- Do Revolut dołącza co miesiąc 100 tys. klientów z Polski, od maja do lipca b.r. z aplikacji za granicą skorzystało już ponad 750 tys. Polaków (+60% r/r)
- Najlepsze zagraniczne kierunki na urlop wg. relacji jakości do ceny to zdaniem badanych Polaków Egipt 10%, Chorwacja 9%, Grecja 6%, Hiszpania 6% i Turcja 5%. Klienci Revolut od maja do lipca b.r. postawili jednak na Włochy (+53% r/r), Hiszpanię (+57 r/r), Chorwację (+24% r/r) i Grecję (+57% r/r).
- Największy wpływ na wybór destynacji wakacyjnej mają w tym roku koszt wyjazdu (80%), pogoda (54%) i odległość (44%). Polaków na wakacjach irytują tłumy ludzi (57%), ryzyko oszustwa (28%) i konieczność porównywania ofert przy rezerwacji miejsca pobytu (25%).
Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 30 milionów klientów na świecie, zapytał 12 tysięcy osób w 11 krajach, o tegoroczny sezon wakacyjny. Na pytania w Polsce odpowiedziało 1000 osób. Firma sprawdziła też jakie faktycznie kierunki wakacyjne od 1 maja do 31 lipca cieszyły się wśród jej klientów największą popularnością. Oto wyniki!
Na urlop i do pracy, Polacy w podróży
Część Polaków już wróciła, inni właśnie się pakują, sezon wyjazdów trwa. Do Revolut dołącza co miesiąc 100 tys. nowych klientów nad Wisłą, a od maja do lipca b.r. z aplikacji za granicą skorzystało ponad 750 tys. Polaków (+60% r/r). Na rekordowy wynik składają się zarówno urlopowicze, jak i osoby wyjeżdżające do pracy, głównie do Niemiec (+74% r/r), Wielkiej Brytanii (+47% r/r) i Holandii (+69% r/r). Wśród kierunków turystycznych od maja do lipca prym wiodły Włochy (+53% r/r), Hiszpania (+57% r/r), Chorwacja (+24% r/r) i Grecja (+57% r/r).
W podróżowaniu liczy się przyjemność…
Revolut zapytał 12 tysięcy osób w Europie i 1 tysiąc osób w Polsce o powody wyjazdów i o to czym kierują się wybierając miejsce docelowe podróży. W Polsce zapytani wskazywali, że najczęściej podróżują dla przyjemności (63%), aby odwiedzić rodzinę (18%), służbowo (5%), aby spotkać się z partnerem (2%), a także aby wziąć udział w weselu lub innej uroczystości rodzinnej (2% wskazań).
…ale o kierunku wyjazdu decydują koszty
Dominującym czynnikiem, który wpływa na wybór destynacji są koszty (80%). Poza cenami Polacy zwracają uwagę na pogodę (54%), odległość (44%), jedzenie i tradycje (40%), nocleg i hotel (38%), aktywności – aby było wiele do zrobienia i zobaczenia (28%), język (20%), opiekę medyczną i bezpieczeństwo (16%), przestrzeganie praw człowieka (14%), standardy ochrony przyrody i zwierząt (11%) oraz dostępność dla osób niepełnosprawnych (4%). Przede wszystkim jednak patrzymy na ceny.
Co i za ile?
Od maja do lipca b.r. klienci Revolut z Polski wydali za granicą ponad półtora miliarda zł (+68% r/r i 10 razy więcej niż w 2020, roku pandemii). Średnio na osobę był to wydatek rzędu 2100 zł. Koresponduje to z najczęściej wskazywaną odpowiedzią w ogólnopolskim badaniu Revolut, gdzie na pytanie o budżet planowanego wyjazdu na osobę na 1 tydzień – 34% respondentów wskazało poniżej 250 eur (<1.172 zł), 37% między 250-500 eur (1.172-2.345 zł), 21% między 500-1.000 eur (2.345-4.690 zł), a 8% powyżej 1.000 eur (>4.690 zł).
Relaks musi być całkowity
Pytanie czy będziesz pracować na urlopie oburzyło 54% zapytanych w Polsce, którzy uważają, że praca podczas urlopu nie jest w porządku. 15% badanych wskazało jednak, że nie wykluczają swojej dostępności w sytuacjach awaryjnych. 9% jest niechętna pracy na urlopie, ale przyznaje, że ich rola czasem tego wymaga. 7% przyznało, że będą każdego dnia zerkać do skrzynki mailowej. 2% uznało, że lubi workation, czyli łączenie pracy z urlopem i podróżami. Zdecydowana większość pytanych Polaków woli jednak rozdzielać te dwa światy, pracy i urlopu.
Co nas drażni na urlopie?
Dla większości zapytanych Polaków synonimem piekła na urlopie są tłumy ludzi i to irytuje ich najbardziej (57%). Drugim czynnikiem generującym stres jest ryzyko, że padnie się ofiarą oszustwa (28%). Co czwarta ankietowana osoba z Polski nie lubi porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu (25%). Wiele osób irytują też strajki w transporcie i na lotniskach (16%) oraz zawyżone od czasu pandemii ceny wynajmu aut (16%). Badanych drażnią też opłaty za wymianę walut (13%) i przerwy szkolne, które zmuszają do mimowolnego wzięcia dni wolnych (5%). Tyle stresów, a co nas cieszy?
