium, wybrane filmy były dostępne w wersji z audiodeskrypcją i wersją lektorską udostępnianymi w aplikacji AudioMovie. Biorąc ze sobą do kina smartfon i słuchawki, użytkownik mógł za pomocą własnego urządzenia słuchać audiodeskrypcji lub wersji lektorskiej prezentowanego filmu. Tego typu aplikacja dała osobom o różnych potrzebach możliwość współuczestniczenia i współprzeżywania seansu filmowego, niezależnie od (nie)pełnosprawności, (nie)znajomości języka czy wieku.

Wszystkie te rozwiązania doskonale wpisują się w ideę tworzenia wspólnej wartości– zarówno dla firmy jak i jej otoczenia. Udowadniamy, że można projektować usługi, które nie tylko generują zysk, ale przede wszystkim odpowiadają na potrzeby konkretnych grup społecznych.

Exit mobile version