PKO Bank Polski przedstawił bardzo dobre wyniki i podsumował działalność w I półroczu br.

  • W pierwszym półroczu 2024 r. Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego w pełni wykorzystała sprzyjające warunki rynkowe, wypracowując ROE 19,0 proc. oraz marżę odsetkową 4,48 proc., zachowując przy tym efektywność kosztową – wskaźnik C/I uległ dalszej poprawie i wyniósł 30,5 proc.
  • Bank odnotował wysokie wzrosty wolumenów w segmencie detalicznym: kredyty detaliczne +14% r/r, fundusze inwestycyjne +39% r/r, depozyty detaliczne +7% r/r.
  • Grupa systematycznie zwiększała skalę działania. Aktywa na koniec czerwca osiągnęły poziom 507 mld zł (+10,1 proc. r/r).
  • Grupa inwestuje w rozwój: cyfrowa hipoteka oraz ubezpieczenia na życie będą wkrótce dostępne dla szerokiego grona klientów.
  • Finansowanie udzielone klientom – których jest już ponad 12 milionów – wzrosło o 9,3 proc. do 279 mld zł, a pozyskane oszczędności o 14,4 proc. osiągając 562 mld zł.
  • W I półroczu 2024 r. dochody z działalności podstawowej wzrosły o 18,1 proc. Wynik odsetkowy kontynuował wzrost o 19,4 proc. r/r, m.in. dzięki dalszej poprawie marży odsetkowej. Wynik z tytułu opłat i prowizji zanotował wzrost o 15,5 proc. r/r.
  • Bank kontynuował transformację cyfrową rozwijając bankowość mobilną: ​
  • – liczba aktywnych aplikacji IKO na 30 czerwca br. osiągnęła poziom 8,1 mln,
  •  – liczba transakcji zrealizowanych kwartalnie przez klientów w IKO przekroczyła po raz pierwszy w historii ćwierć miliarda.
  • W efekcie skonsolidowany zysk netto Grupy wyniósł 4,395 mld zł, mimo istotnego obciążania wyniku kosztami ryzyka prawnego frankowych kredytów hipotecznych i efektu wakacji kredytowych (bez ww. zdarzeń nadzwyczajnych zysk wyniósłby 6,8 mld zł netto).

Zysk netto Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego w I półroczu 2024 r. wyniósł 4,4 mld zł, a po wyłączeniu rezerw CHF i efektu wakacji kredytowych 6,8 mld zł. Bank systematycznie zwiększał skalę działania i o ponad 18 proc. r/r zwiększył dochody z działalności podstawowej. Aktywa wzrosły na koniec pierwszego półrocza do 507 mld zł, a liczba klientów przekroczyła 12 milionów. Bank wykazał się znakomitą efektywnością kosztową oraz wysoką dochodowością. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) uległ poprawie i wyniósł 30,5 proc, a ROE wyniosło 19 proc. Wskaźnik kosztów ryzyka osiągnął poziom 39 pb, a NPL uplasował się na poziomie 3,54 proc. Grupa PKO Banku Polskiego rozwijała nowe produkty takie jak: cyfrowa hipoteka czy ubezpieczenia na życie oraz notowała solidne wzrosty w segmencie detalicznym m.in. w zakresie kredytów i funduszy inwestycyjnych oraz kredytów konsumpcyjnych.

– Maksymalnie wykorzystujemy sprzyjające warunki rynkowe, co widać w bardzo dobrych wynikach biznesowych i finansowych za pierwsze półrocze. Wzrost sprzedaży kredytów detalicznych o 14% r/r, funduszy inwestycyjnych +39% r/r oraz nasze inwestycje w nowe produkty dla klientów, takie jak cyfrowa hipoteka, to znakomita baza do dalszego rozwoju. Od samego początku celem nowego zarządu było skoncentrowanie się na perspektywie klienta oraz stopniowe aktywowanie potencjału Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Cieszy mnie również rozwój naszej platformy usług cyfrowych i aplikacji IKO, która jest już teraz kluczowym kanałem dystrybucji usług, nie tylko banku, ale szerzej – całej Grupy Kapitałowej. Przed nami nowa strategia i kolejne ambitne cele do osiągnięcia, a bardzo dobre wyniki z pierwszej połowy 2024 roku są dobrym prognostykiem na przyszłość – podkreślił Szymon Midera, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

