Santander Bank Polska: Odpowiedzialny biznes może nieść realną zmianę

Santander Bank Polska, jako jedna z największych instytucji finansowych w Polsce, z zaangażowaniem podchodzi do realizacji strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, opartej na Celach Zrównoważonego Rozwoju zdefiniowanych przez ONZ. Jako część międzynarodowej Grupy Santander, nie tylko działa według najwyższych standardów obowiązujących w sektorze bankowym, ale także stale rozszerza zasięg projektów prowadzonych na rzecz swoich interesariuszy.

– Odpowiedzialność społeczna jest w Santander Bank Polska tak samo ważna jak podstawowa działalność biznesowa. To dwie strony jednego medalu. Bank generuje zyski dzięki współpracy z klientami. Uważamy, że powinniśmy odwdzięczać się naszym klientom za zaufanie jakie nam okazują, poprzez realizację inicjatyw edukacyjnych oraz programów mających na celu wspieranie i rozwój lokalnych społeczności – mówi Michał Gajewski, Prezes Zarządu Santander Bank Polska.

Wsparcie talentów i lokalnych społeczności

Spośród Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ strategii Santander Bank Polska szczególnie bliski jest Cel 4 dotyczący zapewnienia wszystkim wysokiej jakości edukacji oraz możliwości uczenia się przez całe życie. Dlatego bank, oprócz promocji wiedzy związanej z finansami i przedsiębiorczością, wspiera także rozwój edukacji pojmowanej szerzej.

Jednym z flagowych projektów społecznej odpowiedzialności biznesu banku oraz całej Grupy Santander jest Santander Universidades, rozwijający globalną sieć współpracy z biznesem oraz przeszło 1200 uczelniami z całego świata, w tym 57 z naszego kraju. Idea programu opiera się na założeniu, że współpraca podmiotów komercyjnych ze środowiskiem akademickim w bezpośredni sposób przekłada się na rozwój nowych technologii czy programów badawczych. W Polsce projekt został zainaugurowany w grudniu 2011 r. Przynależność do Santander Universidades jest dla polskich uczelni wyznacznikiem prestiżu, a także świadczy o chęci międzynarodowego rozwoju oraz wyróżnienia się w środowisku akademickim pod względem oferowanych możliwości edukacyjnych.

Piorytety programu Santander Universidades w Polsce:

    • Innowacyjność i przedsiębiorczość: wspieranie kultury przedsiębiorczości i innowacyjności jako główny cel naszej współpracy z uniwersytetami.
    • Umiędzynarodowienie: stypendia zagraniczne, programy wymiany i projekty realizowane we współpracy miedzy uniwersytetami z różnych krajów.
    • Zatrudnianie absolwentów: pomoc studentom w wejściu na rynek pracy poprzez program stypendialny dla stażystów we współpracy z uniwersytetami.
    • Cyfryzacja uniwersytetów: wspieranie cyfryzacji i modernizacji uniwersytetów, stosowania nowoczesnych technologii w procesie nauczania, kampusów wirtualnych oraz tworzenia usług cyfrowych dla świata akademickiego.

Polskie uczelnie aktywnie korzystają z możliwości jakie daje Santander Univeridades. Biorą udział w programach globalnych organizowanych przez najlepsze światowe uczelnie takie jak Harvard Law School, Uniwersytet Browna, Uniwersytet Kalifornijski, Uniwersytet w Pensylwanii, Uniwersytet Narodowy w Singapurze czy Uniwersytet w Kolonii, realizują programy stypendialne, a także indywidualne programy badawcze z zakresu przedsiębiorczości, rozwoju badań naukowych, szczególnie w zakresie nowych technologii, mobilności studentów oraz pracowników, promocji kultury oraz języka hiszpańskiego, a także rozwoju networkingu i wymiany wiedzy na ogólnoświatowym poziomie.

Innym przykładem naszych działań jest projekt Santander Orchestra, inicjatywa skierowana do młodych muzyków, którzy mogą nie tylko grać w orkiestrze symfonicznej, ale także podczas różnych warsztatów uzupełniać swoją wiedzę i odpowiednio przygotować się do pracy w zawodzie profesjonalnego muzyka.

