54% Polaków deklaruje, że z powodu pandemii koronawirusa tegoroczne Święta cieszą ich mniej niż rok temu. 45% z nas będzie celebrować ten okres w mniejszym gronie ze względu na utrzymanie zalecanego dystansu społecznego – wynika z badania TFI przeprowadzonego przez Grupę ING i partnerów projektu.
Jesteśmy też bardziej ostrożni jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy na Święta. Aby mieć to pod kontrolą 57% Polaków postara się zmieścić w ustalonym przez siebie budżecie. Połowa badanych, w związku z ograniczonymi finansami, planuje szukać promocyjnych ofert i wyprzedaży. Duża grupa spośród nas (54%) większość swoich świątecznych zakupów zrobi online. 35% osób deklaruje, że w ostatnich miesiącach odkładało oszczędności specjalnie na ten cel. To największy odsetek spośród pięciu państw objętych badaniem (Niemiec, Holandii, Hiszpanii i Rumunii).
Pomimo mniejszej presji otoczenia, ponad połowa Polaków (53%) nie planuje przeznaczać na organizację świąt mniej pieniędzy niż w ubiegłym roku, w tym 9% deklaruje, że wyda więcej. Jednak duża grupa z nas będzie ograniczać tegoroczne wydatki związane z grudniowym świętowaniem. Aż 45% badanych planuje wydać na ten cel mniej pieniędzy niż przed rokiem. Jesteśmy w tym względzie bardziej oszczędni niż Holendrzy i Niemcy, gdzie kolejno 32% i 31% osób będzie ograniczać te wydatki. Jednak nie tak pragmatyczni jak Hiszpanie i Rumunii, gdzie aż 60% badanych deklaruje zaciskanie pasa w związku z celebrowaniem Świąt.
Podobne pytania na temat planów świątecznych Polaków zadaliśmy w 2016 r. Porównanie odpowiedzi sugeruje, że okres ten traktujemy coraz bardziej swobodnie i jego wystawne obchodzenie rzadko jest priorytetem. Jeszcze 4 lata temu 34% Polaków odczuwało społeczną presję do wydawania większych pieniędzy na ten cel. Obecnie o 10 pkt proc. mniej. Częściowo odpowiada za to słabsza koniunktura gospodarcza. Jesteśmy też coraz bardziej powściągliwi w wydawaniu pieniędzy na Święta. Rzadziej pozwalamy sobie na beztroskę w tym zakresie (41% w 2016 r. i 36% teraz) oraz mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel. – komentuje Karol Pogorzelski – ekonomista ING
Pod choinką najchętniej położymy: kosmetyki (40% odpowiedzi), ubrania i akcesoria (32%), gotówkę (23%), karty podarunkowe (20%) i książki (20%). Najmniejszym zainteresowaniem w tym przypadku cieszą się artykuły sportowe (4,9%), małe AGD (3,6%), narzędzia (1,4%), produkty luksusowe (1%) i duże AGD (0,5%).
Pandemia koronowirusa i restrykcje w organizowaniu spotkań, jakie jej towarzyszą, wpłynęły również na sposób spędzania świątecznego okresu. Zdecydowana większość Polaków będzie celebrować ten czas z najbliższą rodziną (86%), tylko 8% planuje odwiedziny i dzielenie Świąt z dalszymi krewnymi. Podobnie proporcje rozkładają się w przypadku nocy sylwestrowej i Nowego Roku – 80% pytanych w badaniu spędzi go z najbliższą rodziną, a jedynie 9% rozważa spędzenie czasu z przyjaciółmi, odwiedzając się i świętując.
Badanie TFI (Think Forward Initiative) to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestniczą w niej eksperci z branży finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Celem projektu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu działań oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badanie prowadzone było w pięciu europejskich krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania i Holandia).
Badanie ilościowe, CAWI, przeprowadzone w ramach inicjatywy TFI przez IPSOS BV, na próbie 1003 Polaków, zrealizowane w listopadzie 2020.
Infografika prezentująca wyniki badania dostępna jest tutaj.