Jak wynika z danych BIK, w styczniu 2022 roku w porównaniu do tego samego okresu w 2021, banki i SKOK-i udzieliły więcej kredytów gotówkowych (ok. 18 proc.) i ratalnych (5 proc.). Biorąc pod uwagę to, że Polacy coraz częściej interesują się finansowaniem zewnętrznym Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, na co zwracają uwagę Polacy przy wyborze produktu kredytowego. Jak się okazuje oczekiwania potencjalnych kredytobiorców nie są wygórowane. Większość oczekuje możliwości spłaty zobowiązania w stałych, równych kwotach co miesiąc (30 proc.). Ankietowani często wskazywali również opcję samodzielnego ustalenia wysokości spłaty przy podpisywaniu umowy. Dla co szóstego Polaka najbardziej istotna jest możliwość wygodnego podpisania umowy na odległość (17 proc.).
W najnowszym badaniu przeprowadzonym na rzecz poradnika „Zarządzanie własnymi finansami”, Santander Consumer Bank postanowił zapytać Polaków o to, co jest dla nich najbardziej istotne przy wyborze produktu kredytowego. Największe znaczenie dla większości badanych miała możliwość spłaty w stałych, równych kwotach co miesiąc (30 proc.). Tę odpowiedź często wskazywali mężczyźni (34 proc. w porównaniu do 27 proc. kobiet) oraz osoby w wieku 40-49 i 50-59 lat (w obu przypadkach powyżej 40 proc.). W następnej kolejności ankietowani wybierali opcję samodzielnego ustalenia wysokości comiesięcznej spłaty kredytu przy podpisywaniu umowy (29 proc.). Ta cecha miała największe znaczenie dla najmłodszych badanych w wieku 18-29 lat (54 proc.), co może być związane z tym, że z racji wieku osiągają oni mniejsze dochody, więc chcieliby mieć możliwość dostosowania do nich bankowych produktów.
– Duże znaczenie dla respondentów badania miała także możliwość wykorzystania pieniędzy na dowolne wydatki, bez ograniczeń – komentuje Agata Krawczyk, Kierownik Zespołu Produktów Kartowych z Santander Consumer Banku. – Wskazała ją co czwarta osoba (23 proc.). Po tych odpowiedziach da się zauważyć, że oczekiwania potencjalnych klientów nie są wygórowane, przeważająca część chciałaby jedynie większej sprawczości i elastyczności, jeśli chodzi o produkty kredytowe. Na szczęście żyjemy w czasach, gdzie pojawia się coraz więcej rozwiązań, które faktycznie będą w stanie odpowiedzieć na te potrzeby. Tak jest choćby z najnowszym produktem Santander Consumer Banku, czyli kartą ratalną. Karta umożliwia klientom zakup wybranego towaru w dowolnym miejscu i możliwość jego spłaty w stałych, równych kwotach, bez konieczności każdorazowego podpisywania wniosków o udzielenie kredytu ratalnego i szukania sklepu, który mógłby go zaoferować. Dodatkowo klient może sam wybrać kwotę, którą będzie w stanie spłacać co miesiąc. Jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych lat będzie pojawiać się coraz więcej podobnych produktów kredytowych, ukierunkowanych na możliwie maksymalne dopasowanie się do możliwości i potrzeb każdego potencjalnego klienta – dodaje.
Ankietowani na zlecenie Santander Consumer Banku często odpowiadali również, że przy wyborze produktu kredytowego istotna jest możliwość podpisania umowy przez internet (17 proc.). Co ciekawe, było to istotne zwłaszcza dla osób po 40-stym roku życia (38 proc.). Może to wiązać się z faktem, że wiele osób w tym wieku ma większą ilość zobowiązań niż młodsze grupy wiekowe czy seniorzy, i w związku z tym czuje silniejszą potrzebę oszczędzania czasu.
Badanie zostało przeprowadzone przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspieranych komputerowo (CATI) w marcu br. N = 1002.