- 76% Polaków twierdzi, że w tegorocznym świątecznym czasie są bardziej wrażliwi na potrzeby innych
- 49% ankietowanych zamierza dać prezenty wspierające cele charytatywne
- 68% robi zakupy lokalnie, aby pomóc w odbudowie swojej społeczności
Boże Narodzenie to zwykle czas, w którym częściej myślimy o innych. Z nowego badania Mastercard[1] wynika, że aż 76% Polaków deklaruje, że w nadchodzące święta więcej uwagi poświęci najbliższym, a w zakup prezentów dla nich włoży więcej czasu i zaangażowania. Aż 83% z nich twierdzi, że mijający właśnie rok przypomniał im o tym, co w życiu jest naprawdę ważne.
Przemyślane prezenty
61% ankietowanych zaciska pasa po trudnym roku i na prezenty wyda mniej niż w latach ubiegłych. Nie znaczy to jednak, że stracą one na wartości. 2/3 badanych Polaków zapewnia, że w ich przygotowanie włoży więcej osobistego zaangażowania, a 63% deklaruje, że na ich tworzenie i wybór przeznaczy więcej czasu. Na szczycie listy przemyślanych prezentów znalazły się więc oprawione zdjęcia, fotoksiążki oraz samodzielnie przygotowane koszyki z domowymi specjałami. Oprócz nich w zestawieniu znajdują się również upominki zachęcające do wspólnego spędzania czasu, spersonalizowane świąteczne dekoracje, a nawet własna twórczość: np. rysunki czy wiersze.
Wyzwania, jakie przyniósł 2020 rok, sprawiły, że na co dzień więcej myślimy o innych, w tym również o osobach, których nie znamy osobiście. Niemal połowa (49%) ankietowanych w badaniu Mastercard planuje zakup prezentów wspierających cele charytatywne, aby w ten sposób pomóc ludziom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. 17% Polaków deklaruje zakup produktów, m.in. jedzenia i ubrań, które trafią bezpośrednio do potrzebujących. 18% kupując prezenty wesprze organizacje pomagające zwierzętom, a 16% wykona bezpośrednią darowiznę na cele charytatywne. 1 na 4 ankietowanych kupi charytatywne kartki z życzeniami.
Lokalne zakupy
W tym wyjątkowym roku zwracamy większą uwagę nie tylko na to, co kupujemy, ale także na to, gdzie to robimy. 57% Polaków podczas świątecznych zakupów zdecydowało się wesprzeć swoją lokalną społeczność. 7 na 10 konsumentów kupiło prezenty w małych sklepach w najbliższej okolicy, aby wesprzeć ich biznes, a 40% deklaruje, że czeka, aż ich ulubione sklepy w sąsiedztwie zostaną na nowo otwarte, żeby skorzystać z ich oferty. Co ciekawe, sprzedawców „po sąsiedzku” szukamy także w internecie – 45% Polaków zakupy zrobi na stronach sprzedawców z najbliższej okolicy.
Także na wigilijnych stołach pojawią się w tym roku wybrane lokalnie produkty. 65% ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że przedświąteczne zakupy zrobi w okolicznych sklepach. W trudnych dla gastronomii czasach, aż 4 na 10 Polaków zapowiada, że dania na uroczystą kolację zamówi w okolicznych restauracjach.
“Polacy od lat pokazują, że święta Bożego Narodzenia to dla nich nie tylko okazja do kupowania prezentów i obdarowywania innych, ale przede wszystkim bezcenny czas, który mogą spędzić ze swoimi najbliższymi. Ten rok jest wyjątkowy, dodatkowo skłaniając do refleksji i do gestów życzliwości, których dziś wiele osób potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek. Obserwowanie, jak w tych trudnych czasach Polacy angażują się w działania charytatywne, w przygotowanie wyjątkowych podarunków mimo mniejszego budżetu czy we wsparcie lokalnych przedsiębiorców jest bardzo budujące” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
[1] Badanie przeprowadzone przez niezależny instytut badawczy Fly Research na próbie 16 000 dorosłych respondentów w 15 krajach
w listopadzie 2020.