Za nami 7 fal badania jakości obsługi klienta w placówkach. Ogólny wskaźnik jakości obsługi utrzymuje się na podobnym poziomie z tendencją wzrostową. Podczas ostatniej edycji zwrócono uwagę na wdrożone innowacje, które pomagają zapewnić klientom jak największy komfort obsługi. Multimedialne kąciki dla dzieci, tłumacz języka migowego, bezpłatne WI-FI to usługi, które zaczynają się pojawiać w oddziałach i punktach obsługi klienta.
Zmiany w rankingu
W bankach pozycję lidera utrzymuje ING Bank Śląski, zaraz za nim Bank Millennium oraz mBank. W towarzystwach ubezpieczeniowych zdecydowanym liderem rankingu nadal jest PZU, które jako jedyne w każdej fali utrzymuje wynik powyżej 80%, zaraz za nim, bez zmian, Ergo Hestia a na 3 pozycji Allianz, który dzieli od 2 miejsca 3%. Wśród telefonii liderem jest Orange, zaraz za nim z prawie identycznym wynikiem Play i T-Mobile.
Czym wyróżniają się najlepsi?
Bank Zachodni WBK, w ramach ciągłego rozwoju Programu „Obsługa bez barier”, opracował i wdrożył we wrześniu 2014 videochat dla klientów niesłyszących. Inicjatywa wdrożona na Infolinii BZ WBK angażuje Doradców z praktyczną znajomością i umiejętnością Polskiego Języka Migowego w celu zapewnienia obsługi zgodnej z oczekiwaniami i potrzebami tej grupy klientów. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem oraz oczekiwaniami środowiska osób z niepełnosprawnością, Obsługa w PJM została w czerwcu 2015 przeniesiona do usługi Doradca online dostępnej z poziomu usług BZWBK24 internet oraz mobile – dzięki temu osoby niesłyszące mogą skontaktować się z migającym Doradcą Infolinii zarówno poprzez stronę www Banku, jak również smartfony i tablety. Co więcej, połączenie z migającymi Doradcami Infolinii od sierpnia 2015 możliwe jest z poziomu oddziałowych stref tabletowych w celu zapewnienia maksymalnej dostępności oraz jakości kontaktu z migającymi Doradcami. Doradcy Infolinii posługujący się Polskim Językiem Migowym są dostępnie w dni robocze od poniedziałku do piątku, od 9.00 do 19.00. Mogą samodzielnie obsłużyć klienta w ramach swoich kompetencji, ale również zapewnić tłumaczenie rozmowy klienta i doradcy pracującego w danym oddziale. Co ważne, nie trzeba być klientem Banku, aby móc skorzystać z takiej pomocy. To dobra informacja dla tych osób niesłyszących lub niedosłyszących, które dopiero poszukują usług bankowych.
Co jeszcze może podwyższyć komfort obsługi?
Możliwości zadbania o lepszy komfort obsługi klienta jest jeszcze wiele. Banki coraz częściej oferują wodę, czy napój. Czas oczekiwania może umilić nam telewizja z serwisem informacyjnym (np. Citi Handlowy), telebimy z informacjami z kraju i świata oraz prognozą pogody (np. Bank Zachodni WBK). Niektóre banki oferują również bezpłatne WI-FI (np. ING Bank Śląski, eurobank, Bank Zachodni WBK). Co i kiedy zaimplementują pozostali?
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2015 przez ekspertów z MojeBankowanie.pl metodą Mystery Shopping. Eksperci w każdym miesiącu odwiedzili 11 Towarzystw Ubezpieczeniowych, po 3 wizyty dla każdego, 19 banków, po 5 wizyt dla każdego i 4 telefonie komórkowe po 10 wizyt dla każdej.