Właśnie zakończyło się doroczne święto fanów tenisa – turniej Roland Garros, francuska część Wielkiego Szlema oraz miejsce kolejnego triumfu polskiej gwiazdy Igi Świątek. BNP Paribas od 50 lat, od 1973 r., jest partnerem turnieju.
Philippe Chatrier jako przewodniczący Francuskiej Federacji Tenisa postanowił w 1973 r. zrewitalizować turniej – co wymagało również odnowienia i solidnego remontu całej infrastruktury, w tym kortów i trybun. W tym projekcie wsparł go oddział banku BNP (jeszcze przed fuzją i przemianą w BNP Paribas) w Auteuil. Wtedy właśnie litery „BNP” po raz pierwszy pojawiły się na kortach Rolanda Garrosa – i są tam co roku bez przerwy przez ostatnie 50 lat.
W ciągu ostatniego pół wieku Grupa BNP Paribas systematycznie zwiększała swoje zaangażowanie w tenis. Rosnąca popularność tego sportu szła ramię w ramię z rozwojem Grupy, która też swoją tenisową pasję rozciągała na kolejne kraje, w których powstawały jej oddziały. Obecnie, poza turniejem Roland Garros, sponsoruje takie międzynarodowe wydarzenia tenisowe, jak BNP Paribas Open w Indian Wells, Monte-Carlo Masters, Open 13 Provence, Moselle Open, Open Parc Auvergne-Rhône-Alpes Lyon, czy Internazionali BNL d’Italia.
Niemniej jednak Roland Garros zawsze pozostał szczególnym dla BNP Paribas wydarzeniem – nie tylko jako jeden z najważniejszych turniejów tenisowych na świecie, gdzie wykuwała się legenda wielu gwiazd, ale także jako początek wspólnej drogi tego sportu i BNP Paribas. To właśnie tam, po fuzji w 2000 r. między BNP a Paribas, w wyniku której powstała Grupa BNP Paribas, po raz pierwszy pokazano nowe logo jako symboliczne podkreśleni więzi między bankiem zmieniającego się świata a tenisem.
– Gdy BNP Paribas po raz pierwszy został sponsorem turnieju Roland Garros, tenis wciąż był postrzegany jako elitarny sport. Bardzo nas cieszy, jak wielka przemiana nastąpiła w jego percepcji w ciągu tych 50 lat, zwłaszcza, że do tych zmian istotnie przyczyniły się sukcesy polskich gwiazd, jak kiedyś Agnieszki Radwańskiej i Jerzego Janowicza, a teraz, oczywiście, Igi Świątek i Huberta Hurkacza. Mam nadzieję, że przez kolejne dekady popularność tenisa jako sportu, gdzie mimo rywalizacji ludzie mogą wspólnie przeżywać największe emocje na korcie i na trybunach, będzie tylko rosła i w Polsce, i na całym świecie – mówi Małgorzata Wasiuk, dyrektorka Departamentu Strategii Marki i Aktywizacji z Banku BNP Paribas.
Społeczna rola tenisa
Tenis jest ucieleśnieniem wartości fair play, zaangażowania oraz jasnego dążenia do celu. Mimo indywidualnego charakteru tego sportu, te wartości sięgają nie tylko samych zawodników, ale też ich trenerów, asystentów oraz kibiców. Jak żaden inny sport indywidualny, tenis jest w stanie stworzyć unikalną wspólnotę emocji wśród wszystkich zaangażowanych w dany mecz czy turniej.
Z tego powodu Grupa BNP Paribas chce, by tenis był sportem dla wszystkich. Dlatego też, prócz zaangażowania w największe wydarzenia, Bank zmieniającego się świata wspiera wiele innych inicjatyw mających na celu otwarcie tego sportu dla jak największej rzeszy osób – zarówno początkujących graczy i amatorskie kluby, jak również fanów, którzy, choć sami nie grają, to chcą być ze swoimi zawodnikami i kibicować im przy osiąganiu kolejnych sukcesów.