Lokalne zabytki, potrawy i napoje
Tym co skłania do podróżowania i przyciąga jak magnes badanych Polaków są lokalne zabytki (67%), lokalne potrawy i napoje (64%), kontakt z przyrodą i oglądanie zwierząt (61%). Ważne są tradycje, takie jak karnawał i święta (38%), muzea i sztuka (35%), czyli szeroko pojęta kultura. Dopiero w dalszej kolejności wskazywane były zakupy, lokalna moda i rękodzieło (27%), spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami (23%), festiwale muzyczne (23%), wydarzenia sportowe (14%), luksus i wellbeing (14%), randki i życie nocne (14%). Najmniej badanych z Polski przyznało, że celem ich podróży są procedury dentystyczne i operacje plastyczne (3% wskazań).
“Polacy podróżują z wielu powodów – aby odpocząć na urlopie, spotkać się z rodziną, lub zarobić pieniądze i wrócić z nimi do kraju – żaden cel nie jest ani lepszy ani gorszy. Jako Revolut chcemy by, czy to w zagranicznej podróży, czy to na co dzień w Polsce, każdy nasz klient osiągał jak najwięcej korzyści ze swoich pieniędzy i używał ich z pomocą aplikacji w sposób bezpieczny, wygodny i tani” – powiedział Stefan Bogucki, Communications Manager w Revolut.
Wyniki (Polska):
(1) Co irytuje Cię najbardziej w okresie wakacji? (wielokrotny wybór)
57% – Tłumy ludzi
28% – Ryzyko oszustwa
25% – Konieczność porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu
16% – Strajki w transporcie i na lotniskach
16% – Zawyżone ceny wynajmu samochodów od czasu pandemii
13% – Opłaty za wymianę walut
5% – Przerwy szkolne – często muszę brać wtedy mimowolnie dni wolne
1% – Inne
20% – Nic nie irytuje mnie w związku z wakacjami (pojedynczy wybór)
(2) Który kierunek wakacyjny oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości? (jednokrotny wybór)
10% – Polska
10% – Egipt
9% – Chorwacja
6% – Grecja
6% – Hiszpania
5% – Turcja
5% – Tajlandia
4% – Włochy
4% – Tunezja
2% – Australia
2% – Malediwy
2% – Meksyk
2% – USA
(3) Jaki jest najczęstszy powód Twoich podróży? (jednokrotny wybór)
63% – Najczęściej podróżuję dla przyjemności
18% – Najczęściej wyjeżdżam by odwiedzić rodzinę
5% – Najczęściej podróżuję służbowo
2% – Najczęściej wyjeżdżam by spotkać się z partnerem
2% – Najczęściej powodem jest udział w weselu i/lub innej uroczystości rodzinnej
2% – Inne
8% – Nie wiem / nie podróżuję
(4) Na co zwracasz największą uwagę przy wyborze miejsca docelowego podróży? (wielokrotny wybór)
80% – Koszt
54% – Pogodę
44% – Odległość
40% – Jedzenie i tradycje
38% – Hotel/nocleg
28% – Aktywności (dużo do zrobienia i zobaczenia)
20% – Język
16% – Standard opieki medycznej i bezpieczeństwo
14% – Przestrzeganie praw człowieka
11% – Standardy ochrony przyrody i zwierząt
4% – Dostępność (dla osób niepełnosprawnych)
2% – Inne
(5) Jaki będzie średni czas Twoich wakacji/wyjazdów w 2023 roku? (jednokrotny wybór)
12% – 3-4 dni / długi weekend
24% – 1 tydzień
24% – 10 dni
16% – 2 tygodnie
8% – 2-4 tygodnie
3% – ponad 4 tygodnie
14% – nie planuję podróży w 2023 r.
(6) Jaki jest Twój wakacyjny budżet na tydzień urlopu, na 1 osobę? (jednokrotny wybór)
34% – poniżej 250 eur (1.172 zł)
37% – 250-500 eur (1.172-2.345 zł)
21% – 500-1.000 eur (2.345-4.690 zł)
7% – 1.000-2.000 eur (4.690-9.380 zł)
1% – 2.000-5.000 eur (9.380-23.450 zł)
0% – powyżej 5.000 eur
(7) Czy będziesz pracować podczas urlopu? (jednokrotny wybór)
54% – Nie, praca podczas urlopu nie jest w porządku
15% – Tak, w razie sytuacji awaryjnej, jestem dostępny
9% – Niechętnie, ale moja rola czasem tego wymaga
7% – Tak, będę sprawdzał maile każdego dnia
2% – Lubię workation, czyli łączenie urlopu z pracą
14% – Nie wiem
(8) Co interesuje Cię najbardziej w trakcie wyjazdów? (wielokrotny wybór)
67% – Lokalne zabytki
64% – Potrawy i napoje
61% – Przyroda i oglądanie zwierząt
38% – Lokalne tradycje (karnawał, lokalne święta)
35% – Sztuka i muzea
27% – Zakupy, lokalna moda i rękodzieło
23% – Spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami
23% – Festiwale muzyczne
14%- Wydarzenia sportowe
14% – Luksus i dobrostan
14% – Randkowanie i życie nocne
3% – Procedury dentystyczne i operacje plastyczne
4% – Inne
3% – Nie wiem
(1) Revolut Money Report to badanie opinii zlecone przez firmę Revolut i przeprowadzone przez firmę Dynata na grupie 12 tysięcy osób w 11 krajach, w tym 1000 osób w Polsce, w 1 kwartale 2023 r.
(2) Podział na destynacje „turystyczne” np. Chorwacja i destynacje „do pracy” np. Holandia jest umowny, są też z pewnością osoby, które jadą na urlop także do Holandii lub do pracy w Chorwacji