PKO Bank Polski w procesach inwestycyjnych i modernizacyjnych uwzględnia kryteria środowiskowe. Przykładem takiego podejścia jest rewitalizacja budynku Rotundy w Warszawie, która od pół wieku jest oddziałem banku, a także jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli stolicy i popularnym miejscem spotkań.
Projekt rewitalizacji Rotundy został podzielony na części:
- konsultacje społeczne poświęcone wyglądowi i przeznaczeniu budynku (ponad 10 tys. wypełnionych ankiet, 1500 pomysłów na funkcje społeczne budynku),
- międzynarodowy konkurs architektoniczny, Changing the face, Rotunda Warsaw 2013
- realizacja inwestycji – od lutego 2017 r. do 29 listopada 2019 r.
Po rewitalizacji bank otworzył nową, trzykondygnacyjną PKO Rotundę. Klienci indywidualni i firmowi mogą korzystać z najnowocześniejszego oddziału PKO Banku Polskiego. Nowością jest otwarta dla wszystkich Strefa Spotkań na poziomie +1, gdzie można skorzystać z oferty kawiarni, albo wziąć udział w ciekawym wydarzeniu.
Zrewitalizowany został również teren przed Rotundą. Dobudowano zewnętrzne patio w formie amfiteatru z żywymi fasadami z roślin zielonych przez cały rok. Fasady mają własny system nawadniania deszczówką. 11,5 tys. roślin posadzono na zewnątrz Rotundy, a 5,5 tys. wewnątrz. Przed budynkiem znajdują się stojaki dla rowerów.
Oddział wypełniają najnowsze rozwiązania. Stanowiska doradców zostały wyposażone m.in. w ekrany dotykowe wykorzystywane do podpisywania dokumentów dla wybranych usług transakcyjnych. Do dyspozycji klientów są urządzenia samoobsługowe. Dzięki temu bank ograniczył do minimum konieczność drukowania papierowych dokumentów. Potwierdzenia najczęstszych zleceń mogą zostać wysłane do klienta drogą elektroniczną. W oddziale brak papierowych ulotek – oferta jest prezentowana na interaktywnych ekranach dotykowych.
W nowym budynku wykorzystano standardy budownictwa zrównoważonego czyli w jak najmniejszym stopniu wpływa negatywnie na środowisko naturalne, a zastosowane rozwiązania np. filtry powietrza, szkło fasadowe zapewniające komfort akustyczny i termiczny, zielone patio, zapewniają lepsze warunki do życia i pracy. Projekt bierze udział w procesie certyfikacji ekologicznej LEED i BREEAM, która ocenia budynki użyteczności publicznej na podstawie wielu obiektywnych kryteriów oraz określonych parametrów technicznych, m.in. zastosowanych materiałów, zużycia energii i wody, gospodarowania odpadami, dostępu do transportu publicznego. Proces certyfikacji zaczął się już na etapie projektowania i realizacji, a zakończy w połowie bieżącego roku na etapie użytkowania budynku.
Zgodnie z ideą przyjętą w ramach konsultacji społecznych, budynek pełni też funkcje społeczne dla mieszkańców miasta. W Strefie Spotkań, otwartej siedem dni w tygodniu, można skorzystać z oferty kawiarni, odpocząć albo też popracować korzystając z bezpłatnego wifi, spotkać się ze znajomymi czy wziąć udział w ciekawym wydarzeniu. Bank udostępnia tę przestrzeń organizacjom wspierającym rozwój startupów w Polsce, a także zamierza promować ciekawe wydarzenia kulturalne i prezentować najnowsze rozwiązania technologiczne z różnych dziedzin życia.