Dobre Praktyki ZPF. Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) opublikował dokument: „Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe”. – To dojrzała odpowiedź sektora pożyczkowego na potrzebę budowania zrównoważonego środowiska biznesowego, w którym ochrona konsumentów i cele działania instytucji pożyczkowych są komplementarne – podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. 

Zasady, którymi powinny się kierować instytucje pożyczkowe, proponując klientom usługi dodatkowe (tzw. VAS), zostały opisane w dokumencie opracowanym przez ZPF, pod auspicjami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Do prac nad projektem zostały zaproszone wszystkie instytucje pożyczkowe obecne na polskim rynku, również te niezrzeszone w ZPF.

– Skuteczna samoregulacja powinna mieć charakter oddolny i wynikać z realnej potrzeby środowiska biznesowego do działania w sposób odpowiedzialny – tłumaczy dr Dominik Stanny, rzecznik etyki ZPF.

– Dobre Praktyki zostały przygotowane z poszanowaniem powszechnie obowiązującego prawa oraz uwzględniają prymat przepisów regulujących m.in. prawa konsumentów. Są jednakże uzupełnieniem regulacji ustawowej, podwyższając standard ochrony konsumentów w związku z dystrybucją usług dodatkowych – mówi Marcin Czugan.

„Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe”. Co zawiera dokument? 

Jak wskazuje prezes ZPF, kluczowym zadaniem dla całego sektora finansowego powinno być budowanie zaufania klientów. Dlatego w dokumencie znalazły się zasady odnoszące się do różnych obszarów współpracy instytucji pożyczkowych z klientami w zakresie oferowania usług dodatkowych, etapu zawierania umowy oraz obsługi posprzedażowej. Wszystko to, aby zapobiegać dystrybucji usług niedopasowanych do potrzeb klienta.

Uwzględniają one m.in. następujące kwestie:

  • zakres obligatoryjnych informacji, które powinien otrzymać konsument przed podjęciem decyzji o zakupie usługi dodatkowej,
  • procedury instytucji pożyczkowych, zapobiegające dystrybucji usług niedostosowanych do indywidualnych potrzeb konsumenta,
  • podkreślenie dobrowolności nabycia usługi dodatkowej,
  • zapisy dotyczące odstąpienia od umowy dodatkowej wraz z procedurą przypomnienia o tym uprawnieniu po zawarciu umowy,
  • obsługa posprzedażowa, wsparcie klienta i procedury reklamacyjne.

Zgodnie z zapisami Dobrych Praktyk, instytucje pożyczkowe, które zdecydują się na ich przyjęcie, będą składać indywidualne oświadczenia do ZPF, a następnie zamieszczą informację na ten temat na swoich stronach internetowych.