Solidny wzrost biznesu detalicznego, pilotaż cyfrowej hipoteki, nowe ubezpieczenia na życie

W I połowie br. Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego wypracowała solidne wyniki we wszystkich segmentach działalności. Szczególnie wyróżniał się segment detaliczny. Bank odnotował 14 proc. wzrost r/r kredytów detalicznych, 39 proc. wzrost r/r funduszy inwestycyjnych i 7 proc. wzrost r/r depozytów detalicznych. Bank rozwijał także wachlarz nowoczesnych produktów rozszerzając pilotaż hipoteki cyfrowej i wprowadzając do oferty nowe ubezpieczenie PKO Życie. Średnia dzienna sprzedaż tego produktu w drugim kwartale to 350 sztuk dziennie.

Ćwierć miliarda transakcji IKO w II kwartale roku

PKO Bank Polski systematycznie i z korzyścią dla klientów zwiększał udział kanałów zdalnych w obsłudze i w sprzedaży. Liczba aplikacji mobilnych IKO sięgnęła 8,1 mln. Łącznie w IKO w drugim kwartale wykonano 252 mln transakcji, co oznacza przekroczenie symbolicznego pułapu ćwierć miliarda transakcji w ciągu 3 miesięcy. Bank rozwijał także platformę usług dodatkowych. Klienci za pośrednictwem IKO i iPKO mogą korzystać z oferty wykraczającej poza świat bankowości. We wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 4 mln usług miesięcznie.

Stabilny wolumen finansowania klientów korporacyjnych

Przez pierwszych 6 miesięcy br. w segmencie korporacyjnym – w oczekiwaniu na wzrost poziomu inwestycji w krajowej gospodarce – bank zanotował stabilny wolumen w zakresie finansowania klientów (+3,4 proc. r/r). Wyraźny, przekraczający 20,6 proc. wzrost r/r bank zanotował natomiast w zakresie leasingu i faktoringu.

19 proc. wzrost wyniku odsetkowego, 15,5% wzrost wyniku z opłat i prowizji

Skonsolidowany zysk netto PKO Banku Polskiego po pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. wyniósł 4,4 mld złotych, pomimo obciążenia wyniku kosztami ryzyka prawnego związanego z frankowymi kredytami hipotecznymi i wakacjami kredytowymi. Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) wyniósł 19 proc., a po wyłączeniu pozycji nadzwyczajnych 28,6 proc. W pierwszym półroczu PKO Bank Polski odnotował także znaczący wzrost dochodów z działalności podstawowej przekraczający 18 proc., w tym ponad 19 proc. wzrost wyniku odsetkowego. Marża odsetkowa wyniosła 4,48 proc., uwzględniając koszty wakacji kredytowych. Wynik z opłat i prowizji wzrósł o 15,5 proc. do 2 558 mln zł na co wpłynęła przede wszystkim poprawa dochodów z rynku kapitałowego oraz biznesu kartowego.

C/I na poziomie 30,5 proc.

Wyniki banku wspierały wysoka dyscyplina kosztowa oraz wzrost skali biznesu. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) uległ poprawie i wyniósł 30,5 proc. Aktywa Grupy osiągnęły wartość 507 mld zł, a liczba klientów przekroczyła 12 mln, co pozwala na poprawę efektywności dzięki wykorzystaniu ekonomii skali.

Skuteczne zarządzanie ryzykiem i solidna pozycja kapitałowa

Wskaźnik NPL opisujący jakość portfela kredytowego uplasował się na koniec I półrocza 2024 r. na niskim poziomie 3,54 proc. Koszt ryzyka wyniósł 0,39 proc., co odzwierciedla dalszą poprawę jakości aktywów oraz wzrost poziomu pokrycia rezerwami. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową. Na koniec czerwca łączny współczynnik kapitałowy Grupy (TCR) wyniósł 17,89 proc., a Tier1 17,15 proc. W obydwu przypadkach znajdowały się one bardzo wyraźnie powyżej regulacyjnych minimów. Bank rozwijał także wykorzystanie sztucznej inteligencji i mechanizmów Machine Learning w ocenie ryzyka kredytowego zarówno w obszarze decyzji kredytowych, jak i wsparcia windykacji i monitorowania portfeli kredytowych.
Exit mobile version