- Szał zakupów ponownie ogarnął Polskę podczas tegorocznego Black Friday, krajowe i zagraniczne wydatki z Revolut przekroczyły poziomy z 2023 roku
- Polscy klienci Revolut najchętniej wybierali zakupy online w Amazon, natomiast na zakupy offline najczęściej kierowali się do Media Expert
- Podczas tegorocznego Black Friday w Polsce Revolut zapobiegł oszustwom zakupowym o łącznej wartości 1,7 mln zł
- Funkcjami Revolut szczególnie wykorzystywanymi w Black Friday były karty jednorazowe ze zmiennym numerem oraz bramki płatnicze Revolut Pay
Revolut opublikował dane dotyczące zeszłotygodniowych transakcji klientów podczas Black Friday/Black Week (25-29 listopada 2024). Czy faktyczne dane o transakcjach klientów różnią się znacząco od planów Polaków na Black Friday, które Revolut badał miesiąc temu?
Rekordowa liczba transakcji
Czarny Piątek okazał się rekordowy dla kupujących i firm w Polsce. Wewnętrzne dane Revolut wskazują na istotny wzrost liczby transakcji, których łączny wolumen wzrósł w 2024 roku o +39% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Klienci Revolut wydali w tym roku średnio 300 zł na osobę w porównaniu do 343 zł w ubiegłym roku, co odzwierciedla większą powściągliwość jeśli chodzi o przedświąteczne zakupy. To dane, które współgrają z wynikami badania opinii Revolut Money Report z października, gdy 33% respondentów w Polsce przyznało, że wyda mniej w tym roku na zakupy przedświąteczne, a 30% planowało bardziej selektywne zakupy.
Najchętniej wybierane sklepy
Ulubionym sprzedawcą detalicznym online podczas tegorocznego Black Friday wśród kupujących w Polsce okazał się Amazon – to tam klienci Revolut zostawili największe kwoty (Amazon dominował w Europie, Temu wyprzedził go jedynie w Bułgarii, Węgrzech i Chorwacji, a Alza w Czechach i Słowacji). Wśród sprzedawców stacjonarnych w Polsce liderem okazał się Media Expert. Godne uwagi były także preferencje klientów Revolut co do zakupów online i offline – wydatki online stanowiły 60% całkowitej kwoty zakupów, a wydatki w sklepach stacjonarnych 40%. To wynik, który koresponduje z badaniem opinii, gdzie 29% zapytanych Polaków wskazało, że preferuje zakupy online, bo chcą mieć większy wybór, a 22% woli kupować online ponieważ nie lubi kolejek i tłumów.
Wzrósł udział zakupów w kraju
Tegoroczny Czarny Piątek upłynął znów pod znakiem wydatków zagranicznych, które stanowiły 61% całkowitej wartości zakupów, podczas gdy zakupy krajowe stanowiły 39% wydatków ogółem. Jest to podobny rozkład jak w 2023 roku, gdy 66% wydatków polskich klientów Revolut trafiło do sprzedawców zagranicznych, a 34% do krajowych, może jednak wskazywać na rosnące znaczenie sprzedawców krajowych wśród kupujących w Polsce.
Bezpieczniejsze zakupy
Revolut zwiększył działania na rzecz bezpieczeństwa transakcji klientów podczas Black Friday w Polsce, co pozwoliło zapobiec nieuczciwym transakcjom na łączną kwotę 1,7 miliona zł. Kluczowym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo klientów było wykorzystanie podczas zakupów online kart jednorazowych ze zmiennym numerem. Były one wykorzystywane o 11% częściej niż w 2023 roku. Dzięki dodatkowej warstwie bezpieczeństwa, wszyscy klienci Revolut kupujący online mogli czerpać korzyści z bezpieczniejszych i wygodniejszych zakupów. W Czarny Piątek znaczny wzrost odnotowały także transakcje Revolut Pay. To rozwiązanie płatnicze, które umożliwia klientom szybkie, płynne i bezpieczne transakcje, Transakcje polskich klientów z pomocą Revolut Pay wzrosły w Black Friday o 222% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
* * *
Revolut otrzymał europejską licencję bankową pod koniec 2018 roku od Banku Litwy i Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Dziś Revolut Bank jest obecny na 30 rynkach w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) gdzie obsługuje ponad 30 milionów klientów (indywidualnych i firmowych), w tym ponad 4 miliony klientów w Polsce. Od 1 stycznia 2024 roku Revolut Bank UAB został sklasyfikowany jako nadzorowany bank o “istotnym znaczeniu” w strefie euro, dołączając do ponad 100 największych banków nadzorowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Centralny (EBC).
