PKO Bank Polski udomowił technologię blockchain

Po kilku miesiącach intensywnych prac nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzania autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez bank drogą elektroniczną, PKO Bank Polski dokonał pełnego wdrożenia rozwiązania i dokonał historycznej wysyłki. W ciągu kliku dni, ponad 5 mln klientów banku otrzymało nowe regulaminy produktowe w formie cyfrowej, wraz z możliwością potwierdzenia ich w technologii blockchain. Pod względem skali, jest to największe w Europie zastosowanie technologii blockchain w bankowości. Rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, przy współpracy z dostawcami technologicznymi. Po stronie banku, kluczowa była współpraca z polsko-brytyjską firmą Coinfirm, podjęta w ramach platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”.

Adam Marciniak
Wiceprezes Zarządu
PKO Banku Polskiego

– Blockchain ma ogromny potencjał do tego, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora bankowego. To stosunkowo młoda technologia, dla której na całym świecie nieustannie znajdowane są kolejne zastosowania. PKO Bank Polski z sukcesem realizuje strategię ukierunkowaną na cyfryzację, a pełne wdrożenie rozwiązania opartego na blockchainie jest kolejnym krokiem na obranej przez nas ścieżce, który umacnia naszą pozycję lidera technologicznego polskiej bankowości. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce. – mówi Adam Marciniak, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

 

Ponad połowa klientów otrzyma korespondencję cyfrową

Zmiany w regulaminach produktowych, których dotyczy komunikacja, wynikają z europejskich i krajowych regulacji PSD2 określających zasady dostępu do funkcji i danych bankowych przez zewnętrzne podmioty. Komunikację elektroniczną otrzymają ci klienci banku, którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji. Aktualnie to ponad 5 mln osób, co stanowi ponad połowę klientów korzystających z produktów banku. Na komunikację drogą elektroniczną decyduje się coraz więcej osób, ponieważ w dobie cyfryzacji łatwiej jest obsługiwać, przechowywać i archiwizować korespondencję elektroniczną, niż analogową. Do pozostałych klientów zostanie skierowana tradycyjna korespondencja.

Proste potwierdzanie autentyczności dokumentu

W korespondencji elektronicznej z banku klienci znajdą m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klienci zachowają dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z bankiem oraz będą mieli pewność, że nie zostały one zmodyfikowane. Dokumenty zapisane są jednocześnie na serwerach PKO Banku Polskiego i KIR, a dostęp do nich możliwy jest przez strony internetowe obu instytucji.

Centrum Kompetencyjne Blockchain pracuje nad kolejnymi zastosowaniami technologii

Blockchain to zdecentralizowana i rozproszona w sieci internetowej baza danych. Dzięki cechom takim jak brak centralnego miejsca przechowywania danych oraz wykorzystanie architektury peer-to-peer (P2P), jest bezstronny i w pełni odporny na ataki. Technologia szybko znajduje nowe zastosowania. Może być wykorzystywana wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba potwierdzenia przez trzecią, niezależną stronę, zaistnienia konkretnego zdarzenia. W przypadku dokumentów bankowych, może być wykorzystana np. do potwierdzenia czasu powstania ostatniej wersji dokumentu oraz jego autora. Technologia przekłada się bezpośrednio na funkcjonowanie i wzrost konkurencyjności całego polskiego sektora bankowego oraz krajowej gospodarki. Ze względu na olbrzymi potencjał jej zastosowania, w PKO Banku Polskim na początku 2018 roku powołano Centrum Kompetencyjne Blockchain. Zespół ekspertów koncentruje się na pracach badawczych dotyczących tej technologii w zakresie technologicznym, biznesowym i regulacyjnym, koordynowaniu prac wdrożeniowych oraz poszukiwaniu nowych obszarów jej praktycznego zastosowania w bankowości.

Exit mobile version