Nowości w IKO: Autooszczędzanie, edycja stałych zleceń, split payment, tryb ciemny na iOS

  • Kolejne udogodnienia w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego.
  • W aktualizacji IKO, która jest do pobrania od od 23 czerwca 2021 r. można włączyć opcję Autooszczędzania, edytować stałe zlecenia, a użytkownicy iOS mają tryb ciemny.
  • Z kolei klienci firmowi mogą teraz w IKO dokonać podzielonej płatności (split payment). 

W ramach kolejnej aktualizacji aplikacji PKO Banku Polskiego od 23 czerwca 2021 r. użytkownicy IKO dostają kilka nowych możliwości. Autoszczędzanie pozwoli im niepostrzeżenie odkładać drobne kwoty, edycja stałych zleceń wygodnie dokonać niezbędnych zmian w przelewach, a split payment sprawnie wykonać za pomocą aplikacji konieczne firmowe płatności. Użytkownicy urządzeń z systemem iOS mogą włączyć w IKO tryb ciemny. 

Po pierwsze można w IKO włączyć funkcję Autooszczędzania (na razie na urządzeniach z Androidem). Do wyboru są trzy sposoby takiego oszczędzania: procent od transakcji (np. 10% wartości, gdy użytkownik zapłaci w sklepie 9,99 zł – na konto trafi 99 gr); stała kwota (niezależnie od wysokości transakcji odkładane jest zawsze np. 2 zł); zaokrąglenie do pełnej kwoty (np. po zapłaceniu w sklepie 9,10 zł, transakcja jest zaokrąglana do 10 zł i na konto trafia 90 gr). Jak ustawić Autooszczędzanie w IKO? Należy przejść do „Moje produkty” , następnie wejść w „Oszczędzanie” i „Autooszczędzanie”, wybrać rodzaj transakcji i sposób oszczędzania oraz wskazać konto, na którym będą odkładane te drobne kwoty.
Druga nowa funkcja to możliwość edycji zleceń stałych (na iOS i Android). Edytować można zwykłe zlecenia stałe i zlecenia na rachunki funduszy inwestycyjnych (tylko gdy dotyczą aktywnego rejestru TFI). Użytkownikowi IKO, który przy zleceniu stałym wejdzie w „Edytuj” pojawi się do wypełnienia formularz (taki jak przy tworzeniu zlecenia stałego) i można w nim zmienić np. nazwę, datę czy częstotliwość zlecenia.
Trzecia nowość w IKO to podzielona płatność (split payment) dla klientów firmowych z powiązanym kontem VAT (na iOS i Android). Split payment to rozwiązanie w relacjach: firma – firma. Nabywca, płacąc za wykonaną usługę bądź zakupiony towar, rozdziela płatność za fakturę na dwie części – na rachunek VAT trafia podatek o wartości wykazanej na fakturze, a na rachunek rozliczeniowy – kwota netto wskazana w rozliczeniu. Rachunek VAT ma każdy przedsiębiorca, jest on wydzielany przez bank w ramach prowadzonego rachunku podstawowego. Uruchamiając split payment w IKO należy wybrać „Przelew krajowy” i „Na numer konta, następnie uaktywnić opcję „Podzielona płatność (split payment)” – potem na formularzu pojawią się dodatkowe pola: konto VAT (konto, z którego pobrana będzie kwota VAT z faktury), NIP odbiorcy, numer faktury VAT, dodatkowy opis, kwota brutto, kwota VAT.
Użytkownicy urządzeń z systemem iOS dostali teraz też możliwość używania trybu ciemnego (dark mode). Jest on już dostępny od ponad miesiąca dla użytkowników z systemem Android. To możliwość zmiany sposobu wyświetlania ekranu – zamiast prezentować teksty w ciemnych kolorach na jasnym tle, wyświetlane mogą być jasnokolorowe teksty na ciemnokolorowym tle. Tryb ciemny ogranicza ilość światła emitowanego przez ekran telefonu przy zachowaniu odpowiedniego kontrastu i czytelności. W przypadku niektórych smartfonów może przyczyniać się również do oszczędzania baterii. Użytkownicy IKO mogą włączyć w ustawieniach aplikacji jasny lub ciemny motyw na stałe lub jako tryb automatyczny, który zmienia się zgodnie z ustawieniami w telefonie.
Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Liczba aktywnych IKO przekroczyła 5,5 mln, a od momentu uruchomienia aplikacji (w marcu 2013 roku), użytkownicy logowali się do niej w sumie 3,4 mld razy. W ostatnim czasie w aplikacji pojawiła się też możliwość płacenia za autostrady, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie”, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcja zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking).
Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili IKO już ponad 670 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. Aplikacja IKO jest więc nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Między inny mi zwyciężyła w kategorii „Nagroda Specjalna Internautów” w 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, zbierając ponad 17 tys. wskazań. Użytkownicy IKO docenili m.in. innowacyjność, przyjazne rozwiązania oraz dynamiczny rozwój.
ŹRÓDŁOPKO Bank Polski