Grupa PKO Leasing ogłasza strategię „Leasing numer 1 i kropka” na lata 2025-2027 i zamierza umocnić pozycję lidera na polskim rynku

Grupa PKO Leasing ogłasza strategię na lata 2025-2027, dzięki której zamierza osiągnąć ponad 16 proc. udziału w rynku do 2027 roku.
• Najem stanowi istotny element strategii firmy, odzwierciedlając zmianę podejścia klientów – od posiadania do użytkowania.
• Grupa PKO Leasing stawia na rozwój usług najmowych nie tylko w motoryzacji, ale również w innych klasach aktywów (transport ciężki, maszyny i urządzenia).
• Automarket.pl ma stać się jednym z trzech najlepszych marketplace’ów samochodowych w Polsce i numerem 1 pod względem finansowania.
• Firma przygotowuje się na rewolucję elektromobilności i chce umocnić pozycję lidera w finansowaniu pojazdów zeroemisyjnych.
• Realizacja strategii opiera się na kompleksowej digitalizacji biznesu oraz szerokiej integracji kompetencji w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
• Grupa PKO Leasing po 1 kw. 2025 roku udzieliła 3,66 mld zł finansowania, osiągając dynamikę na poziomie +6,7 proc, r/r, tj. o 5,4 p.p. wyższą niż rynek.

Nowa strategia Grupy PKO Leasing na lata 2025–2027 wpisuje się w kierunek wyznaczony przez Grupę Kapitałową PKO Banku Polskiego „Numer 1 i kropka” ogłoszoną w zeszłym roku.

– Celujemy w 16 proc. udziału w rynku i konsekwentnie zmierzamy w stronę umocnienia pozycji lidera branży leasingu w Polsce. Zmieniające się potrzeby klientów, którzy coraz częściej wybierają użytkowanie zamiast posiadania, to dla nas szansa na dynamiczny wzrost. Dlatego, wykorzystując potencjał PKO Leasing i unikalne kompetencje Masterlease, koncentrujemy się na intensywnym rozwoju modelu najmu. Chcemy budować przewagę dzięki sprawnej digitalizacji, rozwijaniu oferty produktowej, czy nawiązywaniu nowych partnerstw. Naszą ambicją jest również znaczące wzmocnienie pozycji Automarketu. Chcemy, by był jedną z trzech czołowych platform motoryzacyjnych w Polsce i numerem jeden pod względem finansowania. To wszystko elementy spójnej strategii, dzięki której zwiększamy skalę działania i budujemy trwałą wartość dla klientów – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.

Początek 2025 roku z solidnymi wynikami

W I kw. br. Grupa PKO Leasing udzieliła klientom finansowania o wartości 3,66 mld zł i osiągnęła dynamikę wzrostu na poziomie 6,7 proc. r/r. Firma zdecydowanie wyprzedziła pod tym względem branżę, która urosła w tym samym okresie o 1,3 proc. r/r/ . Dzięki temu Spółka zwiększyła swój udział w rynku do 13.9 proc. W minionym roku PKO Leasing sfinansował przedmioty o łącznej wartości 14,64 mld zł, z dynamiką na poziomie + 7,1 proc. r/r.

W I kw. 2025 r. firma zanotowała wzrosty we wszystkich kluczowych segmentach aktywów – w finansowaniu pojazdów lekkich o 8,1 proc. r/r, transportu ciężkiego o 0,7 proc. r/r. Rynek w tych kategoriach rozwijał się zdecydowanie wolniej lub notował spadki (odpowiednio: +4,5 proc., -3,2 proc.) . Identycznie w obszarze finansowania maszyn i urządzeń: Grupa PKO Leasing wypracowała 9 proc. wzrostu r/r, podczas gdy rynek skurczył się o 0,9 proc. r/r.

– PKO Leasing rozpoczyna realizację nowej strategii z silną pozycją rynkową i bardzo dobrymi wynikami. Po pierwszym kw. tego roku nowy biznes w Grupie Kapitałowej PKO Leasing osiągnął dynamikę na poziomie 6,7 proc., tj. o 5,4 p.p. wyższą niż rynek. Naszym celem jest konsekwentne zwiększanie skali działania, co jest efektem sprawnie działającej organizacji oraz umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. W realizacji planów pomaga nam obecność w strukturach Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Chcemy w jeszcze większym stopniu integrować się z nią, m.in. poprzez zwiększenie nasycenia usługami bankowymi bazy ponad 150 tys. klientów Grupy PKO Leasing oraz jednocześnie poprzez zwiększenie dotarcia produktami leasingowymi i najmowymi do bazy ponad 12 milionów klientów PKO Banku Polskiego. To dla nas ogromny potencjał rozwoju i szansa na dalsze umacnianie pozycji lidera – mówi Jarosław Kanclerz, Wiceprezes Zarządu w PKO Leasing.

Ambitne cele na horyzoncie 2027 r.

Zgodnie z założeniami strategii, do 2027 r. PKO Leasing planuje osiągnąć:
• >16% udziału w rynku nowego biznesu leasingowego (vs. 13,9% w I kw. 2025 r.),
• saldo portfela na poziomie 42 mld zł (wzrost z 29 mld zł na koniec I kw. 2025 r.; w warunkach prognozowanego średniorocznego wzrostu rynku o ok. 10 proc.),
• wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 45 proc. (vs. 47 proc. obecnie), co potwierdza dążenie do dalszej poprawy efektywności operacyjnej.

