Miłość nie ma ceny, zwłaszcza w Walentynki

  • Doroczny wskaźnik Mastercard Love Index potwierdza, że gdy chcemy zrobić ukochanej osobie niespodziankę, pieniądze nie grają roli

  • Mimo rosnącej popularności e-commerce, większość walentynkowych upominków kupujemy osobiście, nierzadko w ostatniej chwili

  • Zamiast fizycznych przedmiotów coraz chętniej fundujemy ukochanej osobie wieczór w restauracji, pobyt w hotelu lub inne wyjątkową niespodziankę

Dane dotyczące zakupów w dniach około Walentynek wskazują, że w konsumenci nie szczędzą sobie wyrazów miłości. Niezależnie od tego, czy wybierają drobny upominek czy kosztowną niespodziankę, z okazji tego najbardziej romantycznego dnia w roku wydają coraz więcej.

Wskaźnik Mastercard Love Index, który jest obliczany co roku na podstawie transakcji realizowanych za pomocą kart płatniczych na całym świecie, wykazał, że w ciągu ostatnich trzech lat łączna kwota wydatków z okazji Walentynek wzrosła o 49%. Choć konsumenci wciąż kupują większość prezentów osobiście, to ostatnio cyfryzacja jest widoczna nawet w sferze miłości: w latach 2014–2016 liczba transakcji online w okresie poprzedzającym Walentynki wzrosła o 37%.

Jeśli ktoś jeszcze nie kupił prezentu dla ukochanej osoby, nie jest w tym osamotniony. Jak wynika z danych, większość walentynkowych zakupów jest dokonywana na ostatnią chwilę, czyli 13 lutego. W ciągu ostatnich trzech lat w tym dniu odnotowano na całym świecie 47,4 mln transakcji.

Coraz częściej oferujemy ukochanej osobie wyjątkowy wieczór poza domem: walentynkowe wydatki w restauracjach wzrosły od 2014 r. o 102%.

„Jakkolwiek sposób, w jaki zapewniamy ukochaną osobę o miłości, mógł zmienić się w ostatnich latach, to świętowanie Walentynek jest coraz popularniejsze. Badanie Mastercard Love Index obrazuje globalne trendy w tym zakresie, pokazując w jaki sposób świętujemy dzień zakochanych. Branży handlowo-usługowej natomiast nasz wskaźnik dostarcza cennych danych dotyczących walentynkowych wydatków” ― powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Na podstawie badań obejmujących zachowania konsumentów w ponad 200 krajach na całym świecie wyodrębniono kilka trendów. Jednym z najważniejszych jest wyraźna przewaga zakupów dokonywanych osobiście. Mimo, że obroty sklepów internetowych cały czas rosną, 95% walentynkowych prezentów jest wciąż kupowanych w sklepach stacjonarnych. Pod tym względem od globalnych tendencji odbiega Europa, gdzie 19% walentynkowych zakupów dokonuje się w sklepach online. Najwięcej Europejczycy wydają z okazji Walentynek na pobyty w hotelach (35%, wzrost o 50% w ciągu trzech lat). Z kolei najszybszy wzrost wydatków w Europie (o 67% w ciągu trzech lat) widać w kategorii posiłków w restauracjach.

ŹRÓDŁOMastercard