To dążenie Grupy znalazło swoje urzeczywistnienie w stworzeniu platformy We Are Tennis (pol. Tenis to my). Ta obecnie ponad dwumilionowa społeczność pasjonatów tego sportu stanowi wyjątkowe miejsce do dzielenia się pasją, ale też praktycznymi informacjami i doświadczeniami – np. przy doborze odpowiedniego sprzętu czy też wyjeździe na turniej w obcym kraju. Z tej społeczności w 2015 r. wyrosła We Are Tennis Fan Academy (pol. Akademia Fanów Tenis to my). To pierwsza na świecie szkoła dedykowana fanom tenisa. Własna orkiestra i pieśni zapewniły niezapomnianą oprawę wielu wydarzeń.
Ponadto, by jeszcze bardziej powiązać tenis ze wsparciem szerszej społeczności, Grupa BNP Paribas na sponsorowanych przez siebie turniejach prowadzi inicjatywę „Asy z serca”. W jej ramach, za każdego asa serwisowego (punkt zdobyty bezpośrednio po zaserwowaniu piłki przez zawodnika) przekazywane są pieniądze na organizację charytatywną wybraną w porozumieniu z partnerami społecznymi banku. Od początku jej istnienia, przekazano w jej ramach 900 tys. euro organizacjom pomocowym na całym świecie.
Bank BNP Paribas a tenis w Polsce
W Polsce Bank BNP Paribas m.in. uruchomił w partnerstwie z Mariusz Fyrstenberg Tennis Foundation polską odsłonę programu stypendialnego dla młodych tenisistów „Młode Talenty”, którego druga edycja zaczęła się na początku tego roku i potrwa do końca roku. W ramach programu jest już sześcioro stypendystów. Cieszą się oni nie tylko wsparciem finansowym, mogą także liczyć na różnorodne szkolenia, np. z wystąpień publicznych, planowania kariery, prowadzenia mediów społecznościowych, współpracy ze sponsorami. Młodzi tenisiści i tenisistki zyskują także możliwość uczestnictwa w turniejach BNP Paribas m.in. na zasadach dzikiej karty, jako sparing partner czy uczestnik szkoleń grupowych – w tym roku w turnieju Roland Garros na tej zasadzie wzięło ich udział pięcioro. Program na całym świecie daje obecnie 160 przyszłym gwiazdom tenisa unikalną szansę na rozwój sportowy i edukacyjny pod okiem takich sław, jak Jo-Wilfried Tsonga, Justine Henin czy John McEnroe.
Dzięki zaangażowaniu Banku BNP Paribas polscy fani tenisa mogą oglądać na żywo najlepsze polskie rakiety. Kiedyś Agnieszkę Radwańską i Jerzego Janowicza, a dziś Huberta Hurkacza – półfinalistę Wimbledonu, zwycięzcę trzech singlowych turniejów ATP i fenomenalną Igę Świątek, trzykrotną zwyciężczynię turnieju Rolanda Garrosa oraz US Open 2022.
Grę utalentowanej tenisistki będzie można już niedługo zobaczyć na własne oczy w Polsce. Za miesiąc, w dniach 24-30 lipca w Warszawie odbędzie się największe tenisowe wydarzenie w kraju, turniej BNP Paribas Warsaw Open. Te zawody przyciągną do stolicy gwiazdy kobiecego tenisa: 32 zawodniczki indywidualne oraz 16 par deblowych – w tym właśnie Igę Świątek. Na rozgrywki eliminacyjne na dzień przed zawodami – 23 lipca – wstęp będzie darmowy.
W Polsce też pojawiają się „Asy z serca” na każdym sponsorowanym przez bank turnieju. W zeszłorocznym BNP Paribas Poland Open każdy as oznaczał 100 zł dla Fundacji „Po Drugie”, wspierającą młode osoby w kryzysie bezdomności, a w tegorocznym BNP Paribas Warsaw Open – Fundacja „Widzimy Inaczej”, wspierająca tenis osób niewidomych i niedowidzących.
Wcześniej, w latach 2016-2019, bank przeprowadził cztery edycje programu „Dzieciaki do rakiet”, który poprzez tenis promował aktywność fizyczną wśród dzieci, ich nauczycieli i rodziców. Wśród ambasadorek akcji, która dotarła do 10 tys. dzieci, była kiedyś Iga Świątek. Akcja była też bardzo widoczna – mini korty, na których trenerzy uczyli dzieci grać w tenisa pojawiły się na rynkach i placach miast, dzięki czemu zainteresowanie tym sportem zostało rozbudzone nawet wśród osób, które nie mają dzieci w wieku szkolnym.