Kierunki strategicznego rozwoju Grupy PKO Leasing

Realizacja założeń strategii firmy opiera się na kilku kluczowych filarach:• Najem w centrum kompetencji

PKO Leasing koncentruje się na rozwoju najmu długoterminowego, którego centrum kompetencyjnym w Grupie jest Masterlease – spółka wyspecjalizowana w zarządzaniu wartością rezydualną, kompleksowej obsłudze klienta i pojazdów oraz zarządzania rynkiem wtórnym. Potencjał wzrostu w obszarze najmu jest ogromny – w samych samochodach osobowych i dostawczych szacowany jest na 20-25 mld zł nowego wolumenu na rynku do 2030 roku.

– Najem to nie tylko odpowiedź na zmieniające się preferencje klientów, ale także kluczowy element naszej długoterminowej strategii. Dysponujemy unikalnymi kompetencjami, które stanowią fundament naszej oferty i przewagi na rynku. Dodatkowo, dzięki integracji systemowej i dostępowi do bankowego kanału sprzedaży, możemy efektywnie docierać do klientów z usprawnionym procesem. To pozwala nam myśleć o ekspansji najmowej nie tylko w samochodach, ale w innych klasach aktywów, takich jak transport ciężki, czy maszyny i urządzenia – wyjaśnia Tomasz Jabłoński, Wiceprezes Zarządu w PKO Leasing.

• Rozwój najmu we współpracach captive

Captive to dla spółki jeden z kluczowych kierunków rozwoju i sposób na zwiększenie skali działania. W ramach strategii na lata 2025–2027 Grupa PKO Leasing planuje dynamicznie rozwijać model współpracy captive i semi-captive, wykorzystując spodziewaną rosnącą liczbę nowych marek wchodzących na polski rynek. Na podstawie umów zawieranych z dealerami i dostawcami, spółka odgrywałaby rolę finansującego pierwszego wyboru (w modelu captive) lub drugiego wyboru (semi-captive), oferując zintegrowane rozwiązania leasingowe i najmowe. Dzięki platformie Automarket.pl oraz zaawansowanym systemom technologicznym, Grupa PKO Leasing zamierza stać się naturalnym partnerem dla producentów i importerów, wspierając ich w docieraniu do klientów końcowych z kompleksową ofertą finansowania.

• Elektromobilność i zielona energetyka

Zgodnie z prognozami, do 2030 roku co czwarty samochód w Polsce będzie miał napęd elektryczny , a regulacje i dopłaty będą wspierać wymianę flot na elektryczne. Strategicznym kierunkiem jest także rozwój elektromobilności – Grupa PKO Leasing chce osiągnąć pozycję lidera w finansowaniu zeroemisyjnego transportu. Również w tym segmencie kluczową rolę ma odegrać wynajem długoterminowy. Spółka zamierza zrealizować ten cel m.in. poprzez nowe współprace z partnerami.
Ofertę w zakresie elektromobilności firma zamierza uzupełnić o finansowanie OZE – m.in. fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów energii w grupach inwestorów biznesowych oraz indywidualnych.

• Automarket.pl i ekosystem mobilności

Strategicznym projektem jest również rozwój Automarket.pl, który ma stać się wiodącą platformą motoryzacyjną w Polsce. Grupa PKO Leasing chce oferować portfolio przenikających się usług, które odpowiedzą na wszystkie potrzeby klientów w zakresie samochodów – od zakupu, przez finansowanie i użytkowanie, po odsprzedaż pojazdu.

– Platformizacja usług finansowych to kierunek, w którym podąża rynek. Gdy będziemy gotowi technologicznie i rozszerzymy naszą ofertę produktową w zakresie leasingu i najmu, staniemy się partnerem dla nowych podmiotów wchodzących na rynek, także w formule captive, w której już teraz działamy dynamicznie. Szacujemy, że w najbliższych latach do Polski wejdzie nawet kilkadziesiąt nowych marek samochodowych. Zamierzamy być dla nich partnerem pierwszego wyboru w zakresie finansowania. Równocześnie pomagamy dealerom docierać do nowych klientów – sprzedawcy oferują auta na naszej platformie, co stymuluje ich biznes bez zwiększania kosztów – wyjaśnia Arkadiusz Zaremba, Dyrektor Automarket.pl i Biura Strategii PKO Leasing.

• Transformacja technologiczna i embedded finance

Firma planuje przebudowę systemów technologicznych, by uprościć procesy i szybciej wprowadzać nowe produkty na rynek. Celem jest pełna digitalizacja – zarówno w relacjach z klientami, jak i wewnątrz firmy. Dzięki cyfryzacji firma zyska większą elastyczność i szybciej będzie reagować na zmiany rynkowe, w tym wprowadzać do oferty nowe marki i rozwiązania w formule captive z partnerami.
PKO Leasing chce dalej mocno rozwijać się w obszarze „embedded finance”, oferując swoje usługi – takie jak leasing czy najem – bezpośrednio na cyfrowych platformach sprzedażowych firm spoza sektora finansowego. Dzięki temu finansowanie staje się naturalną częścią procesu zakupowego, a klienci zyskują szybki i wygodny dostęp do usług dokładnie w momencie podejmowania decyzji o zakupie.

ŹRÓDŁOPKO Leasing