Rozwijanie bankowości mobilnej, dołączanie usług pozabankowych, personalizacja produktów na podstawie geolokalizacji, pożyczki w czasie rzeczywistym, ale logowanie do konta przez portal społecznościowy już niekoniecznie – tak bankowość przyszłości widzą polscy dziennikarze.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PressInstitute pod patronatem Banku Millennium aż 95 proc. badanych dziennikarzy uważa, że za 10 lat oferty pożyczek będziemy otrzymywać w trakcie robienia zakupów, a logowanie do banku możliwe będzie za pomocą odcisku palca lub systemu rozpoznawania głosu.
Dziennikarze liczą przede wszystkim na rozwój mobilnych usług bankowych (korzysta z nich 61 proc. badanych) i mają konkretną wizję tego, jak ta bankowość powinna wyglądać. Ich zdaniem bankowość mobilna to przede wszystkim intuicyjna i wygodna aplikacja – wskazało ją 78 proc. respondentów – z możliwością szybkich płatności (68 proc.). Powinna też być narzędziem umożliwiającym korzystanie nie tylko z oferty banku, ale też z usług pozabankowych (51 proc.) i e-administracji (44 proc.). Idealna aplikacja bankowa powinna być użyteczna w codziennym życiu. To przy jej pomocy badani dziennikarze chcieliby kupować bilety komunikacji miejskiej, kolejowe, lotnicze, jak również kupić ubezpieczenie turystyczne czy zamówić jedzenie.
– Wyniki badania pokazują, że dziennikarze myślą w dużej mierze podobnie jak my bankowcy. Cieszy nas, że prawie 75 proc. badanych wskazało na potrzebę dalszego rozwoju bankowości mobilnej. Być może już za kilka lat aplikacje mobilne będą głównym kanałem dostępu do banku. Na znacznie szerszą niż obecnie skalę będzie w nich można m.in. zakładać lokaty, pożyczać pieniądze, kupować fundusze inwestycyjne i płacić. Rozwijanie tego kanału jest od kilku lat jednym z naszych priorytetów. Liczne nagrody i wysokie miejsca w rankingach aplikacji Banku Millennium potwierdzają, że z powodzeniem udaje nam się ten cel realizować – mówi Halina Karpińska, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej Banku Millennium.
Dziennikarze są też dość ostrożni, jeśli chodzi o to, komu powierzyliby swoje pieniądze. – Banki to instytucje zaufania publicznego. Dla ich klientów ta kwestia jest bardzo ważna, co również widać w wynikach badania. ¾ nie założyłoby konta bankowego np. w sklepie, bo ma zaufanie do banku, wierzy, że w banku ich pieniądze czy dane osobowe są bezpieczne. Niemalże 90 proc. osób nie zgodziłoby się na stały dostęp do konta firm pośredniczących w płatnościach online. Ja podzielam taki pogląd. Wygoda, którą dają nam innowacyjne rozwiązania technologiczne jest ważna, ale nie należy jej dawać pierwszeństwa w każdej sytuacji, szczególnie kosztem bezpieczeństwa – zauważa Agnieszka Morawiecka, zastępca redaktora naczelnego ISBnews.
Zapraszamy do zapoznania się z Raportem podsumowującym wyniki badania przeprowadzonego przez PressInstitute pod patronatem Banku Millennium. W badaniu wzięli udział nie tylko dziennikarze zajmujący się zawodowo rynkiem finansowym, ale także ci, którzy świadomie korzystają z systemu bankowego i finansowego (CAWI, 21 maja-8 czerwca 2018 roku, n=59).