- 7,8% badanych Polaków deklaruje zwiększenie wydatków na koniec roku (najwięcej w Europie), a 8,1% zakupowe okazje gotowa jest finansować kredytem (najwięcej, obok Bułgarii i Rumunii)
- Ważnym powodem by oszczędzać, dla 22% badanych Polaków (najwięcej wskazań w Europie), są duże życiowe wydatki, jak wesele lub dom, 18% traktuje je priorytetowo (najwięcej w Europie)
- Przeszkodą w oszczędzaniu dla 11% Polaków jest brak dyscypliny (najwięcej wskazań w Europie), 27% przekracza budżet na prezenty, bo nie kontroluje wydatków (najwięcej, obok Czechów)
- Dobrym powodem, by skorzystać z karty kredytowej jest dla Polaków skuteczne wykorzystanie okazji na Black Friday (20% wskazań) i zakup prezentów na Święta i Nowy Rok (22%)
- Za najbardziej przydatne produkty kredytowe badani Polacy uważają kredyt gotówkowy online (28%), zakupy ratalne (26%), fizyczną kartę kredytową (22%), BNPL i limit w rachunku (po 20%)
Revolut opublikował wyniki badania Revolut Money Report (Q4 2024). Fintech zapytał w październiku 21 tysięcy osób w 21 krajach Europy (w tym tysiąc w Polsce) o ich plany i obawy w kontekście oszczędzania, pożyczania i wydatków w okresie przedświątecznym, oto co odpowiedzieli.
Polacy z dozą optymizmu
Większość badanych w Polsce (63%) i w Europie (72%) przyznała, że koszty życia i finansowa niepewność wpłyną w tym roku na ich przedświąteczne zakupy (np. Black Friday, Boże Narodzenie). Sentyment w Polsce wydaje się być jednak lepszy niż w Europie. Podczas gdy 33% badanych Polaków planuje ciąć wydatki, bo przez wyższe koszty życia ma mniej pieniędzy, w Europie takich wskazań było aż 42% (najwięcej w Grecji 56%). Zarówno w Polsce jak i w Europie 30% badanych przyznało, że choć ich siła nabywcza nie zmieniła się, to podchodzą do wydatków bardziej selektywnie (najbardziej Czesi 37%). Koniunktura najmniejszy wpływ ma na Holendrów, 39% planuje wydać tyle samo co zawsze (26% w Polsce, 24% w Europie). Co ciekawe, zwiększyć wydatki planuje 8% Polaków (to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia to 2%). Skąd na to pieniądze?
Światowy Dzień Oszczędzania
Ustanowienie Światowego Dnia Oszczędzania 31 października brzmi jak wyzwanie. Po wydatkach wakacyjnych, zwiększonych wydatkach na powrót do szkoły, do pracy i na studia, na horyzoncie widnieją już wyraźnie wydatki przedświąteczne. Jak tu oszczędzać? Paradoksalnie, dla niektórych, szansą na oszczędności jest sezon promocji: Dzień Singla (11 listopada), Czarny Piątek (29 listopada), Cyber Poniedziałek (2 grudnia). Sądzi tak 77% badanych w Polsce (72% w Europie), choć nie wszyscy z tego korzystają. 8% pytanych Polaków, gdy wpadnie im w oko okazja zakupowa, gotowi są użyć karty kredytowej lub pożyczki by ją zdobyć, kalkulują, że i tak się to opłaci (najwyższy odsetek wskazań w Europie, obok Bułgarii i Rumunii). To prawdziwi “łowcy okazji”.