W 2018 r. utalentowani muzycy z całej Polski stworzyli 65 osobową orkiestrą, która zagrała trzy koncerty w ramach 22. Festiwalu Ludwiga van Beethovena, w Warszawie, Poznaniu oraz Łodzi. Dodatkowo w ramach Akademii Santander Orchestra w Warszawie dla 66 młodych talentów zorganizowaliśmy cykl 7 warsztatów z światowej sławy muzykami z wybranego instrumentu. Cykl zajęć z ekspertami pokazał młodym muzykom, w jaki sposób należy świadomie prowadzić swoją karierę i na jakie aspekty gry szczególnie zwracać uwagę, a tym samym stawać się bardziej konkurencyjnym na wymagającym rynku pracy. W ramach projektu zorganizowaliśmy również Warsztaty muzyczne dla pracowników banku i ich dzieci, podczas których przeprowadzano testy słuchu muzycznego. Wykwalifikowani specjaliści sprawdzali umiejętności wymagane przy aplikowaniu do szkół muzycznych i predyspozycje słuchowe dzieci w przedziale wiekowym 5-12 lat. Łącznie w 4 miastach w Polsce (Gdańsk, Gorzów Wlkp., Konin, Kluczbork) wzięło w nich udział 241 osób, w tym 73 dzieci w testach słuchu.

Wierzymy, że każdy powinien mieć łatwy dostęp do muzyki, bo uczy otwartości, kreatywności, otwiera nowe perspektywy. Łączy ludzi ponad granicami kultury i języka.

Celem projektu Santander Orchestra było stworzenie nowej orkiestry dla młodych muzyków, łączącej praktykę muzyczną na najwyższym poziomie z dodatkowymi zajęciami najczęściej pomijanymi w tradycyjnym kształceniu. Dlatego oprócz zajęć z światowej sławy muzykami, studenci i absolwenci szkół muzycznych mają okazję wziąć udział w wykładach teoretycznych dot. zarządzania finansami, zarządzania wizerunkiem, public relations, prawa autorskiego czy z zakresu social media.

Projekt Santander Orchestra to obecnie nie tylko orkiestra symfoniczna składająca się z najlepszych, młodych talentów z całej Polski, ale także projekt otwarty na edukację muzyczną nie tylko w zakresie określonych specjalizacji i instrumentów. Dzięki Warsztatom muzycznym Santander Orchestra organizowanych w różnych miastach w całej Polsce dla pracowników Banku, ich dzieci oraz najbliższego otoczenia, projekt dociera do lokalnych społeczności i pokazuje m.in. korzyści wynikające z kształcenia muzycznego, rozwoju, jaki daje nauka muzyki już od najmłodszych lat.

Komunikacja z interesariuszami

Bank regularnie i konsekwentnie informuje o swoich działaniach w zakresie odpowiedzialnego biznesu a głównym źródłem informacji jest publikowany co roku Raport Odpowiedzialnego Biznesu Santander Bank Polska.

Raport za rok 2017 został udostępniony w formie strony internetowej, dostępnej w języku polskim (raport.santander.pl) i angielskim (en.raport.santander.pl). Nowością jest to, że udostępnione na portalu dane raportowe są cały czas aktualizowane o nowe informacje na temat działalności pozafinansowej banku. Dzięki temu można śledzić najważniejsze i najciekawsze akcje CSR banku nie tylko raz w roku, ale na bieżąco. Witryna jest przystosowana do korzystania przez osoby niewidome i niedowidzące, zgodna z międzynarodowymi standardami WCAG 2.0 – dostępności dla osób o specjalnych potrzebach.

W tym roku, poza innowacyjną formą przedstawienia danych, Santander Bank Polska położył bardzo duży nacisk na promocję 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz pokazanie wkładu banku w ich realizację. Wraz
z publikacją raportu bank wspólnie z Fundacją Santander Bank Polska zorganizował konkurs #Mamy Wspólne Cele. Organizacje społeczne mogły zgłaszać autorskie projekty, których realizacja dotyczyła jednego z Celów Zrównoważonego Rozwoju wspieranych przez Santander Bank Polska. W głosowaniu internatów zwyciężył projekt Green Power Hackaton organizacji Pierwsze Miejsca są Zawsze Wolne. Na jego realizację otrzymała grant w wysokości 30 tyś.

Raporty Santander Bank Polska są przygotowywane zgodnie z wytycznymi Global Reporting Initiative (GRI STANDARDS) i podlegają weryfikacji niezależnego audytora. Edycje za lata 2013, 2014 i 2015, wydane jeszcze pod marką Banku Zachodniego WBK, zostały nagrodzone w Konkursie Raporty Społeczne. Za raport za rok 2015 bank otrzymał aż dwie nagrody – internautów oraz dziennikarzy. W 2016, oprócz nagród głównych przyznanych przez internautów i dziennikarzy, otrzymał także wyróżnienie jury za wartość edukacyjną.

