Najwyższy zysk w sektorze i dwucyfrowe tempo wzrostu wyniku biznesowego

  • Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego w I kwartale 2017 roku wypracowała 525 mln zł zysku netto, najwięcej w polskim sektorze bankowym. Było to możliwe dzięki dwucyfrowej  poprawie wyniku na działalności biznesowej.
  • Po pierwszych trzech miesiącach PKO Bank Polski miał niemal 1,8 mln aktywnych klientów korzystających mobilnie z usług banku, co daje mu pozycję najbardziej mobilnego banku w Polsce.
  • Realizując Strategię 2020, PKO Bank Polski staje się coraz bardziej cyfrowy – w lutym przejął spółkę fintechową ZenCard, konsekwentnie udostępnia kolejne funkcje bankowości mobilnej oraz usługi e-administracji.

Pierwszy kwartał 2017 roku był bardzo dobry dla polskiej gospodarki, co jest również widoczne w wynikach wypracowanych przez PKO Bank Polski. Zysk netto osiągnięty przez Grupę Kapitałową PKO Banku Polskiego w pierwszych trzech miesiącach 2017 roku wyniósł 525 mln zł i ponownie był najwyższy w polskim sektorze bankowym. Skonsolidowany wynik na działalności biznesowej ukształtował się na poziomie 2,97 mld zł i był o 10,7 proc. wyższy niż rok wcześniej. Bank utrzymał tym samym dwucyfrowe tempo wzrostu tego wyniku. Było to zasługą m.in. wzrostu wolumenów kredytów i depozytów, wzrostu marży odsetkowej oraz wyniku prowizyjnego poprawiającego się dzięki zwiększaniu skali działania.

– Dobre wyniki polskiej gospodarki wspierają rozwój działalności biznesowej PKO Banku Polskiego. Grupa Kapitałowa osiągnęła w I kwartale zysk na poziomie 525 mln zł, ponownie najwyższy w sektorze. Realizując Strategię wdrażamy kolejne nowoczesne usługi, wspierając tym samym cyfrową transformację gospodarki. Efektem jest szybki przyrost klientów, widoczny zwłaszcza w grupach wiekowych, które w naturalny sposób chętniej korzystają z innowacyjnych rozwiązań – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Umocnienie pozycji niekwestionowanego lidera sektora bankowego
W I kwartale 2017 roku bank umocnił pozycję niekwestionowanego lidera polskiego sektora bankowego. Skonsolidowane aktywa PKO Banku Polskiego w I kwartale 2017 roku wyniosły 288,5 mld zł, a ich wartość w szybkim tempie zbliża się do okrągłego poziomu 300 mld zł. Jeszcze przed rokiem aktywa wynosiły 267,1 mld zł, w ciągu dwunastu miesięcy osiągnięto więc ich wzrost o 8 proc. Po pierwszym kwartale PKO Bank Polski w dalszym ciągu zajmował pozycję absolutnego lidera na rynku kredytów z udziałem na poziomie 17,7 proc. oraz na rynku depozytów z udziałem wynoszącym 17,3 proc.

Dalsze wzmocnienie pozycji kapitałowej i poprawa jakości portfela kredytowego
Po pierwszych trzech miesiącach 2017 roku wskaźniki kapitałowe banku znajdowały się na wysokich poziomach, istotnie powyżej wymogów regulacyjnych. Łączny współczynnik kapitałowy wyniósł 15,6 proc., a współczynnik kapitału Tier 1 ukształtował się na poziomie 14,77 proc. Koszt ryzyka w samym pierwszym kwartale wyniósł 74 pb., czyli był o 6 pb. niższy niż w czwartym kwartale 2016 r. Na niskim poziomie 5,9 proc. pozostawał udział kredytów z rozpoznaną utratą wartości. Ich pokrycie odpisami wzrosło do 66,5 proc. Dane te pokazują utrzymanie korzystnego trendu poprawy jakości portfela kredytowego banku i odzwierciedlają odpowiedzialne podejście do rozwoju biznesu.

Szybki wzrost liczby klientów, szczególnie w młodszych grupach wiekowych
PKO Bank Polski notuje jeden z najefektywniejszych wzrostów organicznych na rynku w zakresie liczby prowadzonych rachunków. Ponad połowę nowych kont otwierają osoby poniżej dwudziestego szóstego roku życia. Bank ma 9,3 mln klientów i prowadzi blisko 7 mln rachunków bieżących, z czego już ponad 1,1 mln to konta osób w wieku poniżej dwudziestu sześciu lat. Klienci z tej grupy wiekowej otwierają nowe konto w PKO Banku Polskim co 20 sekund. PKO Bank Polski jest również największym wystawcą kart płatniczych na polskim rynku. W pierwszym kwartale ich liczba wzrosła o 121 tys. do niemal ośmiu milionów.

