Społeczna odpowiedzialność binzesu w Credit Agricole

Miniony rok, 2019, był ważny dla Credit Agricole w kontekście zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Bank zrealizował wiele projektów dla otoczenia i pracowników. Przeprowadził panel interesariuszy, aby zweryfikować dotychczasową działalność oraz znaleźć inspirację do kolejnych przedsięwzięć. Co kluczowe, Credit Agricole wpisał temat CSR w strategię biznesową firmy na najbliższe 3 lata.

Wśród podjętych w 2019 r. inicjatyw wyróżnić należy trzy projekty: „Zamieniam się w słuch”, „Diversity&Inclusion”, „Nowe Style Pracy”.

„Zamieniam się w słuch” – bank, który słucha i pomaga słyszeć

„Zamieniam się w słuch” jest programem banku Credit Agricole ukierunkowanym na osoby z problemami słuchu.

– Staramy się zapewnić kompleksową obsługę osobom niesłyszącym i niedosłyszącym. Działamy także na rzecz zmiany postrzegania osób niesłyszących oraz integracji ich z resztą społeczeństwa – mówi Przemysław Przybylski, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej banku Credit Agricole.

Podejmowane przez bank działania koncentrują się na trzech filarach: dopasowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnością słuchu; edukacja jak rozmawiać i obsługiwać takie osoby oraz integracja osób niesłyszących z osobami słyszącymi i ich włączanie w codzienne aktywności. W 2019 r. w placówkach banku Credit Agricole rozpoczął się pilotaż instalacji pętli indukcyjnych wspomagających słuch oraz wprowadzony został system zdalnego tłumaczenia Polskiego Języka Migowego. Pracownicy banku, bezpośrednio pracujący z klientami, byli przeszkoleni w zakresie wszechstronnej obsługi klientów z dysfunkcjami. Bank przygotował szkolenie e-learningowe „Obsługa osób niepełnosprawnych w Credit Agricole Bank Polska”, obowiązkowe dla wszystkich, poszerzające wiedzę, jak skutecznie i profesjonalnie komunikować się z osobami niedosłyszącymi lub niewidzącymi. Bank zapewniał też osobom z niepełnosprawnością słuchu integrację ze środowiskiem osób sprawnych słuchowo oraz dostęp do kultury. W 2019 r. Credit Agricole wspierał m.in. Polską Fundację Osób Niedosłyszących. Podopieczni instytucji, na zaproszenie banku, wzięli udział w koncercie Dawida Podsiadło. Credit Agricole jest partnerem strategicznym trasy artysty. Na potrzeby tej inicjatywy zainstalowano wcześniej pętlę indukcyjną w sali koncertowej tak, aby niedosłyszący fani Podsiadło, mogli posłuchać muzyki w zbliżonej jakości do osób bez wad słuchu. Przy współpracy z wrocławską Fundacją Fonis bank zorganizował świąteczne spotkanie dla rodzin dzieci niesłyszących z Dolnego Śląska. Credit Agricole przetłumaczył także swoje reklamy na Polski Język Migowy. Zostały one udostępnione na kanałach Głusi.tv oraz Youtube. Działania w ramach projektu podejmowane były od połowy 2019 r.

– Warto zaznaczyć, że inicjatywy na rzecz osób z dysfunkcjami słuchu wpisane zostały w strategię biznesową firmy „Strategia 2022” i będą kontynuowana przez najbliższe lata. Działania społecznie odpowiedzialne powinny być stałym elementem DNA biznesu. – dodaje Przybylski.

Grupą docelową programu są osoby niesłyszące i niedosłyszące, instytucje działające na ich rzecz. Zasięg prowadzonych działań obejmował całą Polskę. Komunikacja odbywała się w kanałach tradycyjnych oraz internetowych. Projekt pozwolił osobom z problemami słuchu aktywnie korzystać z możliwości dostępnych w placówkach bankowych oraz wspierał ich aktywność społeczno-zawodową. Bank starał się zapewnić osobom głuchym i niedosłyszącym obsługę na takim samym poziomie jak osobom bez dysfunkcji.

-To ważne, aby firmy, instytucje podejmowały inicjatywy, które przekładają się na zwiększenie wrażliwości społecznej swoich pracowników i umożliwiały im bezpośrednie spotkanie z innymi kulturami. W przypadku naszego banku z kulturą głuchych, z ciekawym i niezwykłym „światem ciszy” – podkreśla Przemysław Przybylski.

