Święta „na bogato”

  • 401 do 500 zł – to najpopularniejszy przedział kwot, jakie Polacy zamierzają wydać na przygotowanie Wigilii. Wskazała go co piąta osoba biorąca udział w badaniu Santander Consumer Banku na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”
  • Inspiracji do zakupu prezentów szukamy zarówno w internecie, jak i poza nim. Sposób w jaki to robimy jest powiązany z wykształceniem i wiekiem. Prezentów online najczęściej szukają młodzi i osoby z wyższym wykształceniem.
  • Tłum w sklepach i korki na ulicach – te czynniki najbardziej utrudniają nam przedświąteczne zakupy i są źródłem stresu. Niemała jest też grupa osób, dla których powodem do nerwów jest….perspektywa spędzenia dłuższego czasu z rodziną.

 Święta Bożego Narodzenia to dla wielu Polaków najważniejszy okres w roku. To również wymagający czas dla budżetu domowego, który musi udźwignąć dodatkowe wydatki. Aby zrozumieć decyzje zakupowe konsumentów w tym gorącym okresie Santander Consumer Bank przeprowadził specjalne badanie. Efektem jego analizy jest raport “Polaków Portfel Własny – świąteczne przygotowania”, który pozwala całościowo spojrzeć na wydatki polskiej rodziny w okresie Bożego Narodzenia.

Badanie pokazuje, że Polacy starają się zawczasu zapewnić sobie odpowiednio dużo pieniędzy na okres Świąt, przewidując większe obciążenia budżetu domowego w tym czasie. Prawie 70 proc. respondentów zadeklarowało, że stara się finansować świąteczne przygotowania z bieżących dochodów i pensji, rezygnując często z zakupów niezwiązanych z Bożym Narodzeniem lub odkładając je w czasie. Najrzadziej na zorganizowanie świąt bez dodatkowych pieniędzy mogą sobie pozwolić respondenci z najmłodszej grupy wiekowej (18-29 lat) – 53,2 proc. Osoby te najczęściej oszczędzają na Boże Narodzenie z wyprzedzeniem.

Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że w pierwszym półroczu 2018 r. banki udzieliły o 6,8 proc. więcej kredytów ratalnych i o 4,5 proc. więcej kredytów gotówkowych w relacji do pierwszego półrocza 2017 r. – Rozwojowi rynku sprzyja dobra koniunktura gospodarcza i korzystna sytuacja na rynku pracy – tłumaczy Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych Santander Consumer Banku. – Najbardziej wzrosła liczba udzielonych kredytów o wartości do 50 tys. zł. Rok do roku obserwujemy wzrost zainteresowania kredytami gotówkowymi w grudniu. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba umów kredytowych podpisywanych w ostatnim miesiącu roku w porównaniu z pozostałymi miesiącami  urosła o 24 proc., zaś akcja kredytowa na przestrzeni ostatnich trzech lat zwiększa się o około 8 proc. rok do roku.

Jak wynika z badania, na przygotowania do tegorocznej Wigilii wydamy średnio od 401 do 500 zł – taki przedział kwotowy wskazało 19,5 proc. badanych. Co ciekawe, w grupie najmniej zarabiających (do 999 zł netto miesięcznie) prawie 9 proc. respondentów wyda w Boże Narodzenie więcej, niż wynosi ich comiesięczny przychód. Wśród najlepiej zarabiających (ponad 5 000 zł) co piąty wyda na Święta ponad 2 000 zł. Na największe wydatki bożonarodzeniowe najrzadziej zdecydują się najmłodsi (z grupy 18-29 lat nie zadeklarował tego nikt) oraz mieszkańcy wsi. Najwięcej na Boże Narodzenie wydają respodenci z grupy wiekowej 30-39 lat i badani z miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

Ważną pozycją w świątecznych budżetach są prezenty. To, w jaki sposób je wybieramy i gdzie szukamy pomysłów na obdarowanie innych, zależy w dużej mierze od naszego wykształcenia. Prawie połowa Polaków z wyższym wykształceniem (46 proc.) przegląda strony sklepów internetowych, aby znaleźć odpowiedni upominek. Osoby z wykształceniem podstawowym korzystają przede wszystkim z propozycji przygotowanych przez sklepy stacjonarne (39 proc.). Z badania wynika też, że im wyższe wykształcenie, tym w ogóle częściej jesteśmy skłonni szukać inspiracji w wyborze prezentu. Nie robi tego 30 proc. osób z wykształceniem podstawowym i zawodowym, 22 proc. badanych z wykształceniem średnim i 15 proc. z wyższym.

Jak pokazuje raport “Polaków porfel własny – świąteczne przygotowania” Santander Consumer Banku, proponującego swoim klientom Mistrzowski Kredyt Gotówkowy, Polacy dostrzegają zmiany, zachodzące w handlu i dostosowują do nich sposób robienia świątecznych zakupów. Jako czynniki mające największy wpływ wymieniają rozwój sklepów internetowych (prawie 30 proc. obserwacji) oraz płatności bezgotówkowych (23 proc.). Badani wskazali również czynniki najczęściej powodujące u nich największy stres podczas bożonarodzeniowej gorączki. Na czele tego zestawienia znalazły się tłum w sklepach, który wskazało 51 proc. ankietowanych oraz korki na ulicach – 43 proc. wskazań .

Więcej szczegółowych informacji i wniosków z badania znajdują się w załączonym raporcie Santander Consumer Banku “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”.

O BADANIU:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000.

ŹRÓDŁOSantander Consumer Bank