- Trwa ogólnopolska kampania społeczna Prezesa UOKiK pod hasłem „Policz i nie przelicz się!”
- Do tej pory w akcję zaangażowało się blisko 180 mediów i instytucji.
- Dziękujemy za dotychczasowe wsparcie i zachęcamy do dalszego włączania się w kampanię.
Inwestowanie wymaga przemyślanych decyzji oraz wnikliwej analizy własnej sytuacji, a także sytuacji rynkowej. W kampanii „Policz i nie przelicz się!” Prezes UOKiK zwraca uwagę społeczeństwa na ryzyko utraty oszczędności i konieczność zachowania rozwagi przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
– W kampanii „Policz i nie przelicz się” zachęcam do mądrego i przemyślanego lokowania oszczędności. O inwestycjach trzeba myśleć długofalowo i rozważyć wszelkie ewentualności. Należy pamiętać, że jedyne, co w nich pewne, to ryzyko. W przygotowanych komunikatach informujemy między innymi w jaki sposób ograniczyć ryzyka inwestycji i na co zwracać uwagę, aby nadmiernie się nie narażać. Rekomenduję też chłodne i rozważne podejmowanie decyzji dotyczących dysponowania własnym kapitałem – radzi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W ramach kampanii UOKiK:
- stworzył dwa 30-sekundowe spoty emitowane w telewizji i radio, ostrzegające przed realną stratą zainwestowanych środków i ewentualną niemożliwością spłaty kredytu,
- przygotował kalkulator, dzięki któremu można sprawdzić, o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu po wzroście stóp procentowych,
- zorganizował webinar z ekspertami o inwestowaniu, zakupie nieruchomości na kredyt i ryzykach związanych z niskimi obecnie stopami procentowymi,
- opublikował serię edukacyjnych komunikatów poświęconych m.in. kredytom hipotecznym, funduszom inwestycyjnym, inwestowaniu w nieruchomości komercyjne czy akcje i obligacje.
Aby dotrzeć do jak największej liczby konsumentów, Prezes UOKiK zwrócił się do mediów i instytucji z prośbą o włączenie się w promocję. W efekcie spoty oraz materiały dotyczące kampanii emitowane i publikowane były przez 177 mediów, instytucji, przedsiębiorstw. Dzięki synergii różnych działań i zaangażowaniu tak wielu podmiotów możliwe było dotarcie z komunikatami do szerokiego grona konsumentów.
– Nawiązaliśmy współpracę z licznymi mediami, instytucjami i przedsiębiorstwami. Dziękuję wszystkim, którzy zgodzili się udostępnić przygotowane przez nas materiały na niekomercyjnych warunkach. Dziękuję za zaangażowanie i każde udostępnienie spotu i materiałów – mówi Tomasz Chróstny.
Kampania Prezesa UOKiK trwa, dlatego nadal zachęcamy do włączenia się w nią media, instytucje oraz organizacje pozarządowe. Im więcej kanałów informacyjnych uruchomimy, tym większy wpływ uzyskamy na bezpieczeństwo konsumentów. – Gorąco zachęcam do dalszego włączania się w akcję „Policz i nie przelicz się!”. Wspólnie możemy dotrzeć do jeszcze większej liczby konsumentów – ostrzec, wyjaśnić i zapobiec stratom finansowym. Jestem przekonany, że dzięki synergii zwiększamy świadomość i bezpieczeństwo konsumentów – apeluje Tomasz Chróstny.
Jak włączyć się w kampanię Prezesa UOKiK
Wszystkie materiały przygotowane w ramach kampanii „Policz i nie przelicz się!” – spoty w wersji wideo i audio, bannery, komunikaty edukacyjne – dostępne są do pobrania na stronie UOKiK.
W przypadku chęci emisji spotów w telewizji, prosimy o kontakt z Departamentem Komunikacji: dk@uokik.gov.pl.
Pamiętaj! Zanim zdecydujesz – policz i nie przelicz się!
- Nie podejmuj pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji – dokładnie i na chłodno przeanalizuj zyski i ryzyka.
- Nie decyduj się na inwestycję w momencie, gdy jesteś zadłużony – rozważ, czy to nie jest dobry moment na wcześniejszą spłatę lub nadpłatę zobowiązań finansowych jeśli tylko dysponujesz nadwyżką pieniężną.
- Inwestuj rozsądnie, czyli w miarę własnych możliwości, przeznaczając tzw. wolne środki, a nie te istotne, zarezerwowane na cele życiowe.
- Przeanalizuj obecną sytuację, ale przygotuj także plan działania na przyszłość, zwłaszcza w razie wystąpienia potencjalnych problemów skutkujących zmniejszeniem dochodów.
- Dywersyfikuj swoje finanse – nie inwestuj wszystkiego w jedną inwestycję, pamiętaj również o potrzebie utrzymania płynności finansowej.
- Pamiętaj, to Ty zarządzasz swoimi finansami i to Ty poniesiesz wszystkie konsekwencje nieprzemyślanych decyzji – nigdy nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu, emocji, „tu i teraz”.