Mikroprzedsiębiorcy szukają sposobów na rozwój biznesu i utrzymanie klientów

Cyfryzacja i edukacja sprawdzonymi sposobami na rozwój biznesu w trudnych czasach

Polscy mikroprzedsiębiorcy dostrzegają wiele wyzwań i trudności związanych z prowadzeniem firmy – pokazują wyniki badania przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa wśród właścicieli firm zatrudniających od 1 do 9 pracowników[1]. Inflacja upatrywana jest jako jeden z głównych czynników negatywnie wpływających na kondycję ich firm – 41% przedsiębiorców doświadczyło spadku realnych dochodów, a 53% zauważyło ogólne pogorszenie swojej sytuacji finansowej.

Klient na wagę złota

Niemal połowa ankietowanych właścicieli firm (49%) przyznała również, że w ciągu ostatniego roku liczba ich klientów zmalała. To efekt m.in. spowolnienia gospodarczego, na które wskazują dane rynkowe. W II kwartale br. wartość wskaźnika Dynamicznego Indeksu Konsumpcji (DIK) wyniosła 48,86 pkt., co oznacza, że wydatki konsumpcyjne mieszkańców Polski w ujęciu realnym, czyli po oczyszczeniu z wpływu inflacji, wciąż maleją.

– Nastroje wśród małych i mikroprzedsiębiorców nie są zbyt zadowalające – niestety oszczędności w portfelach Polaków odbijają się najbardziej na najmniejszych biznesach, które często nie są odporne na kryzysy i boleśnie odczuwają odpływ każdego klienta. Budowanie odporności przedsiębiorstw to efekt wielu aktywności związanych m.in. również z rozwojem innowacyjności i cyfryzacji firm. Mniejsze przedsiębiorstwa często nie mogą pozwolić sobie na inwestycje w kompetencje i technologie, co w dłuższej perspektywie odbija się na ich konkurencyjności. Jednym z głównych działań Fundacji Polska Bezgotówkowa jest wspieranie najmniejszych polskich przedsiębiorstw w budowaniu przewagi konkurencyjnej po to, aby mogły skuteczniej reagować na wyzwania biznesowe oraz utrzymać, a przede wszystkim pozyskać nowych klientów – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Sposoby na kryzysy

W odpowiedzi na spadek liczby klientów, przedsiębiorcy najczęściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności (39%) oraz wprowadzanie obniżek cen i/lub promocji (32%). Aby poradzić sobie z pogarszającą się sytuacją finansową właściciele firm starają się obniżać koszty prowadzenia działalności gospodarczej (45%) oraz korzystać ze zgromadzonych oszczędności (39%). 4 na 10 właścicieli firm planuje rozwój biznesu. Przede wszystkim mając na myśli potrzebę zmiany kierunku prowadzenia działalności (47%).

– Przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które pomogą im zyskać przewagę konkurencyjną oraz utrzymać swoich klientów. Decydują się często na duże kroki np. przebranżowienie, tymczasem wiele efektywnych narzędzi jest w zasięgu ręki i nie wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Jak np. dostęp do bezpłatnych terminali w ramach Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa. Badanie pokazuje, że już 2/5 przedsiębiorców poleciłaby innym przedsiębiorcom zachęcanie ich klientów do płatności przy użyciu terminala płatniczego – dodaje Joanna Erdman.

Inwestycja w wiedzę

Polscy przedsiębiorcy rozumieją przewagę jaką daje wiedza oraz przyznają, że sukces w biznesie zależy również od stałego rozwoju swoich kompetencji. Jak wskazuje badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, najpopularniejszymi wśród właścicieli firm źródłami wiedzy na temat rozwoju  biznesu są webinary (36%) i kanały na YouTube (33%). Przedsiębiorcy poszukują również informacji podczas szkoleń oraz na dedykowanych serwisach edukacyjnych – takich jak np. prowadzona przez Fundację Polska Bezgotówkowa platforma Akademia Przedsiębiorcy.pl. Ponad połowa (51%) respondentów przyznała, że na edukację i poszukiwanie informacji o rozwoju biznesu spędza maksymalnie do 5 godzin w tygodniu.

Fundacja Polska Bezgotówkowa

Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.

[1] Badanie przeprowadzone przez Wavemaker Global dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w sierpniu 2023 r. na próbie 600 przedsiębiorców zatrudniających od 1 do 9 pracowników. W badaniu wykorzystano metodę CAWI (online).

ŹRÓDŁOFundacja Polska Bezgotówkowa