Jak Jeździsz

Bezpieczeństwo dzieje się teraz – zgodnie z tym hasłem projekt „Jak Jeździsz” Santander Bank Polska szerzy ideę odpowiedzialnego i kulturalnego zachowania na drodze.

W akcji Santander Bank Polska pokazuje, że lekcja odpowiedzialności na drodze nie musi być nudna. Bank dąży do stworzenia największej w kraju społeczności kierowców, którzy mają realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa.

– Chcemy pokazać, że właściwa postawa za kółkiem może być fajnym, atrakcyjnym wzorcem zachowania, także wśród młodych ludzi. Dążymy do stworzenia największej w kraju społeczności ostrożnych i kulturalnych kierowców, szanujących się wzajemnie i poruszających się po drogach bezpiecznie – mówi ambasador akcji Jak Jeździsz, kierowca wyścigowy Kuba Giermaziak.

W 2018 r. realizując założenia strategii odpowiedzialnego rozwoju bank przygotował kampanię „Ekobezpieczni” skierowaną do uczniów szkół podstawowych. Celem była edukacja w zakresie ekologii i wychowania komunikacyjnego, a kluczowym elementem ogólnopolski konkurs skupiający uwagę na problemie zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły i zanieczyszczenia środowiska. W akcji udział wzięło 50 szkół z całej Polski, a na prace uczniów internauci oddali ponad 176 000 głosów. W zwycięskiej szkole podczas edukacyjnego dnia z projektem ,,Jak Jeździsz” wzięło udział ponad 500 dzieci.

W ramach projektu Jak Jeździsz nieustająco obserwujemy to, co dzieje się na polskich drogach. Niestety – to ciągle wypadki dominują w doniesieniach medialnych. Od paru lat wśród przyczyn do nich prowadzących coraz częściej wymienia się korzystanie ze smartfonów. Zresztą nietrudno zauważyć – wystarczy, będąc przechodniem, przyjrzeć się kierowcom czekającym na zmianę świateł. Postanowiliśmy zareagować i zatrzymać ten niechlubny trend. W codziennym życiu telefony właściwie przyrosły nam do rąk, ale na czas jazdy samochodem – naprawdę warto je zaparkować.– mówi Katarzyna Meissner, Dyrektor Biura Sponsoringu i Projektów Relacyjnych Santander Bank Polska.

Ponieważ coraz groźniejszym zjawiskiem jest używanie telefonów podczas jazdy samochodem, w 2018 r. bank zrealizował również kampanię #Zaparkuj telefon i jedź, której celem było uświadomienie ryzyka i eliminacja praktyki patrzenia w ekran smartfona zamiast na drogę. Kampania społeczna #Zaparkuj telefon i jedź to pierwsza tak szeroka akcja w ramach projektu Jak Jeździsz. W całej Polsce, w 124 stacjach radiowych, były emitowane specjalne, skłaniające do refleksji spoty. Przekazy były oparte na emocjach, ale ich celem nie było straszenie. Miały wzbudzać przemyślenia, ostrzegać oraz sprawić, aby każdy z nas, zanim ruszy w podróż, odłożył telefon i skupił się wyłącznie na jeździe.

W celu dodarcia do społeczności lokalnych większość działań komunikacyjnych jest realizowana w mediach społecznościowych, ale także poprzez organizację wydarzeń specjalnych wydarzeń. W 2018 r. zorganizowaliśmy edukacyjne eventy w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie oraz Kamionkach pod Poznaniem czy też Zbrosławicach pod Katowicami. Łącznie wzięło w nich udział blisko 1900 osób. Za pośrednictwem fanpage’a „Jak Jeździsz” internauci kilka razy w tygodniu otrzymują merytoryczne porady oraz aktualne informacje drogowe. Przy wsparciu ambasadora projektu, przekazywane są wskazówki dotyczące m. in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy. Profil „Jak Jeździsz” na Facebooku obserwuje ponad 120 tysięcy osób. Zasięg fanpage’a w ubiegłym roku wyniósł aż 25 milionów – jest jednym z największych zajmujących się bezpieczeństwem drogowym w Polsce.

Projekt „Jak Jeździsz” Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.

Exit mobile version