Ponad 7 lat działania, ponad pół miliona przedsiębiorców i nowa strategia Fundacji Polska Bezgotówkowa

Fundacja Polska Bezgotówkowa wsparła cyfryzację ponad pół miliona przedsiębiorców i ponad trzy tysiące urzędów dostarczając im rozwiązania płatnicze. W ciągu ponad 7 lat działalności, ekosystem terminali płatniczych w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie, a udział płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych sięgnął niemal 70%. W 2025 roku Program Polska Bezgotówkowa rozpoczął już trzecią edycję, która będzie wzmocniona o eCommerce i potrwa do 2028 roku.

Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała we wrześniu 2017 r., aby wspierać rozwój bezgotówkowych form płatności w Polsce. W ciągu ponad 7 lat działalności Fundacji, liczba terminali płatniczych na polskim rynku zwiększyła się z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co zapewniło Polsce awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców. Zmiana ta została zauważona i doceniona przez konsumentów, którzy bardzo chętnie korzystają z płatności cyfrowych.

Wsparcie dla ponad pół miliona przedsiębiorców

Na przestrzeni lat odnotowano również dynamiczny wzrost udziału płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych – jeszcze w 2018 r. 43% transakcji odbywało się bezgotówkowo. W 2024 r. ich wolumen przekroczył 69%. Do końca grudnia 2024 r. z Programu Polska Bezgotówkowa skorzystało ponad pół miliona podmiotów (przedsiębiorców, instytucji i urzędów), w których łącznie zainstalowano ponad 670 tys. urządzeń do obsługi płatności cyfrowych. Do końca grudnia 2024 r. za pomocą terminali tradycyjnych i urządzeń w telefonie z Programu, zrealizowano ponad 2,2 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 148 mld zł. W 2024 r. zaobserwowano również znaczący wzrost wartości obrotów na terminalach, który przekroczył 38 mld zł – to o 38% więcej niż w 2023 r.

– Na przestrzeni ostatnich 7 lat Fundacja Polska Bezgotówkowa zainwestowała ponad 1 mld zł w rozwój nowoczesnej infrastruktury płatniczej w Polsce oraz wsparcie innowacji dla małych i średnich firm i instytucji publicznych. Dzięki temu podwoiliśmy dostęp do terminali na polskim rynku. Jednak strategia Fundacji to nie tylko terminale – naszym celem jest również wspieranie innowacji oraz przyspieszenie cyfryzacji gospodarki. Chcemy ułatwiać dostęp do usług finansowych, zwiększać wygodę i bezpieczeństwo transakcji oraz budować nowoczesny ekosystem płatniczy w Polsce – mówi Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

10 mln płatności cyfrowych w urzędach

Fundacja Polska Bezgotówkowa odpowiada również na wyzwania Cyfrowej Dekady 2030 w zakresie pełnej cyfryzacji sektora administracyjnego i usług publicznych. Aktywnie działa na rzecz rozwoju płatności zbliżeniowych w urządzeniach samoobsługowych (np. biletomaty, parkomaty) oraz rozszerza możliwości uiszczania płatności dla mieszkańców i obywateli poprzez płatności online w mObywatelu, eUrzędzie Skarbowym, czy na stronach samorządów. Do końca 2024 r. z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa skorzystało ponad 3 tysiące urzędów i instytucji publicznych, w których łącznie zainstalowano blisko 16 tys. urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W 2024 r. w sektorze publicznym zrealizowano prawie 10 mln płatności cyfrowych – to wzrost o ponad 28% rok do roku. 73% badanych w 2024 r. dokonywało płatności w administracji w formie bezgotówkowej[1].

Kierunki strategii na lata 2025-2028

Polska Bezgotówkowa w nowej strategii stawia sobie za cel dotarcie z ofertą płatności do wszystkich kluczowych obszarów gospodarki, proponując wsparcie dla czterech kluczowych:

  • cyfryzację MŚP i dofinansowanie terminali dla małych i mikro przedsiębiorców z wybranych branż i obszarów geograficznych;
  • płatności online i dofinansowanie oferty dla przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swój pierwszy sklep internetowy;
  • wsparcie w zakresie cyfryzacji urzędów i rozwój płatności online w samorządach i administracji centralnej oraz współpraca w zakresie projektów z obszaru Smart City;
  • rozwój innowacji i infrastruktury oraz wdrażanie płatności cyfrowych do nowych urządzeń (ładowarki EV, datkomaty, recyklomaty, urządzenia samoobsługowe i inne).

– Nowa strategia Fundacji powstała po to, aby jeszcze lepiej wspierać najmniejsze przedsiębiorstwa w budowaniu ich konkurencyjności, również w zakresie płatności online. Wspiera też cele postawione przez nową strategię cyfryzacji państwa oraz budowę jednego z najbardziej nowoczesnych ekosystemów płatniczych w Europie. Wyjątkowe miejsce Fundacji zostało dostrzeżone przez Komisję Europejską, która w 2024 roku wyróżniła Fundację nagrodą EEPA za projekt Bezgotówkowe Kino Objazdowe. Natomiast w 2025 roku w ramach prezydencji Polski, Fundacja została wyróżniona zaproszeniem do kampanii We did it in Poland, która wyróżnia najbardziej innowacyjne i znaczące polskie projekty. Z naszych doświadczeń korzystają obecnie inne rynki europejskie, które tworzą podobne programy wspierające cyfryzację płatności – podsumowuje Joanna Erdman.

[1] Polasik Research

ŹRÓDŁOFundacja Polska Bezgotówkowa