W roku 2020 Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK osiągnął tzw. break even point w skali pełnego roku obrotowego – po raz pierwszy od początku istnienia osiągając zysk i to od razu na bardzo wysokim poziomie. Rok do roku przychody wzrosły blisko dwukrotnie, koszty działalności pozostały niemal bez zmian. Zysk netto na koniec roku wyniósł 36 mln, wobec niewielkiej straty rok wcześniej.
Cały czas intensywnie pracujemy nad zwiększeniem zakresu usług oraz dalszym wzrostem liczby aktywnych użytkowników. Bardzo dobre wyniki finansowe osiągnięte po 5 latach dynamicznego rozwoju tworzą silną podstawę do dalszych inwestycji w takie obszary jak contactless, globalny rozwój płatności e-commerce czy też w segment instant payments w tym P2P. Jesteśmy wiodącą marką płatniczą w Polce oraz liderem europejskim w obszarze mobilnych płatności w e-commerce. Udział BLIKA we wszystkich transakcjach finansowych zrealizowanych w aplikacjach polskich banków w 2020 osiągnął poziom 44 proc. Pod koniec roku BLIK wyprzedził karty płatnicze wydane przez polskie banki w liczbie transakcji w globalnym e-commerce – polskim i zagranicznym. Planujemy dalsze inwestycje w rozwój BLIKA w Polsce i w Europie – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Przychody Polskiego Standardy Płatności
Operator systemu odnotował znaczny wzrost przychodów, które w 2020 r. wyniosły 70,6 mln zł – to wzrost o blisko 71 proc. rok do roku (w 2019 r. spółka osiągnęła 41,3 mln przychodów).
Przychody za rok 2020 były porównywalne z tymi osiągniętymi w pierwszych 5 latach obecności BLIKA na rynku (łącznie 83,6 mln w latach 2015-2019 wobec 70,6 w 2020 r.).
Średni roczny wzrost przychodów (CAGR) w latach 2015-2020 wyniósł 91 proc. Polski Standard Płatności utrzymał także koszty działalności na poziomie z 2019 r. (43,6 mln zł wobec 43 mln zł rok wcześniej).
Break even point w skali roku obrotowego
Wynik operacyjny (EBIT, czyli wynik przed opodatkowaniem i kosztami finansowymi) PSP w 2020 r. wyniósł 27 mln zł wobec – 1,7 mln zł rok wcześniej.
Kolejny ważny wskaźnik pokazujący jak duża jest zmiana wyników finansowych PSP – EBITDA (wynik przed opodatkowaniem, kosztami finansowymi oraz amortyzacją) wyniósł w 2020 r. 30,5 mln zł, wobec 1,7 mln zł rok wcześniej. Zysk netto PSP w 2020 r. osiągnął poziom 36 mln zł.
Na czym zarabia operator systemu BLIK
Użytkownicy BLIKA, klienci którzy korzystają z systemu za pośrednictwem aplikacji mobilnej swojego banku, nie ponoszą żadnych opłat za realizację transakcji. Mogą nim płacić w internecie, terminalach stacjonarnych, przelewać pieniądze na numer telefonu, wpłacać i wypłacać pieniądze bankomatów, a także ustawiać płatności cykliczne – bez kosztów.
Operator systemu osiąga przychody między innymi z opłat od rozliczania transakcji, które uiszczają banki i agenci rozliczeniowi czy opłat za autoryzację transakcji.
Osiągnięty przez spółkę wzrost przychodów spowodowany jest tzw. efektem skali. Wciąż jesteśmy na etapie zwiększania transakcyjności i dostępności BLIKA. Mamy ogromny potencjał do dalszego wzrostu, nie tylko w ramach skalowania obecnych produktów w Polsce i międzynarodowo, ale także poprzez oferowanie nowych obszarów zastosowań BLIKA – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.