MasterCard promuje usługę “Płać kartą i wypłacaj”

Rusza nowa kampania reklamowa MasterCard promująca usługę Płać kartą i wypłacaj, dzięki której można wypłacić gotówkę z kasy sklepu przy płaceniu kartą za zakupy. Dane NBP wskazują, że popularność tej usługi wśród Polaków dynamicznie rośnie. Przynosi ona zalety zarówno konsumentom, którzy mogą ją potraktować jako opcję uzupełniającą korzystanie z bankomatu, jak i sklepom, które mogą przyciągnąć nowych klientów, oferując im dodatkową usługę.

Płać kartą i wypłacaj, czyli inaczej mówiąc cashback, to wygodny dla konsumenta dostęp do pieniędzy zgromadzonych na koncie bankowym. Usługa umożliwia wypłatę do 300 złotych z kasy sklepu podczas płatności za zakupy kartą płatniczą i to niezależnie od kwoty, na jaką opiewa rachunek. Z Płać kartą i wypłacaj mogą skorzystać użytkownicy wszystkich kart debetowych i niektórych kart kredytowych.

Pieniądze z kasy można wypłacić m.in. w super- i hipermarketach, delikatesach, salonach prasowych, w małych osiedlowych sklepikach oraz na stacjach benzynowych. Wśród sieci handlowych oferujących usługę Płać kartą i wypłacaj znajdują się m.in. takie znane marki jak: Alma, Carrefour, E.Leclerc, Fresh Market, Krakowski Kredens, Lukoil, Media Ekspert, Media Markt, Małpka Express, Orlen, Ruch, Saturn czy Żabka.

Polacy polubili cashback. Z danych NBP[1] wynika, że w 2015 r. wypłaciliśmy ze sklepowych kas łącznie 816 mln zł, czyli o 54% więcej niż rok wcześniej. Jeszcze szybciej rosła liczba tego typu transakcji, która zwiększyła się o 66%, do 7,85 mln transakcji. Na zainteresowanie konsumentów odpowiadają właściciele sklepów. Na koniec 2015 r. liczba punktów usługowo-handlowych oferujących tę usługę wyniosła 94 tys., co oznacza wzrost o ponad 30% w ciągu roku. Innymi słowy popularność cashback rośnie jeszcze szybciej niż liczba placówek przyjmująca płatności bezgotówkowe (wzrost o 19% na przestrzeni 2015 r.). W efekcie już ponad 1/4 z 364 tys. punktów handlowo-usługowych w Polsce akceptujących płatności kartą oferuje usługę cashback.

Cieszymy się, że Polacy coraz chętniej korzystają z usługi ‘Płać kartą i wypłacaj’. Jest to wygodny sposób na uzupełnienie gotówki na drobne wydatki w miejscach, gdzie płatności bezgotówkowe nie są jeszcze akceptowane. Ta usługa cieszy się szczególnie dużą popularnością w sklepach i punktach usługowych, w pobliżu których nie ma bankomatu. Konsumenci doceniają też fakt, że mogą wypłacić dowolną, nie tylko okrągłą, kwotę” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Rosnącą świadomość usługi Płać kartą i wypłacaj wśród konsumentów potwierdzają również wyniki badania przeprowadzonego dla MasterCard w 2015 r.[2] Wynika z niego, że konsumenci najchętniej korzystają z cashback robiąc codzienne zakupy (72%), a nieco ponad 1/4 kupuje drobne rzeczy jedynie po to, by wypłacić gotówkę. Spośród osób korzystających z usługi, zdecydowana większość już ją zna i sama pyta o możliwość wypłaty gotówki. Więcej transakcji przeprowadzanych jest w sobotę i w niedzielę, niż w pozostałe dni tygodnia.

Korzyści z oferowania możliwości wypłaty gotówki z kasy dostrzegają też zarządzający sklepami i punktami usługowymi. Blisko połowa (48%) ankietowanych właścicieli sklepów zaobserwowała, że ich klienci korzystali z usługi Płać kartą i wypłacaj częściej niż rok wcześniej. Ponad połowa (53%) pracowników lub właścicieli punktów handlowo-usługowych uznała wprowadzenie Płać kartą i wypłacaj za dobry pomysł. Główne korzyści, jakie przyniosło ich placówce uruchomienie usługi, to te przekładające się bezpośrednio na zwiększenie obrotów: pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie lojalności tych, których już zdobyli. Zdaniem ankietowanych zaoferowanie usługi cashback umożliwiło również wyróżnienie się wśród konkurencji.

MasterCard angażuje się w upowszechnianie usługi ‘Płać kartą i wypłacaj’ od 2014 r., kiedy to przeprowadziliśmy pierwszą kampanię reklamową i wprowadziliśmy polską nazwę dla tej usługi. Jej świadomość i popularność wśród konsumentów znacznie wzrosły od tamtego czasu, a MasterCard jest dziś postrzegany jako pionier i lider usługi cashback w Polsce. Wierzymy, że kolejna kampania, którą właśnie zaczynamy, dodatkowo zwiększy popularność wypłat ze sklepowych kas, a jednocześnie przyczyni się do popularyzacji kart płatniczych” – mówi Luiza Derek, dyrektor marketingu w polskim oddziale MasterCard Europe.

Nowa kampania reklamowa ruszyła 18 kwietnia i potrwa do końca czerwca. Będzie obejmować reklamy w prasie (Hurt i Detal, Handel, Życie Handlowe, Forbes, Newsweek), radiu, internecie oraz reklamę zewnętrzną. Celem kampanii jest informowanie o możliwości wypłaty gotówki w sklepie przez posiadaczy kart MasterCard i Maestro, a także o punktach handlowo-usługowych, w których usługa Płać kartą i wypłacaj jest dostępna.

[1] Raport NBP „Informacja o kartach płatniczych – IV kwartał 2015 r.

[2] Badanie przeprowadzone przez Mobile Cross Media na zlecenie MasterCard, objęło część jakościową (10 wywiadów pogłębionych) oraz ilościową (badanie typu CATI na próbie 500 osób).

źródło: MasterCard