* * *
Źródła:
*Dane Revolut dotyczące transakcji w Black Friday/Czarny Piątek obejmują okres od 25 do 29 listopada w 2023 i 2024 roku (obejmują więc cały Black Week/Czarny Tydzień).
**Badanie Revolut Money Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 21000 osób w 21 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym 1000 respondentów w Polsce (18 października 2024 r).
* * *
Wyniki (Polska, n=1000):
(1) Czy koszty życia lub finansowa niepewność wpłyną w tym roku na Twoje zakupy przedświąteczne (np. Black Friday, Boże Narodzenie)? (pojedynczy wybór)
33% – Tak, wydam mniej, przez wyższe koszty życia mam mniej pieniędzy na wydatki
30% – Tak, moja siła nabywcza się nie zmieniła, ale podchodzę bardziej selektywnie i odpowiedzialnie do wydatków
26% – Nie, wydam tyle samo co zwykle
8% – Nie, planuję wydać więcej niż zwykle
4% – Nie wiem
(2) Co sprawia, że robisz zakupy na Black Friday? (wielokrotny wybór, max 3, wśród pierwszych 7 odpowiedzi)
39,8% – Obniżki i promocje na artykuły, które regularnie kupuję w ciągu roku
39,6% – Obniżki i promocje na artykuły, których na ogół nie kupuję, bo są zbyt drogie
37,5% – Kupuję prezenty świąteczne
28,2% – Robię sobie przyjemność
13,5% – Okazje, które mogą się nie powtórzyć (efekt FOMO)
7,7% – Kupuję na zapas produkty pierwszej potrzeby (toaletowe, detergenty, etc)
0,1% – Inne (wymień jakie)
18,8% – Nie kupuję na Black Friday
(3) Czy uważasz, że Black Friday wciąż daje możliwość wyszukania świetnych okazji zakupowych? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi na nie albo wśród odpowiedzi na tak)
33,8% – Tak, zazwyczaj udaje mi się znaleźć dobre okazje na Black Friday
8,1% – Tak, gdy wpada mi w oko wyjątkowa okazja zakupowa, mogę użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, wiem że się opłaci
2,9% – Tak, oszczędzam cały rok po to, by zrobić okazyjne zakupy na Black Friday
23,6% – Tak, jeśli wiesz czego szukasz i potrafisz przeszukiwać oferty
2,7% – Tak, ale nie interesuje mnie to i nie kupuję
3,7% – Tak, ale nie lubię tej presji zakupowej, wolę robić zakupy kiedy indziej
2,1% – Tak, ale jest wtedy dużo scamów i obawiam się padnę ofiarą oszustów
8,0% – Nie, nie ma teraz już tak dużych obniżek i promocji jak kiedyś
5,8% – Nie, jest zbyt dużo oszukańczych stron, ofert i sprzedawców podczas Black Friday
3,1% – Nie, świadomie bojkotuję Black Friday
6,2% – Nie wiem
(4) Czy wolisz kupować online czy offline podczas Black Friday? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi offline i wśród odpowiedzi online)
24,1% – Offline w sklepie, bo można mieć produkt od ręki i nie trzeba czekać długo na wysyłkę
11,3% – Offline w sklepie, bo nie trzeba się martwić o zwrot towaru, zły rozmiar, etc.
