Z badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa wynika, że już połowa średnich i dużych firm w Polsce implementuje technologię sztucznej inteligencji (AI) lub planuje wdrożyć takie rozwiązania w najbliższym czasie[1]. Analiza danych, interpretacja zachowań klientów, automatyzacja powtarzalnych czynności, marketing internetowy, tworzenie ofert, prezentacji czy obrazów – to tylko niektóre z obszarów działalności biznesowej, które mogą być wspierane przez sztuczną inteligencję. W jaki sposób potencjał tej technologii mogą wykorzystać małe i średnie firmy i jak wdrożyć ją w swoim biznesie? Paweł Tkaczyk – strateg i ekspert ds. marketingu oraz budowania marek – na zaproszenie Fundacji Polska Bezgotówkowa podzielił się z przedsiębiorcami wiedzą na temat generatywnej sztucznej inteligencji.
3 kroki do wdrożenia sztucznej inteligencji w małej firmie
Sztuczna inteligencja pomaga biznesowi już od wielu lat, jednak nigdy dotychczas na taką skalę. Goldman Sachs przewiduje, że technologia sztucznej inteligencji podniesie światowe PKB aż o 7% w ciągu najbliższej dekady, McKinsey – że może to być 2–13% do 2040 r. Firmy, które właściwie wykorzystają AI w swoim biznesie, mogą znacznie zwiększyć przychody i konkurencyjność usług. Jak zatem mikroprzedsiębiorcy mogą rozpocząć przygodę z tą rewolucyjną technologią?
Pierwszy krok to poznanie narzędzia i zweryfikowanie jego możliwości pod kątem potrzeb konkretnej firmy. Technologia AI ma mnóstwo zastosowań, jednak nie wszystkie są uniwersalne. To, co sprawdzi się w jednej firmie, niekoniecznie opłaci się drugiej. Na przykład, jeśli dany przedsiębiorca nie prowadzi sprzedaży online, być może nie potrzebuje posiadać czat bota na stronie. A może chciałby zacząć prowadzić kanały w social mediach, ale dotychczas nie miał czasu regularnie publikować treści? W tym zadaniu mogą pomóc narzędzia zbudowane w oparciu o AI.
Krok drugi – zautomatyzowanie powtarzalnych czynności i oddelegowanie ich sztucznej inteligencji. Generatywna sztuczna inteligencja sprawdza się w przypadku prostych i powtarzalnych zadań. Wystarczy przygotować procedury dotyczące czasochłonnych procesów, a następnie nauczyć AI je wykonywać.
Krok trzeci – sprawdzaj wyniki, analizuj rezultaty, ucz się tej technologii i również ucz sztuczną inteligencję, w jaki sposób ma wykonywać pracę. W tym kroku należy jednak pamiętać o tym, że AI to tylko narzędzie, które mimo gamy zastosowań ma także ograniczenia i nie zastąpi w swojej roli człowieka – doświadczonego pracownika. Jednak, właściwie wykorzystana technologia, może pomóc w wielu czynnościach, a przed małymi i średnimi firmami otworzyć możliwości, które dotąd – ze względu na koszty wdrożenia – były poza ich zasięgiem.
– Generatywna sztuczna inteligencja może być dla mikroprzedsiębiorców platformą do tego, aby wznieść swój biznes na zupełnie inny poziom innowacyjności i automatyzacji, nie obciążając przy tym istotnie budżetu firmy. Jednak przed przedsiębiorcami pojawiają się również wyzwania wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji w codziennej działalności – jednym z nich jest kwestia zadbania o bezpieczeństwo danych oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej organizacji. Kolejna rzecz dotyczy aspektów legislacyjnych, czyli warunków licencyjnych i praw autorskich do dzieł, które wykona dla nas sztuczna inteligencja – mówi Paweł Tkaczyk, który w lutym na zaproszenie Fundacji Polska Bezgotówkowa przygotował dla uczestników platformy Akademia Przedsiębiorcy specjalną prelekcję o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie.
– Sztuczna inteligencja rozbudza również dużo nadziei związanych z przełomami technologicznymi w płatnościach. Według 75% ekspertów, którzy wzięli udział w badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa, to właśnie sztuczna inteligencja będzie miała największy wpływ na rozwój płatności. Tymczasem, wiele małych firm to organizacje, które nie przeszły jeszcze etapu implementacji technologii cyfrowych. Bez nich, dalszy rozwój infrastruktury, a co za tym idzie, również wykorzystania potencjału AI w biznesie, będzie znacznie utrudniony, a w wielu przypadkach wręcz nieosiągalny. Fundacja Polska Bezgotówkowa wspiera polskich przedsiębiorców na drodze do cyfrowego rozwoju nie tylko w obszarze infrastruktury płatniczej, ale również w wielu innych aspektach działalności, które pomogą wzmacniać ich konkurencyjność i innowacyjność – komentuje Anna Spychalska-Grzeszek, dyrektorka obszaru marketingu i produktów z Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Webinar można obejrzeć tutaj.
Więcej wskazówek oraz materiałów szkoleniowych na temat rozwoju biznesu można znaleźć na stronie: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-firm/akademia-przedsiebiorcy/.
[1] Raport Puls Biznesu”, SpotData i Fundacja Polska Bezgotówkowa „Przyszłość płatności. W stronę bezpiecznego, cyfrowego świata”, luty 2024.