Chcemy umożliwić konsumentom bezpieczne i wygodne zakupy

Już za rok każda płatność internetowa w Europie będzie musiała spełniać wymogi nowych przepisów, jakie zostały wprowadzone z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników usług płatniczych. Wszyscy dobrze wiemy, że bezpieczeństwo to podstawa handlu elektronicznego, ale zdajemy sobie również sprawę z konieczności zachowania równowagi pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą klienta. Jest to szczególnie ważne w świecie, w którym konsumenci mogą dokonywać zakupów z wykorzystaniem całej gamy urządzeń połączonych z internetem, oczekując przy tym, że zostaną obsłużeni w sposób bezpieczny i sprawny. Istnieje poważne ryzyko, że wszelkie utrudnienia przy finalizacji transakcji mogą tylko rozdrażnić konsumenta, który w rezultacie zrezygnuje z zakupu u danego detalisty. 

Visa wprowadza właśnie całą serię nowych rozwiązań zaspokajających potrzeby konsumentów w zakresie bezpieczeństwa i kontroli nad własnymi finansami, a jednocześnie pomagających detalistom w spełnieniu nowych wymogów dotyczących tzw. silnego uwierzytelniania klienta (Strong Customer Authentication), jakie obowiązywać będą na mocy przepisów prawa europejskiego wchodzących w życie we wrześniu 2019 r. Naszym celem jest minimalizacja niedogodności w procesie zakupowym przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa płatności.

Nie istnieje jedno uniwersalne podejście do weryfikacji tożsamości konsumenta – i to znajduje odzwierciedlenie w nowej regulacji unijnej. Więcej kategorii zakupów wymagać będzie dodatkowych zabezpieczeń w oparciu o zastosowanie co najmniej dwóch elementów autentykacyjnych. Jednakże przy transakcjach o niskim ryzyku, dodatkowe środki bezpieczeństwa często nie będą wymagane.

Dzięki naszym nowym rozwiązaniom z zakresu bezpieczeństwa, banki i detaliści będą mogli zweryfikować transakcję o niskim ryzyku w czasie rzeczywistym i tym samym zapewnić szybką obsługę klienta. Poniżej wyjaśniam, w jaki sposób zostanie to osiągnięte.

Uwierzytelnianie dwuelementowe  

Visa przez dziesięciolecia doskonaliła sztukę rozpoznawania w czasie rzeczywistym potencjalnych oszustw, jakie mogą zostać dokonane przy zakupach. Każdy zakup jest przez nas badany biorąc pod uwagę różne czynniki, takie jak lokalizacja, typ punktu handlowo-usługowego, wcześniejsze zakupy czy też wartości transakcji – co dostarcza wydawcom kart wiedzę, którą mogą wykorzystać w zwalczaniu ewentualnych nadużyć. Kiedy konsument proszony jest o poddanie się dodatkowym środkom weryfikacji tożsamości, chodzi zazwyczaj o zapobieżenie nieuprawnionemu skorzystaniu z jego środków. Ważne jest jednak, żeby mogło się to odbywać w sposób wygodny i bezproblemowy. Niektórym konsumentom nie przeszkadza – i czują się pewniej – kiedy zostaną poproszeni o wprowadzenie kodu przesłanego SMS-em przez bank.

Coraz większą popularność zdobywają jednak metody biometryczne. Wychodząc naprzeciw temu trendowi, wprowadzamy nową usługę, która umożliwi bankom integrację uwierzytelniania biometrycznego z ich własnymi aplikacjami. W rezultacie konsument może w prosty sposób zalogować się na urządzeniu połączonym z internetem i dokonać potwierdzenia zakupu swoim odciskiem palca, głosem lub nawet twarzą.

Transakcje niskiego ryzyka

Oczywiście, wielu konsumentów nie chce żadnych ograniczeń. Dlatego też pomagamy detalistom i w tym zakresie – chcemy zaspokoić takie oczekiwania, a jednocześnie spełnić wymogi regulacji unijnej poprzez zastosowanie całego szeregu środków identyfikacji takich transakcji, które kwalifikują się do zastosowania wyłączenia spod nowych rygorów ze względu na ich niskie ryzyko.

Przede wszystkim dostarczamy detalistom narzędzia pozwalające na maksymalne wykorzystanie bliskich relacji, jakie nawiązali ze swoimi stałymi klientami. Będą więc mogli zaoferować im możliwość uwierzytelniania jako zaufanym odbiorcom płatności (tzw. „białe listy”). Wobec detalistów znajdujących się na takiej liście dodatkowa weryfikacja przy przyszłych zakupach zazwyczaj nie będzie w ogóle potrzebna. Dzięki temu konsumenci zyskają większą kontrolę na swoim bezpieczeństwem w sieci oraz uproszczony i szybszy sposób dokonywania zakupów tam, gdzie tego oczekują.

Dodatkowo, dzięki usprawnieniom wprowadzanym w specyfikacjach EMV® 3-D Secure – branżowego standardu uwierzytelniania konsumentów przy zakupach internetowych – bank klienta uzyska więcej informacji o transakcjach niż kiedykolwiek wcześniej, co przekłada się na większy zasób wiedzy przy ocenie ryzyka. Rezultatem jest większa liczba akceptacji transakcji niskiego ryzyka i tym samym mniejsze zapotrzebowanie na silne uwierzytelnienie.

Równolegle pomagamy zwiększyć możliwości oceny ryzyka przez samych detalistów. Nasza nowa usługa usprawni wykrywanie nadużyć na tym poziomie, dzięki czemu detaliści będą mogli lepiej identyfikować zakupy o niskim ryzyku i te, które wymagają dodatkowej weryfikacji.

Zabezpieczenia są zawsze złożone i dynamiczne. Jest to konieczne, żeby przeciwdziałać nadużyciom – ale nie znaczy to bynajmniej, że musimy dla nich poświęcać wygodę. Ściśle współpracujemy z naszymi partnerami, poszukując kreatywnych rozwiązań, dzięki którym silniejsze zabezpieczenia nie będą uciążliwe. Okazuje się bowiem, że bezpieczeństwo płatności nie wyklucza ich wygody, a dla wygody nie trzeba rezygnować z bezpieczeństwa.

ŹRÓDŁOMark Nelsen, Senior Vice President Open Banking, Visa