Grupa PZU i PKN ORLEN z nową polityką zakupów marketingowych

Lider rynku paliwowo-energetycznego w regionie oraz największa polska grupa finansowa w Europie Środkowo-Wschodniej pogłębiają swoją strategiczną współpracę. Łącząc swoje działania w wielu różnych obszarach, chcą realizować synergię wynikającą ze skali działalności. Jednym z kolejnych pól współpracy obok działań związanych z wprowadzeniem PPK czy projektów CSR, będzie polityka zakupowa. Pierwszym obszarem współpracy będą między innymi zakupy usług marketingowych i reklamowych.

Grupa PZU i PKN ORLEN zamierzają utworzyć podmiot, który będzie świadczył usługi związane z szeroko pojętymi zakupami usług marketingowych i reklamowych, takich jak zakup powierzchni reklamowej. Spółki złożyły w tej sprawie formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej, PKN ORLEN, w kontekście tworzenia nowej spółki, wskazał na globalne podejście do komunikacji marketingowej i konieczność wzmacniania rozpoznawalności marek w ramach Grupy ORLEN: „Rynek reklamy ewoluuje bardzo dynamicznie i nie zamierzamy się temu biernie przyglądać. Działamy globalnie, nasze produkty oferowane są w ponad 100 krajach na 6 kontynentach, a nasza detaliczna sieć sprzedaży działa nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, w Czechach i na Litwie, a od 2019 r. również na Słowacji. Przeniesienie kompetencji marketingowych, szczególnie w Internecie, wewnątrz Grupy to przede wszystkim gwarancja spójności komunikacji, a co za tym idzie wzmacnianie siły naszych marek.  Łatwiej będzie też prowadzić ewaluację realizowanych kampanii i skupiać się na najbardziej efektywnych na danym rynku narzędziach. To także nowe możliwości w budowaniu bezpośrednich relacji z naszymi klientami, głównie poprzez wykorzystanie programów lojalnościowych.” 

Z kolei Damian Ziąber, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Grupy PZU wskazuje, że coraz więcej marek szuka rozwiązań podnoszących efektywność zakupu usług reklamowych i sposobów prowadzenia swojej komunikacji z odbiorcą końcowym. „Wciąż dążymy do optymalizacji  efektywności wydatków reklamowych i marketingowych. Wspólnie z naszym partnerem chcemy pójść o krok dalej, wzorując się na światowych trendach. Nasze przedsięwzięcie ma pokazać, że na działania marketingowe można patrzeć szerzej niż tylko w obszarze branży, w której się działa, zaś łączenie budżetów marketingowych da efekty synergii, przede wszystkim kosztowej.” 

Nowotworzona spółka będzie oferować pełen zakres wspomnianych usług. Grupa PZU ma już bardzo pozytywne doświadczenia z zakresu synergii kosztowych; działając wspólnie z Bankiem Pekao SA osiągnęła w krótkim czasie znaczne oszczędności. Adam Burak i Damian Ziąber zgodnie podkreślają, że jednym z naczelnych celów funkcjonowania reprezentowanych przez nich spółek jest stała budowa ich wartości dla akcjonariuszy. Dlatego weryfikacja i optymalizacja ponoszonych kosztów, w tym w obszarze marketingu jest naturalnym działaniem mającym bezpośrednie przełożenie na przyszłe wyniki finansowe.

PKN ORLEN i PZU nie podają szczegółów działalności operacyjnej nowej spółki, którą chcą powołać. Posiadanie wewnętrznych kompetencji do zakupu usług reklamowych wpisuje się w trendy światowe. Z szacunków ANA (Association of National Advertisers) wynika, że obecnie 78% marek tworzy własne wewnętrzne struktury tego typu, podczas gdy jeszcze w 2013 r. odsetek wyniósł 58%.

ŹRÓDŁOPowszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA