- Zysk netto grupy PKO Banku Polskiego w 2022 r. wyniósł ponad 3,3 mld zł, a rentowność mierzona zwrotem z kapitału (ROE) osiągnęła poziom 9,7 proc.
- W roku obarczonym efektami wojny w Ukrainie oraz podwyższonej inflacji kluczowy wpływ na wyniki finansowe PKO Banku Polskiego miały pozycje nadzwyczajne.
- W skomplikowanym otoczeniu zewnętrznym Grupa zwiększała skalę działania. Jej aktywa wyniosły 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej wyniósł 17,5 proc.
- Bank wykazywał się wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc.
- W 2022 r. Bank kontynuował transformację cyfrową, wprowadzając nowe funkcje w aplikacji IKO i dynamicznie zwiększał udział kanałów zdalnych oraz botów w obsłudze klienta. Liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 2022 r. osiągnęła poziom 7,2 mln.
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego w 2022 roku osiągnęła zysk netto na poziomie ponad 3,3 mld zł. Mimo skomplikowanych uwarunkowań zewnętrznych i konsekwencji wojny w Ukrainie wywołanej przez Rosję, Grupa zwiększała skalę działania. Jej aktywa osiągnęły poziom 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej przekroczył 17,5 proc. Bank wykazywał się także wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc, a C/I skorygowane o wpływ wydarzeń nadzwyczajnych wyniosło 33,8 proc. Nastąpiła także dalsza poprawa kosztu ryzyka do poziomu 53 pb. Kluczowy wpływ na wyniki finansowe PKO Banku Polskiego miały pozycje nadzwyczajne. Od pierwszych chwil wojny w Ukrainie, Grupa Banku realizowała i finansowała szereg działań pomocowych kierowanych zarówno do uchodźców, jak i pracowników spółek Grupy prowadzących działalność na Ukrainie.
Solidny wynik biznesowy w otoczeniu szeregu wyzwań
– Rok 2022 potwierdził jednoznacznie, że PKO Bank Polski jest filarem polskiego systemu bankowego i instytucją znakomicie przygotowaną także na trudniejsze czasy. Nasze doświadczenie oraz skala działalności, wsparte profesjonalizmem pracowników pozwalały dostosowywać działania do aktualnych potrzeb klientów i całej krajowej gospodarki. Po zaabsorbowaniu efektów zdarzeń nadzwyczajnych zanotowaliśmy wynik na poziomie 3 mld 333 mln zł. Było to możliwe m.in. dzięki mocnemu wzrostowi dochodów z działalności podstawowej oraz kontroli kosztów i ryzyka
– mówi Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami Zarządu.
Poprawa wyniku na działalności biznesowej
9,7 proc. Na wynik netto w 2022 roku pozytywnie wpłynęła m.in. poprawa wyniku na działalności biznesowej który osiągnął poziom 17,3 mld zł. Nastąpiło to głównie w efekcie wzrostu wyniku z tytułu odsetek o ponad 1,9 mld zł, pomimo ujęcia w III kwartale 2022 roku skutków wakacji kredytowych. Na poprawę wyników na działalności biznesowej wpływ miał także wzrost z tytułu prowizji i opłat o 574 mln zł. To efekt wyższych wyników zrealizowanych na działalności kredytowej, ubezpieczeniowej, leasingowej, kartowej, maklerskiej oraz transakcjach wymiany walut.
Dalszy wzrost skali działania
Koszty ryzyka pod kontrolą oraz utrzymanie silnej pozycji kapitałowej
Rozwój usług mobilnych
Nowa strategia i nacisk na ESG
Wsparcie dla Ukrainy
– Łącznie w 2022 roku Fundacja PKO Banku Polskiego udzieliła około 12 mln zł pomocy finansowej z własnych środków. Poza tym wsparcie obejmowało również zakup urządzeń medycznych, przygotowanie specjalnych usług bankowych dla Ukraińców, organizację transportu dla uchodźców oraz pomoc dla pracowników KredoBanku i ich rodzin. Ukraiński KredoBank, wchodzący w skład Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, na działalność humanitarną związaną z wojną, przekazał łącznie 15,8 mln UAH (około 2 mln zł). Jednocześnie należy podkreślić, że sytuacja finansowa oraz organizacyjna KredoBanku na koniec 2022 roku była stabilna
– dodaje Paweł Gruza.