Najbardziej mobilny bank
PKO Bank polski jest liderem bankowości mobilnej w Polsce. Aż 22 proc.  Polaków logujących się na konto za pośrednictwem smartfona lub tabletu to klienci PKO Banku Polskiego. Na koniec pierwszego kwartału bank miał niemal 1,8 mln aktywnych mobilnych klientów i 1,2 mln aktywnych aplikacji IKO, co daje Bankowi pozycję lidera na polskim rynku mobilnych usług bankowych. PKO Bank Polski stale rozwija funkcjonalność swojej bankowości mobilnej. W pierwszym kwartale w IKO umożliwiono dokonywanie płatności zbliżeniowych HCE kartami Mastercard. Ogółem już 90 tys. klientów – najwięcej na rynku – płaci zbliżeniowo przy użyciu telefonu z IKO. W ostatnim czasie wprowadzono także możliwość dokonywania płatności poprzez BLIK w urzędach oraz funkcję czasowego blokowania kart płatniczych.

Umocnienie pozycji lidera cyfryzacji w zakresie usług e-administracji
Koncentrując się na potrzebach i oczekiwaniach klientów rozwijamy zakres usług e-administracji, z których mogą korzystać nasi klienci. Po udostępnieniu w zeszłym roku możliwości składania w kanale bankowości elektronicznej iPKO wniosków o świadczenie z programu 500+, a także dostępu do PUE ZUS i możliwości prostego, szybkiego i bezpiecznego zakładania Profilu Zaufanego, dodawane są kolejne usługi e‑administracji. 9 milionów klientów PKO Banku Polskiego z dostępem do bankowości elektronicznej, za pośrednictwem serwisów transakcyjnych iPKO i Inteligo może składać wniosek PIT-WZ. Pod koniec kwietnia, kierowcom udostępniono również możliwość sprawdzania salda punktów karnych poprzez systemy banku.

Pierwszy bank, który zainwestował w start-up fintechowy
Bank intensywnie współpracuje i wspiera środowisko polskich start-upów. Jesteśmy m.in. partnerem Programu Akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland, w ramach którego prowadzona jest ścieżka dla start-upów fintechowych „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Kolejnym etapem rozwoju współpracy z tym środowiskiem jest zakup na początku 2017 roku cyfrowej spółki ZenCard, oferującej platformę do tworzenia programów lojalnościowych dla sieci handlowych, sklepów i punktów usługowych. To pierwsza taka inwestycja w polskim sektorze finansowym. Zgodnie z realizowaną Strategią, w kolejnych kwartałach bank będzie w dalszym ciągu wspierał rozwój polskich start-upów technologicznych oraz aktywnie poszukiwał innowacyjnych rozwiązań, które z korzyścią dla klientów mogłyby zostać zaimplementowane w banku.

Wsparcie rozwoju polskich przedsiębiorstw
Dbając o rozwój polskich przedsiębiorstw, PKO Bank Polski zwiększa swoją obecność tam, gdzie potrzebują tego krajowe firmy. Jednym z tych obszarów jest rynek leasingu. Na przełomie kwietnia i maja doszło do połączenia PKO Leasing i przejętej w grudniu 2016 roku spółki Raiffeisen Leasing Polska. Po fuzji, PKO Leasing stał się liderem na polskim rynku leasingu z udziałami na poziomie 13 proc. Bank podąża za swoimi klientami także na rynki zagraniczne. 3 kwietnia 2017 roku rozpoczął działalność kolejny oddział korporacyjny PKO Banku Polskiego, tym razem w Pradze. PKO Bank Polski aspiruje do bycia bankiem pierwszego wyboru dla polskich spółek działających na rynku czeskim oraz bramą dla czeskich spółek wchodzących na rynek polski. Ułatwiamy ekspansję polskich firm także do odległych destynacji. Dzięki wzmacnianiu relacji z bankami w Azji, w krajach Zatoki Perskiej czy w Afryce Subsaharyjskiej, PKO Bank Polski może lepiej wspierać aktywność polskich firm w tych rejonach.

ŹRÓDŁOPKO Bank Polski