Dojrzałość i dynamizm. Nowa strategia MetLife w Polsce

Od początku 2017 roku MetLife realizuje w Polsce nową strategię, której zadaniem jest ugruntowanie pozycji lidera poprzez dojrzałe i dynamiczne podejście do sposobu prowadzenia działalności.

U podstaw tej strategii leży:

  • skoncentrowanie się na najważniejszej misji firm ubezpieczeniowych – dostarczaniu unikalnej wartości jaką jest ochrona ubezpieczeniowa klienta, jego rodziny i bliskich;
  • skuteczne wychodzenie naprzeciw wyzwaniom rynkowym, w tym oferowanie nowych produktów ubezpieczeniowych;
  • koncentracja na sprzedaży przez agentów ubezpieczeniowych oraz przez banki i inne instytucje;
  • cyfryzacja procesu sprzedaży i obsługi klientów.

„Jesteśmy obecni w Polsce od 1990 roku. Ćwierćwiecze to pozwoliło nam stworzyć imponującą bazę klientów, nabyć wyjątkowych doświadczeń, poznać jak nikt ubezpieczającego się mieszkańca naszego kraju. – powiedział Łukasz Kalinowski, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny MetLife TUnŻiR S.A. i dodał: „Ta dojrzałość naszej firmy ma też odzwierciedlenie w nowej strategii. Jesteśmy nastawieni na rozwój sprzedaży przez agentów oraz instytucje finansowe. Z tej dojrzałości wynika też wejście na jeszcze wyższy poziom dostosowania naszych produktów do potrzeb każdego, indywidualnego klienta. Myślę, że to nasza ważna przewaga konkurencyjna”.

Jak wyjaśnił, nowa strategia zakłada nieustannie rozwijanie produktów MetLife, by utrzymały status najbardziej konkurencyjnych na rynku pod względem elastyczności, a więc dawały największe możliwości dostosowania do indywidualnych potrzeb konkretnego klienta. Oznacza to m.in. konieczność większej cyfryzacji usług ubezpieczeniowych, bo takie są oczekiwania klienta i tendencje rozwoju rynku.

„Koncentrujemy się na najważniejszej misji ubezpieczycieli – ochronie podstawowych wartości, jakimi są życie i zdrowie naszych klientów, oraz umożliwieniu im zapewnienia sobie spokojnej przyszłości. To ważna wartość, która podnosi jakość życia naszych klientów, a także główny filar naszej działalności. Cały czas rozwijamy ofertę, dostosowując ją do zmieniających się potrzeb i zmian demograficznych, np. starzejącego się społeczeństwa polskiego” – wyjaśnił Prezes Kalinowski.

Nowa strategia MetLife przekłada się na większą koncentrację zadań biznesowych. Istniejące dotąd kanały sprzedaży zintegrowano w dwa filary dystrybucyjne, skupiając się właśnie na kliencie indywidualnym (tzw. kanał F2F od angielskiego face to face) oraz instytucjonalnym (tzw. kanał B2B, od ang. business to business).

Nasz biznes indywidualny kierowany jest do dwóch głównych grup klientów. Pierwszą stanowią osoby aktywne zawodowo, które założyły lub decydują się na założenie rodziny – to tradycyjni odbiorcy ubezpieczeń na życie. Druga grupa to osoby starsze – segment rynku niedoceniany przez polskich ubezpieczycieli.

W drugim strategicznym kanale dystrybucji usług poprzez partnerów korporacyjnych (B2B) kluczową rolę odgrywa tzw. bancassurance, czyli współpraca z bankami w zakresie zapewniania różnorakiej ochrony ubezpieczeniowej klientom instytucji finansowych.

„MetLife jest pionierem w Polsce tej kategorii usług ubezpieczeniowych. Dziś posiadamy stabilnych partnerów oraz wyjątkowe doświadczenie i kompetencje w tym obszarze. To my wyznaczamy tu standardy” – powiedział Bartłomiej Woźniak, Dyrektor Pionu Klienta Instytucjonalnego. Podkreślił, że nowa strategia MetLife zakłada rozwijanie usług bancassurance oraz otwieranie się na nowe możliwości takiego modelu współpracy. Nowe perspektywy tworzy tu np. realizowana od lat współpraca z niektórymi sieciami telefonii komórkowej.

MetLife zakłada w nowej strategii rozwijanie swojej oferty poprzez poszerzanie jej o nowe produkty – zwłaszcza w obszarach, które dotąd nie były eksplorowane przez branżę ubezpieczeniową. Na przykład już w 2016 roku pojawił się pakiet „MetLife Start55”, czyli oferta dla osób powyżej 55. roku życia.

„To efekt naszego zaawansowanego podejścia do konstruowania produktów. Najpierw budujemy wartość dla klienta, analizując, jakie ma potrzeby i dopiero na bazie tej wiedzy oferujemy konkretne rozwiązania” – powiedział Piotr Szczepański, Dyrektor Departamentu Produktowego MetLife, i wyjaśnił: „Na przykład przygotowując ofertę dla naszych instytucjonalnych partnerów bancassurance, zaczynamy od analizy struktury ich klientów, potem tworzymy profile klientów, i konfigurujemy dla nich różne pakiety. Dzięki temu nasz partner od razu może zaoferować właściwy produkt swojemu klientowi”.

Nowa strategia – oprócz elementów zwiększających efektywność i konkurencyjność oferty MetLife – zakłada też stały rozwój wiedzy i profesjonalizmu agentów towarzystwa. „Kompetencje naszych agentów wyróżniają się na rynku. To nie jest dane na zawsze i trzeba to pielęgnować. Dlatego m.in. wyposażamy agentów w nowe cyfrowe narzędzia. Dzięki temu model zawodowy naszego agenta staje się coraz bardziej atrakcyjny.” – wytłumaczyła Magdalena Brzozowska-Tomczyk, Dyrektor Pionu Klienta Indywidualnego.

MetLife prowadzi działalność w Polsce od 1990 roku i obsługuje blisko 2,5 miliona klientów. Zajmuje silną i ugruntowaną pozycję w obszarze indywidualnych ubezpieczeń na życie, ubezpieczeń spłaty kredytów, wypadkowych i chorobowych.