Finanse i nowe technologie – kobiecy punkt widzenia

Jest samodzielna finansowo, ceni sobie wygodę i prostotę w relacjach z bankiem. Oszczędza pieniądze przede wszystkim na doświadczanie, a za 5 lat chciałaby używać biometrii płacąc za zakupy stacjonarne – obraz współczesnej młodej Polki.

Samodzielność finansowa świadczy o dojrzałości

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium, współczesne młode kobiety w wieku 16-40 lat lubią zarabiać pieniądze i otwarcie o tym mówią. Cenią sobie samodzielność finansową, która dla 65 proc. z nich jest świadectwem dojrzałości. Podobnie uważa 57 proc. mężczyzn. Polki podążają swoją własną ścieżką finansową. Rodzice nie są ich największym autorytetem w zarządzaniu pieniędzmi, ponieważ zaledwie 8 proc. przyznaje, że robi to dokładnie tak, jak oni. Dla 57 proc. pytanych rodzice nie mają wręcz żadnego wpływu na zarządzanie finansami.

Współczesne Polki wcześnie się ubankowiają. Blisko 20 proc. badanych pań swoje relacje z bankami zaczęły jeszcze przed ukończeniem 18 lat. Granica pełnoletności to czas, kiedy co czwarta kobieta otwiera swój pierwszy ROR. Powodem jest przede wszystkim rozpoczęcie pracy zarobkowej (dla 50 proc. pań), a także wygoda korzystania z karty płatniczej (dla 23 proc. pań).

Jak pokazało nasze badanie, panie w kontaktach z bankiem cenią sobie przede wszystkim wygodę – 32 proc. respondentek za najważniejszy powód wyboru banku na otwarcie swojego pierwszego konta wskazała bliskie położenie oddziału. Zwracają również uwagę na koszty – jako drugi w kolejności argument wyboru banku wskazały brak opłat za prowadzenie konta (28 proc. badanych) – mówi Tomasz Misiak, dyrektor Dep. Marketingu Bankowości Detalicznej Banku Millennium. – Polki są też wierne swoim wyborom: 6 na 10 z nich wciąż posiada swoje pierwsze w życiu konto – dodaje Misiak.

Pieniądze celem przyjemności

Choć zaledwie 15 proc. badanych kobiet uważa, że ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby móc oszczędzać, to odkładają przede wszystkim na podróże (63 proc.) i w tym są absolutnie zgodne z mężczyznami. Niżej w hierarchii jest samochód (46 proc.) i mieszkanie (43 pro.). Wysoko na liście są również ubrania i obuwie (41 proc.). Oprócz rzeczy trwałych inwestują także w rozwój osobisty – co piąta Polka oszczędza na kursy rozwijające. O ten aspekt swojego życia dbają bardziej niż mężczyźni, z których zaledwie 13 proc. deklaruje, że oszczędza na ten cel.

Polki mają też swoje upodobania w metodach płatności i przy zakupach stacjonarnych przede wszystkim wybierają gotówkę i transakcje kartą. Do nowych technologii płatniczych podchodzą mniej entuzjastycznie i oddają w tym pola mężczyznom. Zaledwie 2 proc. kobiet stosuje BLIKA, którego wybiera 7 proc. mężczyzn. Jednak za 5 lat chciałyby dodać do płacenia kartą zbliżeniowo i gotówką, także możliwość autoryzacji płatności odciskiem palca – taką chęć wyraża co czwarta pytana Polka.

ŹRÓDŁOBank Millennium