5,1% – Offline w sklepie, by wesprzeć właścicieli sklepów, zwłaszcza tych mniejszych
7,9% – Offline w sklepie, by uniknąć oszustw, których jest dużo online w Black Friday
29,1% – Online, by mieć dostęp do większej ilości sklepów i większy wybór
22,1% – Online, bo nie lubię kolejek i tłumów ludzi
14,2% – Online, bo najlepsze promocje Black Friday są w Internecie
16,6% – Online, bo jest to wygodniejsze
10,3% – Nie wiem
Wyniki (Europa, 21 państw, n=21000):
(1) Czy koszty życia lub finansowa niepewność wpłyną w tym roku na Twoje zakupy przedświąteczne (np. Black Friday, Boże Narodzenie)? (pojedynczy wybór)
42% – Tak, wydam mniej, przez wyższe koszty życia mam mniej pieniędzy na wydatki
30% – Tak, moja siła nabywcza się nie zmieniła, ale podchodzę bardziej selektywnie i odpowiedzialnie do wydatków
24% – Nie, wydam tyle samo co zwykle
2% – Nie, planuję wydać więcej niż zwykle
2% – Nie wiem
(2) Co sprawia, że robisz zakupy na Black Friday? (wielokrotny wybór, max 3, wśród pierwszych 7 odpowiedzi)
38,2% – Obniżki i promocje na artykuły, które regularnie kupuję w ciągu roku
41,5% – Obniżki i promocje na artykuły, których na ogół nie kupuję, bo są zbyt drogie
33,5% – Kupuję prezenty świąteczne
22,1% – Robię sobie przyjemność
2,4% – Okazje, które mogą się nie powtórzyć (efekt FOMO)
10,1% – Kupuję na zapas produkty pierwszej potrzeby (toaletowe, detergenty, etc)
0,4% – Inne (wymień jakie)
20,2% – Nie kupuję na Black Friday
(3) Czy uważasz, że Black Friday wciąż daje możliwość wyszukania świetnych okazji zakupowych? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi na nie albo wśród odpowiedzi na tak)
33,8% – Tak, zazwyczaj udaje mi się znaleźć dobre okazje na Black Friday
4,8% – Tak, gdy wpada mi w oko wyjątkowa okazja zakupowa, mogę użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, wiem że się opłaci
2,8% – Tak, oszczędzam cały rok po to, by zrobić okazyjne zakupy na Black Friday
19,5% – Tak, jeśli wiesz czego szukasz i potrafisz przeszukiwać oferty
4,2% – Tak, ale nie interesuje mnie to i nie kupuję
3,2% – Tak, ale nie lubię tej presji zakupowej, wolę robić zakupy kiedy indziej
3,9% – Tak, ale jest wtedy dużo scamów i obawiam się padnę ofiarą oszustów
11,5% – Nie, nie ma teraz już tak dużych obniżek i promocji jak kiedyś
5,4% – Nie, jest zbyt dużo oszukańczych stron, ofert i sprzedawców podczas Black Friday
4,7% – Nie, świadomie bojkotuję Black Friday
6,1% – Nie wiem
(4) Czy wolisz kupować online czy offline podczas Black Friday? (wielokrotny wybór, wśród odpowiedzi offline i wśród odpowiedzi online)
26,1% – Offline w sklepie, bo można mieć produkt od ręki i nie trzeba czekać długo na wysyłkę
15,1% – Offline w sklepie, bo nie trzeba się martwić o zwrot towaru, zły rozmiar, etc.
7,4% – Offline w sklepie, by wesprzeć właścicieli sklepów, zwłaszcza tych mniejszych
8,9% – Offline w sklepie, by uniknąć oszustw, których jest dużo online w Black Friday
28,6% – Online, by mieć dostęp do większej ilości sklepów i większy wybór
18,2% – Online, bo nie lubię kolejek i tłumów ludzi
9,4% – Online, bo najlepsze promocje Black Friday są w Internecie
15,9% – Online, bo jest to wygodniejsze
11,1% – Nie wiem