Black Friday kluczowy dla branży RTV AGD

Koniec roku to tradycyjnie festiwal zakupów. Black Friday, mikołajki i święta Bożego Narodzenia – każda z tych okazji oznacza dla handlowców szansę na przyciągnięcie rzeszy klientów. Jak pokazują dane Santander Consumer Banku – banku od kredytów, w tym okresie rośnie lawinowo zapotrzebowanie na zakupy ratalne. Z ich pomocą Polacy finansują w ostatnim kwartale roku bardzo różnorodne towary, od sprzętu RTV i AGD, komputerów, smartfonów i mebli, po kursy dokształcające, sprzęt fotograficzny, instrumenty czy opał. Absolutnie kluczowy dla handlowców jest jak pokazują dane banku Black Friday, zwłaszcza jeśli chodzi o sprzęt elektroniczny. Dla większości produktów z tej kategorii sprzedaż finansowana ratami jest tego jednego dnia niemal dwukrotnie większa, niż w okresie mikołajek czy Bożego Narodzenia.

Polacy chętnie korzystają z kredytów ratalnych przy okazji zakupu towarów i usług o znacznej wartości. Według danych BIK wartość kredytów ratalnych wzrosła w 2018 roku ok. 6,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Dane Santander Consumer Banku za ostatni kwartał 2018 roku pokazują, że z pomocą rat nabywamy przede wszystkim sprzęt RTV, AGD, meble i telefony komórkowe. Wśród produktów, które finansował bank za pośrednictwem sieci swoich partnerów handlowych, można znaleźć również np. sprzęt wędkarski, artykuły wyposażenia wnętrz czy instrumenty muzyczne. W ostatnich miesiącach ubiegłego roku istotną pozycją był też opał, kupowany przede wszystkim w grudniu.

Jak pokazały dane z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny – kochamy okazje”, już 70 proc. Polaków wie, co oznacza termin Black Friday. W 2018 roku z promocji przewidzianych na ten dzień w sklepach stacjonarnych i online planował skorzystać co czwarty Polak. W grupie osób czekających na promocję przeważały kobiety (32,5 proc.) oraz osoby z najmłodszej grupy wiekowej 18-29 lat (44,2 proc.). Większość respondentów deklarowała, że nie może doczekać się przecen odzieży i obuwia (71,4 proc.), kolejne miejsce z niemal trzykrotnie niższym wynikiem zajmowały laptopy i komputery stacjonarne (28,7 proc.).

Jak pokazują dane o kredytach ratalnych udzielonych w czwartym kwartale 2018 r. przez Santander Consumer Bank, Black Friday nie bez powodu jest nazywany świętem zakupów. W każdej kategorii produktów, wartości artykułów kupowanych na raty 23 listopada były wyższe od średniej dziennej w okresie mikołajek i Bożego Narodzenia. Przykładowo 23 listopada Polacy kupili na raty w banku prawie trzy razy więcej sprzętu RTV niż średnio między 1 a 6 grudnia i niemal dwa razy więcej, niż w ostatnim tygodniu przed Wigilią.

Wniosek jest jeden – Black Friday jest nie tylko świętem zakupów, ale prawdziwą ucztą dla miłośników elektroniki. Na szczycie listy artykułów kupowanych wówczas na raty dominowały sprzęt RTV i SAT (około 25%). Drugie miejsce zajął sprzęt AGD (niemal 17 proc. wszystkich kredytów). Wysoko znalazły się również telefony komórkowe i sprzęt komputerowy, które razem stanowiły ok. 21 proc. całościowej sprzedaży ratalnej 23 listopada. W sumie te kategorie wartościowo odpowiadają za więcej kredytów, niż wszystkie pozostałe finansowane w tym czasie przez Santander Consumer Bank. Polacy chętnie zaciągali w tym dniu również kredyty ratalne na sprzęt fotograficzny, artykuły sportowe i turystyczne – prawdopodobnie planując już świąteczne prezenty.

– To, że koniec roku jest okresem wzmożonego zapotrzebowania na kredyty na zakup towarów i usług (tzw. kredyty ratalne) wiadomo od lat. Zakupy na raty pozwalają zwiększyć możliwości finansowe rodziny w tym trudnym dla domowych budżetów okresie. Warto również dodać, że istnieją wtedy także większe możliwości skorzystania z tzw. kredytów bezkosztowych, wiążących się z brakiem prowizji i odsetek. Nasz bank finansuje zakupy w ponad 28 tys. sklepów tradycyjnych na terenie całego kraju i aż w 3 tysięcach e-sklepów – mówi Agnieszka Kociemska, dyrektor Departamentu Produktów Konsumenckich i Sprzedaży z Santander Consumer Banku.

W całym okresie rozpoczynającym się od Black Friday a kończącym na Bożym Narodzeniu wśród najczęsciej kredytowyanych znalazł się sprzęt RTV/SAT i AGD. W okolicach mikołajek (między 1 a 6 grudnia 2018 r.) na czele zestawienia pojawiają się meble. Zapotrzebowanie na nie drastycznie spada w okolicach Bożego Narodzenia – co wyraźnie pokazuje, że klientom zależy, aby nowe meble znalazły się w ich domach jeszcze przed świętami.

Badania do raportu „Kochamy okazje” zrealizowanego w ramach cyklu „Polaków portfel własny” zostały przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez IBRIS w ankietach telefonicznych. Dane zebrano w dniach 9-11 października 2018 roku. W badaniu wzięły udział osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000. Dane banku dotyczące sprzedaży ratalnej dotyczą okresu 23.11.2018 r. oraz 1-6.12.2018 r. i 18-24.12.2018 r.

ŹRÓDŁOSantander Consumer Bank,