- Językowy znak jakości dla instytucji potwierdza, że PKO Bank Polski podchodzi kompleksowo i systemowo do upraszczania komunikacji z klientami.
- PKO Bank Polski jako pierwsza instytucja zdobył komplet trzech wyróżnień Fundacji Języka Polskiego.
- To dopełnienie wcześniejszych osiągnięć banku: językowych znaków jakości dla ludzi i tekstów.
- Prestiżowy tytuł w imieniu całej organizacji 21 maja odebrał Tomasz Pol, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego.
- Prosty język jest ważnym elementem dostępności.
Językowy znak jakości dla instytucji to prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Fundację Języka Polskiego. Fundacja oceniła działania PKO Banku Polskiego na rzecz systemowej zmiany podejścia do komunikacji i języka relacji z klientami oraz współpracownikami. Bank musiał wcześniej zdobyć Językowe znaki jakości w kategoriach ludzie i teksty – powiedziała Magdalena Wanot, Prezeska Fundacji Języka Polskiego
– mówi Tomasz Pol, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Bankowości Detalicznej i Firm.
PKO Bank Polski spełnił wszystkie wymagane warunki, aby otrzymać Językowy znak jakości dla instytucji:
- Co najmniej trzy teksty różnego typu musiały przejść pozytywną ocenę pod kątem prostego i efektywnego języka. Certyfikat otrzymały 3 umowy – Konta za zero, pożyczki gotówkowej i karty kredytowej – oraz fragment strony internetowej i przykład komunikacji zewnętrznej.
- Co najmniej 25 proc. osób odpowiedzialnych za komunikację w firmie – a zwłaszcza jej upraszczanie – musi mieć certyfikat. Egzamin zdało ok. 100 pracowników z różnych zespołów i obszarów w banku.
- PKO Bank Polski musiał wykazać, że podejście do upraszczania ma charakter zmiany systemowej. Fundacja doceniła działania banku takie, jak:
- powołanie w 2023 r. projektu PKO Prosto, który promuje w banku zasady prostej komunikacji oraz dostarcza praktycznych rozwiązań i podpowiedzi,
- zbudowanie zespołu 80 certyfikowanych ambasadorów i ambasadorek z różnych jednostek banku, którzy na co dzień opiekują się prostą komunikacją,
- stworzenie autorskiej aplikacji PKO Prosto, która wspiera pracowników w upraszczaniu i bazuje na sztucznej inteligencji,
- wykorzystywanie rozwiązań technologicznych do organizacji uproszczeń, pomiaru stopnia uproszczenia i archiwizacji zredagowanych tekstów,
- przeszkolenie z zasad legal design 100 ekspertów, którzy przygotowują lub opiniują dokumenty prawne (umowy, regulaminy),
- opracowanie przepisów wewnętrznych, które obligują wszystkich pracowników banku do prostej komunikacji z klientami,
- ciągła komunikacja dot. prostego języka w wewnętrznej sieci banku, organizacja konkursów dla pracowników, cyklicznie wydarzenia wewnętrzne, w tym spotkania z ekspertkami i ekspertami ds. prostego języka.