Branża finansowa od lat dynamicznie rozwija się pod względem technologicznym. Oferowane przez banki rozwiązania zyskują wśród Polaków coraz większą popularność. Instytucje finansowe, ciesząc się z rosnącej liczby użytkowników kanałów zdalnych, nie mogą zapominać o osobach starszych, które często są wykluczone cyfrowo. Blisko połowa seniorów posiada rachunek w banku, jednak z bankowości internetowej korzysta tylko co trzeci Polak po 59. roku życia. Jeśli chodzi o samą bankowość mobilną, to wśród jej użytkowników, reprezentanci najstarszej grupy wiekowej stanowią znikomy odsetek.
Alior Bank chce wspierać swoich klientów w korzystaniu z nowych technologii. Z przeprowadzonego na jego zlecenie badania wynika, że osobom starszym brakuje przede wszystkim przestrzeni i okazji do nauki. Często barierą w korzystaniu z bankowego konta internetowego jest brak podstawowych narzędzi – komputera oraz Internetu. Nie bez znaczenia są również obawy związane z bezpieczeństwem w posługiwaniu się nowymi technologiami. Alior Bank stara się eliminować te bariery i przybliżać seniorom zasady nowoczesnego bankowania.
Praktyczna wiedza dla klientów
Jednym z działań na rzecz integracji osób starszych w 2019 roku były zorganizowane przez Alior Bank warsztaty z podstaw z bezpiecznego zarządzania finansami online. – Podczas wydarzenia bankierzy przekazali uczestnikom praktyczną wiedzę z zakresu obsługi kanałów cyfrowych banku. Seniorzy mogli przy ich wsparciu skorzystać z demo bankowości mobilnej Alior Mobile, zalogować się do konta, sprawdzić saldo oraz historię rachunku. Dowiedzieli się także, jak działa zlecenie przelewów. Eksperci Alior Banku przedstawili zasady bezpiecznego użytkowania konta internetowego: udzielili wskazówek dotyczących haseł, autoryzacji transakcji, zarządzania limitami karty, a także jej blokowania. Nam z kolei warsztaty pozwoliły na lepsze zrozumienie potrzeb osób starszych – mówi Marcin Nowakowski, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży Alior Banku.
Nauka z pomocą bankierów
Dzięki podejmowanym działaniom Alior Bank stara się podnosić świadomość osób starszych na temat bankowości elektronicznej oraz bezpieczeństwa. Celem tych działań jest również tworzenie przestrzeni na dialog z seniorami. Pozwala to lepiej poznać ich obawy oraz potrzeby związane z codzienną obsługą konta online. Takie inicjatywy dają seniorom pełne wsparcie przy zakładaniu konta internetowego i korzystaniu z oferowanych funkcji, a tym samym zmniejszają ich wykluczenie w świecie nowych technologii bankowych.