Projekt „Zamieniam się w słuch” to przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu tej grupy ludzi. Jednocześnie pozwalał znosić bariery komunikacyjne oraz ułatwiał, np. poprzez możliwość udziału w koncertach, uczestnictwo w zwyczajnych aktywnościach. Działania będą kontynuowane w kolejnych latach.

„Diversity & Inclusion” – różnorodność jest cenną wartością

27 września 2018 r. bank Credit Agricole został sygnatariuszem Karty Różnorodności, międzynarodowej inicjatywy promującej różnorodność i równość w miejscu pracy. Jednocześnie w banku zawiązana została grupa robocza „Diversity & Inclusion” do opracowania polityki różnorodności, która przyjęta będzie w 2020 r.

– Podjęte w 2019 r. inicjatywy związane z różnorodnością są konsekwencją wcześniej przyjętych zobowiązań. Działania te będą kontynuowane w najbliższych latach i skierowane zarówno do pracowników, jak i najbliższego otoczenia banku, tak jak w minionym roku – mówi Katarzyna Załuska-Głuszczyńska, dyrektor Departamentu Rekrutacji i Rozwoju banku Credit Agricole.

W 2019 r. przeprowadzono kampanię informacyjno-edukacyjną w zakresie różnorodności. We współpracy ze Stowarzyszeniem Diversja w banku zorganizowano Dni Różnorodności oraz warsztaty dla pracowników banku z zarządzania nią. W ramach Dni Różnorodności bank zrealizował w swojej centrali we Wrocławiu, spotkania z „Żywą Biblioteką”, które pozwoliły pracownikom spotkać się i porozmawiać z przedstawicielami różnych grup, które na co dzień są szczególnie narażone na dyskryminację. Aby wspierać i promować różnorodność w najbliższym otoczeniu Credit Agricole, wraz z Fundacją Rubin, zorganizował otwartą dla mieszkańców Warszawy „Żywą Bibliotekę” w Hali Koszyki. W spotkaniach z Żywymi Książkami wzięło udział niemal 200 osób. Dodatkowo pod koniec listopada 2019 r. odbyło się II Forum Żywych Bibliotek, którego partnerem był bank. Uczestnicy dokonywali ewaluacji dotychczasowych działań sieci „Żywa Biblioteka/Human Library Poland” i wymienili się doświadczeniami, a także spotkali się z ekspertami z zakresu biznesu i prawa. Wzięli także udział w treningu antydyskryminacyjnym. Podstawowym założeniem wspominanych przedsięwzięć jest wsparcie w budowaniu społeczeństwa otwartego, tolerancyjnego, odnoszącego się z szacunkiem do drugiego człowieka.

– Zależy nam, aby aktywnie działać na rzecz niwelowania zjawiska dyskryminacji. Jako bank wspieramy i wyrównujemy szanse różnych grup społecznych, w tym m.in. z niepełnosprawnością słuchową. Jednocześnie Credit Agricole jako pracodawca podejmuje działania na rzecz tworzenia miejsca pracy zgodnego z podejściem inclusion. Zależy nam, by każdy czuł się u nas dobrze. Tworzymy warunki do tego, by kwestionować stereotypy i uprzedzenia oraz zastanawiać się nad ich źródłem – podsumowuje Załuska-Głuszczyńska.

Zakres działania w kontekście różnorodności będzie rozszerzany na różne tematyki i grupy, które podlegają ekskluzji.

„Nowe Style Pracy” – odpowiedzialna firma, która dba o pracownika

Bank Credit Agricole działa nie tylko na rzecz swojego otoczenia, ale też promuje, wśród swoich pracowników, ideę zbalansowanego stylu pracy i życia. Jednym z projektów, którego realizacja rozpoczęła się w 2019 r. są „Nowe Style Pracy”. To inicjatywa, która zachęca pracowników do testowania i wdrażania nowych nawyków w 3 obszarach: efektywnej organizacji pracy, przyjazności dla środowiska naturalnego i zachowania równowagi między życiem zawodowym oraz osobistym.

– Pracodawcy, kształtując środowisko i kulturę pracy, mają ogromny wpływ na codzienne nawyki pracowników. Dlatego poczuwamy się do obowiązku kreowania otoczenia, w którym pracownicy mogą wypróbować i wybrać aktywności, które w większym stopniu sprzyjają zdrowiu, ekologii i są spójne ze strategią biznesową firmy – mówi Anna Podlewska, dyrektor ds. strategicznych inicjatyw HR.

