Charakterystyka działania
Plastik stał się nieodłącznym elementem naszego życia i choć jest przydatny, to jednocześnie plastikowe odpady niosą ogromne zagrożenie dla środowiska. Kampania #mniejplastiku, to pierwszy w Polsce projekt edukacyjny, w ramach którego każdy może włączyć się w walkę z nadmiarem tworzyw sztucznych. Składa się z kilku elementów: Bałtycka Odyseja, czyli akcja sprzątania plaż na polskim wybrzeżu; Górska Odyseja, czyli akcja sprzątania górskich szlaków; ekologiczne prelekcje dla szkół i ogólnodostępne webinary; plenerowa wystawa zdjęć z elementami edukacyjnymi; ekospływy kajakowe; cykl podcastów – to wszystko ma na celu zmianę świadomości społeczeństwa, jego postaw i codziennych nawyków związanych z tworzywami sztucznymi. Projekt stanowi przykład realnego, pozytywnego wpływu na środowisko naturalne.
Okres realizacji działania, zasięg, grupa docelowa, efekty.
Bank Credit Agricole w 2019 r. przyjął strategię biznesową, której jednym z filarów jest Social Project – Ekologicznie i społecznie zaangażowani na co dzień. W ramach realizacji tej strategii, w 2020 r. Credit Agricole Bank Polska został jednym ze sponsorów ogólnoświatowego projektu Plastic Odyssey, a także rozpoczął ogólnopolską kampanię edukacyjną #mniejplastiku.
Zaplanowana na trzy lata kampania (2020-22) skierowana jest do pracowników banku oraz ogółu społeczeństwa. Kampania ma na celu zmianę świadomości obywateli, ich postaw, zachowań związanych z plastikiem, tak aby świadomymi decyzjami przyczyniali się do wytwarzania mniejszej ilości plastikowych śmieci. Kluczowe przekazy koncentrują się na hasłach: reduce, reuse, recycle (nie kupuj bez potrzeby, używaj wielokrotnie, utylizuj).
Realizując kampanię #mniejplastiku bank, przy pomocy ekspertów, zwraca uwagę na szkodliwość plastiku dla środowiska naturalnego. Podpowiada jak ograniczać nadmiar tworzyw sztucznych w codziennym życiu. W ramach kampanii bank wykorzystuje różnorodne instrumenty komunikacyjne, m.in. relacje i wywiady medialne, webinary, e-lekcje dla szkół.
W okresie styczeń-październik 2020 r. prowadzona była główna akcja kampanii pod nazwą „Bałtycka Odyseja”, realizowana wspólnie z wrocławskim ekologiem Dominikiem Dobrowolskim. Wolontariusze z Credit Agricole, a także innych firm, stowarzyszeń i organizacji, a także przypadkowi turyści przemaszerowali 500-kilometrowy dystans od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, sprzątając wszystkie polskie plaże. W 2021 r. realizowana jest akcja Górska Odyseja, o podobnym charakterze, z tym że jej celem jest przejście 700 kilometrowej trasy wzdłuż południowej granicy Polski i posprzątanie szlaków górskich i leśnych.
Wszystkie etapy obu akcji dokumentowane są fotograficznie i filmowo (filmy dostępne są na kanale banku na You Tube), a wszystkie materiały sygnowane są hasztagiem #MniejPlastiku.
Elementem wzmacniającym wymiar edukacyjny kampanii jest wędrująca wystawa plenerowa, na której prezentowane są artystyczne zdjęcia śmieci znalezionych na plaży, uzupełnione o treści edukacyjne i informacyjne na temat plastiku. Wystawa pokazywana była latem 2020 r. w 14 nadmorskich miejscowościach, a od jesieni pokazywana jest w miastach w innych częściach Polski, m.in. Wałbrzychu, Wrocławiu, Rzeszowie, Krośnie.
W ramach kampanii #MniejPlastiku, pod patronatem banku Credit Agricoleg, w sierpniu 2020 roku odbył się I Międzynarodowy Spływ Kajakowy Wrocław-Berlin, którego misją była ochrona rzek i mórz przed zanieczyszczaniem plastikowymi odpadami oraz popularyzacja różnorodności przyrodniczej i kultury szlaku Odry i Szprewy. Wolontariusze banku uczestniczyli także w akcjach: „Sprzątanie rzek Wrocławia” i „Czysta Odra, Czysty Głogów”. Ponadto bank patronował trasie koncertowej Dawida Podsiadło „Leśna Muzyka”, podczas której w salach koncertowych prezentowana była edukacyjna instalacja z informacjami o szkodliwości odpadów i sposobach na ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych w codziennym życiu.
We wszystkich akcjach w ramach kampanii #MniejPlastiku uczestniczyło bezpośrednio około 2 tys. osób, które zebrały łącznie 2,5 t plastikowych odpadów. Około 5 tysięcy osób wspierało akcję wirtualnie, przez Internet, uczestnicząc w akcjach zdalnie w swoich domach w swoich miastach. Efekt medialny: 2210 publikacji, zasięg 3,5 mln osób, ekwiwalent reklamowy: 1,5 mln PLN. Media społecznościowe: zasięg 2 mln unikalnych użytkowników, 250 tys. odtworzeń materiałów wideo, 3500 pozytywnych komentarzy i reakcji.