Połowa polskich MŚP ocenia, że już niebawem, bo jesienią ich sytuacja będzie dobra lub bardzo dobra – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie mBanku. Ma im w tym pomóc m.in. rozwój biznesu w sieci. W tym czasie aż 71 proc. badanych rozważa wejście na rynek e-commerce. Aby ich w tym wesprzeć mBank przygotował kampanię społeczną Cyfrowe rewolucje, a w niej – cykl bezpłatnych webinarów. Pierwsze spotkanie już 29 lipca.
Pandemia COVID-19 i związane z nią spowolnienie gospodarcze negatywnie wpłynęło na kondycję mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu mBanku zatytułowanym „Badanie Firm MŚP w dobie COVID-19″1, jedynie 35 proc. firm ocenia swoją sytuację jako dobrą lub bardzo dobrą. Jednak MŚP raczej pozytywnie patrzą w przyszłość. Połowa firm ocenia, że już w listopadzie ich sytuacja będzie dobra lub bardzo dobra. MŚP nie widzą w kryzysie szansy dla swojego biznesu (takie zdanie podziela tylko 22 proc. firm), jednak uważają, że po zniesieniu dużej części ograniczeń popyt na ich usługi się zwiększy (takie zdanie wyraża 43 proc. firm). Przewidują też dalszy wzrost popytu po ustąpieniu epidemii (55 proc.).
Względnie optymistyczna ocena sytuacji wynika zapewne stąd, że połowa firm w momencie badania działała tak jak wcześniej, 46 proc. w nieco ograniczonym zakresie , a tylko 1 proc. firm zakończyło lub zawiesiło działalność.
E-commerce lekiem na kryzys
Ograniczenia w wyniku pandemii COVID-19 w jeszcze większym stopniu uświadomiły firmom, jak duży potencjał ma rynek e-commerce. Badanie mBanku wykazało, że aż 71 proc. firm, które w większości oferują swoje produkty lub usługi stacjonarnie, rozważa wejście na rynek e-commerce w ciągu najbliższych 6 miesięcy, w tym co czwarta firma jest na ten krok zdecydowana. O rosnącym znaczeniu sprzedaży online, już nie tylko w czasach pandemii, świadczy też fakt, że 40 proc. firm, które prowadziły wcześniej działalność w e-commerce, zamierza utrzymać ją na tym samym poziomie, a ponad połowa planuje ją rozwijać. Wśród barier dla takiego rozwoju firmy wymieniają: dużą konkurencję (20 proc.), brak popytu i wysokie koszty reklamy (po 9 proc.). Często problemem jest też brak odpowiedniego zaplecza technicznego.
Wiedza na wagę złota
Jak zacząć swoją przygodę z handlem internetowym? Skąd czerpać wiedzę? Polskie MŚP, które wzięły udział w badaniu przyznają, że korzystają z wielu źródeł. Najwięcej z nich – 30 proc. – poszukuje informacji wśród swoich znajomych lub innych przedsiębiorców, 19 proc. zgłębia temat w prasie branżowej, a 14 proc. uczestniczy w darmowych szkoleniach i webinarach.
Porad na temat rozwoju działalności online przedsiębiorcy mogą szukać również na edukacyjnej stronie internetowej mbank.pl/cyfrowerewolucje, która jest częścią kampanii społecznej Cyfrowe rewolucje. To na niej mBank udostępnia materiały poradnikowe, artykuły eksperckie, raporty i webinaria branżowe, w trakcie których przedsiębiorcy uzyskają porady z różnych dziedzin biznesu e-commerce.
Najbliższy webinar odbędzie się 29 lipca o godzinie 18.30. Podczas spotkania eksperci opowiedzą o pierwszych krokach jakie trzeba zrobić by zacząć sprzedawać w sieci. Maciej Cebertowicz ze Sky-Shop, Tomasz Cincio z RedCart i Jarosław Stefański z mBanku podpowiedzą z jakich narzędzi warto skorzystać na start, by postawić sklep i przyjąć pierwsze płatności https://www.mbank.pl/cyfrowerewolucje/webinary/. Kolejne webinary planowane są co dwa tygodnie – w środowe wieczory.
1 „Badanie firm MŚP w dobie COVID-19”, OpinionWay Polska na zlecenie mBanku, badanie metodą CATI na grupie N=301 firm MŚP w Polsce, które osiągają obroty między 10 a 50 mln zł. rocznie, 24 czerwca 2020 r.