Motywacje w oszczędzaniu
W tradycyjnym podejściu do oszczędzania, należy jednak pokusy zakupowe odrzucać, a pieniądze odkładać. W osiągnięciu celu pomoże determinacja i dobry powód. Dla połowy badanych Polaków (50%) takim powodem jest posiadanie funduszu awaryjnego (41% w Europie) i spokojna głowa (42% w Polsce i w Europie). Motywacją by oszczędzać, dla 28% badanych Polaków, są też wakacje (średnia w Europie 29%, przodują Niemcy 45%). Polacy chcą ponadto oszczędzać na duże życiowe wydatki, jak wesele lub dom (22% to najwięcej wskazań w Europie), nie rezygnują z nich i traktują je priorytetowo (18%, najwięcej wskazań w Europie). Oszczędzamy też w Polsce dla naszych dzieci, 10% (w Europie prym wiodą tu Austriacy 21%). A co jest barierą by oszczędzać?
Czasem brakuje dyscypliny
Oszczędnościowe plany psują Polakom z reguły niespodziewane wydatki, 40% (średnia w Europie to 38%). Dla co trzeciej osoby w Polsce i w Europie barierą jest też brak wolnych środków (34%). Do oszczędzania zniechęca nas inflacja, wzrost kosztów życia i spadek wartości oszczędności (23% badanych w Polsce, najwięcej wskazań w Portugalii 26%). Przeszkodą w oszczędzaniu, wskazaną przez 11% badanych Polaków, jest też brak ogólny dyscypliny (najwięcej wskazań w Europie). 27% badanych Polaków przyznało, że przekracza ustalony budżet na prezenty świąteczne, bo nie kontroluje wydatków (najwięcej wskazań w Europie, obok Czechów). Powody by oszczędzać są, ale niekiedy brak konsekwencji.
Finansowanie wydatków
Co gdy nie uda nam się wejść w sezon zakupowy z zapasem zgromadzonych oszczędności? By wykorzystać w pełni okazje zakupowe (np. Black Friday, Cyber Monday) 20% badanych Polaków gotowa jest użyć karty kredytowej, a 12% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 20% i 8%). By kupić prezenty dla siebie, rodziny, przyjaciół i dobrze obchodzić Święta i Nowy Rok 22% badanych Polaków gotowa jest użyć karty kredytowej, a 13% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 16% i 8%). Badani Polacy są również skłonni użyć kredytu gotówkowego aby pokryć koszty podróży np. wyjazdu na narty (13%) i karty kredytowej przy rezerwacjach hoteli, przelotów i by korzystać z bonusów w podróży (16%). Za najbardziej przydatne produkty kredytowe badani Polacy uważają kredyt gotówkowy online (28%), zakupy ratalne (26%), fizyczną kartę kredytową (22%), odroczone płatności BNPL i limit w rachunku (po 20%). Finansowych planów na Święta i Nowy Rok jest wiele, dostępnych usług finansowych również – wiele z nich, jak choćby kredyty i karty kredytowe, oferuje w Polsce Revolut Bank.
„Naszym celem jest zapewnienie polskim klientom, w jednym miejscu, wszystkiego co przydatne w zarządzaniu budżetem domowym i codziennymi finansami. Robimy to za pomocą usług z zakresu finansów i stylu życia, które są zrozumiałe, przejrzyste i łatwo dostępne z pomocą kilku kliknięć w aplikacji” – powiedział Tomasz Jarczyk, Head of Credit w Revolut Bank.
Polska jest jednym z 9 rynków, na których Revolut Bank oferuje swoje produkty kredytowe, należą do nich także Francja, Niemcy, Irlandia, Litwa, Rumunia, Włochy, Hiszpania, Portugalia.
Revolut otrzymał europejską licencję bankową pod koniec 2018 roku od Banku Litwy i Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Dziś Revolut Bank jest obecny na 30 rynkach w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) gdzie obsługuje ponad 30 milionów klientów (indywidualnych i firmowych), w tym ponad 4 miliony klientów w Polsce. Od 1 stycznia 2024 roku Revolut Bank UAB został sklasyfikowany jako nadzorowany bank o “istotnym znaczeniu” w strefie euro, dołączając do ponad 100 największych banków nadzorowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Centralny (EBC).
Źródła:
*Badanie Revolut Money Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 21000 osób w 21 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym 1000 respondentów w Polsce (18 października 2024 r).