Projekt „Nowe Style Pracy” został powiązany z projektem „Nowa Siedziba” przygotowującym nowe biuro dla ponad 2000 pracowników centrali banku we Wrocławiu. Dzięki temu nowa przestrzeń pracy została zaprojektowana spójnie z zasadami gwarantującymi balans w 3 w/w obszarach.

Projekt „Nowe Style Pracy” rozpoczął się serią warsztatów dla pracowników, w których zostały zidentyfikowane kluczowe potrzeby pracowników oraz pomysły na usprawnienia. Istotną potrzebą okazało się ułatwienie pracownikom realizacji zadań wymagających ciszy i skupienia oraz bardziej elastyczne podejście do sposobu organizacji pracy w ciągu dnia. Dzięki audytowi nawyków w zakresie ekologii, ankiecie preferencji dojazdów do pracy oraz warsztatowi z grupą Eco ambasadorów bank określił zmiany, które chciał wprowadzić. W konsekwencji wdrożył możliwość pracy zdalnej. Dzięki temu zadania wymagające skupienia mogą być realizowane sprawniej, a pracownicy maja większą możliwość zbalansowania życia zawodowego i osobistego. Takie rozwiązania obniża również ślad węglowy organizacji związany z dojazdami do pracy. Dodatkowo w nowej siedzibie banku zostały przygotowane specjalne pomieszczenia do pracy w skupieniu. Rozwiązania te wymagały dostarczenia pracowniom sprzętu i rozwiązań IT pozwalających na pracę mobilną – w 2019 roku 60 proc. pracowników centrali miało do niej dostęp. Ponadto powstały pomieszczenia do odpoczynku i regeneracji dostępne dla wszystkich w trakcie pracy. Miejsca te sprzyją krótkim przerwom i pozwalają „naładować baterie”. O charakterze, wystroju pomieszczeń (chill out do odpoczynku w ciszy, gry do aktywnego wypoczynku) zadecydowali sami pracownicy. Kolejnym krokiem była promocja prowadzenia bardziej efektywnych spotkań, które stanowią znaczną część czasu pracy. W osobnej kampanii promocyjnej bank zachęcał pracowników do zwiększenia liczby spotkań zdalnych oraz skrócenia czasu trwania spotkań tradycyjnych. Około 80 ambasadorów – osób prowadzących dużo spotkań – zostało przeszkolonych w sprawnym zarządzeniu ich organizacją. Dodatkowo w nowej siedzibie specjalnie zwiększona została liczba małych pomieszczeń do pracy małych grup typu ad hoc lub projektowej, zmniejszono liczbę sal do dużych spotkań, tak aby organizacja pracy była sprawniejsza. W ramach promocji zdrowych nawyków bank kontynuował program PowerON organizując 3-miesięczne wyzwania sportowe w różnych dziedzinach. Bank uruchomił również dodatkową edycję Eco PowerON zachęcając pracowników do ekologicznych dojazdów do pracy – jedno i wielośladami napędzanymi siłą własnych mięśni – rowerami, deskorolkami i hulajnogami. W obydwie edycje zaangażowało się ponad 400 pracowników – z roku na rok ta liczba rośnie. Dodatkowo w nowej siedzibie wprowadzono szereg usprawnień dla osób korzystających z alternatywnych środków transportu – parking dla > 200 rowerów oraz infrastrukturę dla rowerzystów (prysznice i szafki na ubrania).

– Skala zaangażowania naszych pracowników w rekomendacje zmian i chęć ich promocji w zespołach utwierdza nas w przekonaniu, że trafnie odpowiadamy na autentyczne potrzeby związane z bardziej zbalansowanym podejściem do życia, pracy i środowiska naturalnego. Dlatego w kolejnych latach będziemy nie tylko kontynuować, ale i rozwijać inicjatywy dbania o zdrowie i samopoczucie naszych pracowników oraz konsekwentnie zmniejszać ślad węglowy związany z naszą aktywnością zawodową – podsumowuje Anna Podlewska

Przy współpracy z Eco-ambasadorami bank zachęcał pracowników do eliminacji wody w plastikowych butelkach w pracy. W nowej siedzibie nie zostały zainstalowane dystrybutory napojów w plastikowych opakowaniach. W biurze dostępne są dystrybutory wody i szklane karafki. Na co dzień promowane są również nawyki związane z ograniczeniem zużycia wody.

ŹRÓDŁOCredit Agricole,