Rok 2015 upłynął w Banku Pekao między innymi pod znakiem innowacji w produktach kartowych. Pozornie wydaje się, że karty płatnicze, które już wiele lat temu zadomowiły się w portfelach klientów, nie są podatne na innowacje, a wszelkie usprawnienia będą tylko wyważaniem otwartych drzwi. W minionym roku Bank Pekao SA udostępnił klientom kilka nowych produktów kartowych, udowadniając tym samym, że „plastiki” wciąż mogą być innowacyjne pisze w podsumowaniu minionego roku Tomasz Bogusławski z Banku Pekao SA.
Karta przydatna w podróży
Coraz więcej klientów przekonuje się, że podczas wyjazdów zagranicznych wygodniej płacić kartą niż wymieniać złotówki na lokalną walutę i następnie płacić gotówką. Jednak płacenie poza Polską kartą przypisaną do rachunku złotowego może narazić klienta na dodatkowe koszty związane z przewalutowaniem. W momencie dokonywania transakcji Klient nie wie dokładnie, po jakim kursie następuje przewalutowanie. Rozwiązaniem tej niedogodności są karty walutowe podpięte do odpowiednich rachunków walutowych. Dzięki temu klient, płacąc za zakupy 100 EUR€, wie że jego konto zostanie obciążone kwotą 100 EUR€. To rozwiązanie jest bardzo wygodne, ale ma jedną wadę. Klientowi dochodzi kolejna karta w portfelu, co więcej jeżeli często podróżuje do różnych krajów poza strefę euro, dochodzą kolejne karty walutowe, odpowiadające lokalnym walutom.
Aby uniknąć tej niedogodności, tuż przed wakacjami Bank Pekao wprowadził do oferty wielowalutową kartę debetową MasterCard Debit. Karta zapewnia automatyczne rozliczanie transakcji z odpowiedniego rachunku klienta, również walutowego. Dzięki temu klient może mieć jedną kartę debetową -zarówno do rachunku złotowego, jak i czterech rachunków walutowych, tj. EUR, USD, CHF i GBP. Dzięki możliwości wydania jednej karty zarówno do rachunku w PLN jak i do rachunków walutowych, klient przed wyjazdem i wykonaniem transakcji w walucie obcej nie musi pamiętać o uprzednim połączeniu karty z odpowiednim rachunkiem walutowym w serwisie internetowym czy też dzwonić w tej sprawie na infolinię banku. Transakcje wykonywane kartą są automatycznie księgowane na odpowiednim rachunku walutowym. Jeśli klient leci do Stanów Zjednoczonych z międzylądowaniem w Amsterdamie, to przy pomocy jednej karty zapłaci za kawę na polskim lotnisku (wówczas zostanie obciążony rachunek w złotych), w Amsterdamie (z rachunku w euro) i na miejscu, w Stanach (z rachunku dolarowego). Posiadacz tej karty, dokonując transakcji w krajach strefy euro, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych, nie poniesie dodatkowych kosztów przewalutowania. Wystarczy, że zapewni środki na odpowiednim rachunku walutowym, korzystając na przykład z bankowości internetowej Pekao24. Jeśli klient nie będzie posiadał środków na rachunku w walucie danego kraju lub w kraju do którego podróżuje obowiązuje inna waluta niż EUR, USD, CHF i GBP, to transakcja zostanie rozliczona w ramach środków dostępnych na rachunku prowadzonym w PLN.
Wielowalutowa karta debetowa dedykowana jest nie tylko klientom indywidualnym, spędzającym wakacje zagranicą. Wersja dla małych i średnich firm oraz klientów korporacyjnych jest przeznaczona dla tych przedsiębiorców, bądź ich pracowników, którzy z racji wykonywanej pracy często podróżują służbowo.
Dwa w jednym, czyli karta debetowa i legitymacja studencka
Wielowalutowa karta debetowa to nie jedyny przykład innowacyjnego połączenia różnego rodzaju kart w jeden uniwersalny „plastik”. Od lipca 2015 roku studenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego mogą korzystać z legitymacji studenckiej z funkcją karty płatniczej. Do tej pory studenci wykorzystywali legitymację-kartę także jako kartę biblioteczną czy jako nośnik biletu komunikacji miejskiej. Teraz, dzięki współpracy uczelni i Banku Pekao, będą mogli również płacić przy jej pomocy. Oprócz możliwości korzystania z nowoczesnych form płatności elektronicznych, legitymacja-karta daje możliwość uaktywnienia innych użytecznych i ułatwiających życie studenta funkcjonalności.
Flexia, elastyczne raty na karcie kredytowej
Oczywiście nowoczesne karty debetowe to tylko fragment oferty kart płatniczych Banku Pekao SA. Pekao SA wdrażał innowacje również w zakresie kart kredytowych.
Zupełnie nowym rodzajem karty, wprowadzonym do oferty w 2015 roku, jest karta kredytowa Felxia, która łączy w sobie zalety tradycyjnej karty kredytowej z kredytem ratalnym. Dzięki tej karcie klienci nie muszą już decydować się na rozłożenie na raty całego salda zadłużenia. Mogą samodzielnie wybrać transakcję, którą chcą spłacić w systemie ratalnym, a decyzję taką mogą podjąć w dowolnym czasie cyklu rozliczeniowego. Wyboru transakcji do rozłożenia na raty dokonuje się za pomocą sytemu bankowości elektronicznej Pekao 24, call center lub podczas wizyty w oddziale. Na raty można rozłożyć już zakupy od 300 zł, aż do całego limitu dostępnego na karcie. Transakcje można spłacać w okresie od trzech miesięcy do dwóch lat. Co więcej, można spłacać oddzielnie do 10 różnych transakcji. Raty w karcie Flexia są nieoprocentowane, klient płaci tylko z góry znaną miesięczną prowizję, która zależy od kwoty transakcji. W tabeli dostępnej na stronie internetowej banku klient może znaleźć koszty prowizji, jakie będzie musiał ponieść, decydując się na rozłożenie transakcji na raty. Dzięki temu dokładnie wie, jaki będzie koszt spłaty w ratach. Zaletą karty Flexia jest możliwość spłaty w ratach transakcji wykonanych w internecie, gdzie nie wszystkie sklepy oferują kredyt ratalny.
Indywidualny wizerunek, teraz to możliwe
Innowacje w kartach płatniczych to nie tylko nowoczesne, ponadstandardowe funkcje, które oferuje dana karta. W dzisiejszych czasach, dla klienta liczy się również unikalność. Kierując się potrzebą unikalności, Bank Pekao umożliwił wybór wizerunku karty przez klienta z katalogu zawierającego 36 niepowtarzalnych grafik. Klient nie jest już „skazany” na jedną standardową grafikę, może wybrać zdjęcie, które najbardziej mu odpowiada. Możliwość wyboru wizerunku karty przypadła do gustu klientom, obecnie ponad 50% nowo wydanych kart posiada wizerunek wybrany przez klienta. Największą popularnością cieszą się karty z wizerunkami miast wojewódzkich oraz linia ze zwierzętami domowymi. Katalog cały czas jest rozbudowywany o kolejne wizerunki.
Powyższe przykłady udowadniają, że nawet produkty bankowe dostępne na rynku od dziesięcioleci można jeszcze usprawnić, aby były wygodniejsze w użyciu dla klienta. Ten trend będzie kontynuowany również w bieżącym roku i z pewnością Bank Pekao będzie mógł się pochwalić kolejnymi nowościami w ofercie, o czym zapewnia Tomasz Bogusławski z Pekao SA.