Realizm czy spontaniczność – jak marzą Polacy?

Najnowsze badanie[1] przeprowadzone przez Bank BNP Paribas pokazuje, jak Polacy podchodzą do swoich marzeń i jakie cele dominują w ich życiu. Okazuje się, że najwięcej osób marzy o podróżach, w dalszej kolejności preferujemy marzenia związane z bezpieczeństwem, stabilnością oraz rozwojem osobistym. Jednocześnie wciąż pozostaje miejsce na bardziej ekstrawaganckie i szalone cele – 13% osób przyznało się do marzeń o ekstremalnych przeżyciach.

Z badania wynika, że Polki i Polacy mają swoją „mocną trójkę”, o której lubią marzyć i robią to najczęściej. Najchętniej wskazywane marzenie to: podróże – wybrane przez ponad połowę respondentów (52%). Drugie miejsce zajął zakup mieszkania lub budowa domu (37%), a na podium znalazła się również wewnętrzna zmiana i spokój (37%).

Z kolei szalone marzenia o ekstremalnych przeżyciach, takich jak np. skok ze spadochronem czy na bungee, stanowią jedynie 13% odpowiedzi. Choć marzenia o egzotycznych przygodach są atrakcyjne, to jednak w codziennej rzeczywistości bardziej upragnione są  cele związane z osobistym rozwojem oraz zapewnieniem przyszłości sobie i swoim bliskim.

Dalsze marzenia Polaków – pasje, rozwój i… relacje

Blisko co trzecia badana osoba koncentruje się na realizacji i rozwoju swoich pasji oraz talentów, co świadczy o potrzebie wzbogacenia życia o doświadczenia, które mają głębszy wymiar niż tylko zaspokojenie codziennych potrzeb. Marzenia o sukcesach zawodowych, takich jak awans czy założenie własnej firmy, wskazało 26% ankietowanych. Wynik ten pokazuje, jak ważny jest rozwój kariery i dążenie do realizacji zawodowych ambicji.

Równocześnie, wśród marzeń Polek i Polaków pojawiają się pragnienia bardziej osobiste. Co czwarty wskazał znalezienie miłości czy budowanie głębokich relacji. To dowód na to, że w życiu nie chodzi tylko o sukcesy materialne, ale również o zaspokajanie potrzeby bliskości i spełnienia emocjonalnego. Takie aspiracje pokazują, że dążymy do harmonii w życiu osobistym i zawodowym, szukając równowagi między rozwojem wewnętrznym, zawodowym, a relacjami z innymi ludźmi.

Marzenia w zasięgu ręki

Pięknie jest marzyć, ale jeszcze lepszym uczuciem jest dążenie do ich spełnienia i osiągnięcie wyznaczonych celów. Bo marzenia to coś więcej niż tylko cel – to proces, który zaczyna się od pierwszego kroku. Jak go postawić? Warto poszukać wsparcia i skorzystać z rozwiązań, które do realizacji marzenia będą nas zbliżać. Przykładem może być nowa usługa Banku BNP Paribas – GOdreams. To narzędzie, dostępne w aplikacji GOmobile, które ułatwi nam planowanie i odkładanie pieniędzy na realizację marzeń.

– Marzenia Polek i Polaków to nie tylko wielkie egzotyczne przeżycia. Dla wielu osób ważniejsza jest stabilność, rozwój i realizacja celów, które mają realny wpływ na ich życie. Ważne, by marzenia stały się rzeczywistością, a do tego niezbędne jest wsparcie psychologiczne i inspiracje na każdym etapie drogi. To dajemy w usłudze GOdreams, pokazując, że ta podróż może być prosta i osiągalna dla każdego, niezależnie od skali marzenia. Tworzymy szczegółowy plan działania, który ułatwia realizację celów w sposób przemyślany i dostosowany do indywidualnych potrzeb użytkowników – mówi Tomasz Sobociński, product owner produktu Oszczędności w Banku BNP Paribas.

Polacy marzą w sposób świadomy i pragmatyczny

Najnowsze badanie Banku BNP Paribas pokazuje, że marzenia to nie chwilowe impulsy, ale wynikają z głębokich potrzeb i pragnień związanych z życiem. Podróże to odskocznia i odpoczynek od codzienności, chęć poznawania świata i innych kultur. Duża liczba marzeń o stabilności, rozwoju osobistym czy zakupie mieszkania wskazuje na to, że Polki i Polacy stawiają na realizację celów, które mają realny wpływ na ich życie.

GOdreams – klucz do realizacji marzeń

Zacząć odkładać na swoje cele można już dziś, korzystając z GOdreams z Kontem Pełnym Marzeń oferującym atrakcyjne oprocentowanie do 8% w skali roku. Warto sięgnąć po Test Marzeń, który pomoże zdefiniować nasze oczekiwania oraz inspiracje przygotowane przez Trenerkę Marzeń, Natalię Ziopaja oraz jej Team Marzeń z ekspertami-influencerami, którzy dzielą się swoimi historiami oraz praktycznymi wskazówkami, jak przełamać bariery i zrealizować marzenia​. Więcej na godreams.pl.

Polacy i marzenia Dlaczego boimy się marzyć badanie BNP Paribas Bank Polska

[1] Badanie ilościowe dot. marzeń Polaków wykonane na platformie Omnisurv by IQS w kwietniu 2025 r. Próba ogólnopolska N=500; wiek: 18-64;

ŹRÓDŁOBNP Paribas Bank Polska